2019-08-16, 18:41
Medlem
Christopher.s avatar
Finns alternativ. Inneboende är det första jag kommer att tänka på. Ett annat vis är att skriva över huset på en släkting, hyra ut huset svart, flytta till annan kommun, ansök om försörjningsstöd.
Citera
2019-08-16, 18:42
Bannlyst
Sälj huset då?
Citera
2019-08-16, 18:45
Medlem
Sociala skyddsnätet som skall vara så fint enligt politikerna.
Testa det i verkligheten och konstatera att det bara är en pappersprodukt.
Citera
2019-08-16, 18:56
Medlem
poolos avatar
Sälj huset, köp ett tält och annan camping utrustning, ta ut resterande pengar och gräv ner dessa i skogen. Därefter sätter du upp ditt tält framför din handläggares villa och väntar in skyddsnätet. Bättre att göra det så tidigt som möjligt innan vintern kommer.
Citera
2019-08-16, 19:31
Medlem
Kanske du kan kontakta media? Det kan sätta lite press på ditt lokala socialkontor. Jag tycker din historia är iögonfallande ledsam.
Citera
2019-08-16, 19:40
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Stackars 😜

Sälj huset ,hyr ett rum till nån för 3000-4000 tusen ??
Försöker du förlöjliga honom på något sätt eller ? Din invandrar drabbade media om stackars blattar .. tro det du .

Hoppas verkligen att du är en svarting och inte vet bättre . Eller du är en landsman fyfan vad snett .
Citera
2019-08-16, 19:42
Medlem
mr.Floppys avatar
Det första jag kommer att tänka på är varför du inte redan skaffat dig en eller flera inneboende?
Gör det direkt, annonsera efter skötsamt folk som kan hyra halva huset eller något, bostadsbristen är svår idag, du kan garanterat hitta ett skötsamt par med jobb som kan betala en skälig hyra, då får du in pengar du kan gå runt på.

När du fått in en del pengar kan du till exempel köpa en billig husvagn och bo i den på din tomt och hyra ut hela huset.

Tillfällig lösning förvisso, men du vinner iallafall tid för att hinna komma på fötter.
Citera
2019-08-16, 19:44
Medlem
Jag gav bra råd tycker jag , han är inte hemlös i alla fall ,får tre tusen kronor .
Citera
2019-08-16, 19:45
Medlem
0ldMans avatar
Inneboende funkar väl bara om man bor i närheten av större ort.

Frågan är varför du inte har högre sjuklön om du nu tjänst så mycket? Var du egenföretagare?
Citera
2019-08-16, 20:21
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvivalens
Hej,

Skall försöka sammanfatta situationen jag befinner mig i och se vad ni har för tankar. Känns otroligt svårt att beskriva fåordigt, men jag gör ett försök.

33 år gammal, född i sverige. Högskoleutbildad, jobbade 10 år inom samma kategori av yrke, de sista 5 där som konsult med nettoinkomst på 400+ per år. I samråd med försäkringskassa och läkare drog jag ner på arbetstid och 2017 var jag så långt nere att jag hade ut ungefär 5000 i månaden. Sommaren 2018 sjukskrevs jag 100% och blev berättigad ungefär 3000kr i månaden av försäkringskassan som tack för att jag gradvis jobbat färre timmar istället för att sjukskrivas 100% direkt.

Jag bor i ett hus jag äger, sökt lägenhet de senaste året men nekas pga min låga inkomst. Helt rätt då jag inte haft råd med någon hyra.

Pengarna jag tidigare tjänat in har jag bland annat köpt ett mindre hus till min mamma som blev hemlös samt hjälpt min mamma överleva då hon är förtidspensionerad med psykisk och fysisk problematik.

I år har jag sålt ägodelar för 60-80k som bara gått till räkningar och mat. I vintras hade jag t.ex ej råd med värme och levde med 10-12 grader i huset. I morse vaknade jag med 12 grader här hemma, och senast jag åt en vanlig måltid var i början av Juli.

Socialtjänsten nekar mig ekonomiskt stöd då jag äger huset jag bor i. Försäkringskassan nekar mig allt över dessa 3000kr i månaden då jag är över 28, inga barn och född i sverige. Inga skulder hos kronofogden.

Till dagens dilemma då

Jag ansökte om ekonomisk hjälp att betala el- och vattenräkningar. Nekades då det ej är nödvändigt. Har nyss ansökt om ekonomisk hjälp att betala mina mediciner (Concerta, Lyrica och Imovane) för add samt grav sömn- och depressionsproblematik men även nekad detta då det ej är nödvändigt enligt både socialtjänst och försäkringskassa.

Jag sitter nu i situationen där el och vatten kommer stängas av. Jag äter mat för 4-8kr per dag och har gått ner från 92kg till 70kg i kroppsvikt i år än så länge. Tvingas äta makaroner och liknande mat trots glutenintolerans vilket lett till inre blödningar och då järn- samt blodbrist.

Både socialtjänst och försäkringskassa nekar mig all typ av ekonomiskt stöd helt enkelt, och med tanke på att jag ej har någon släkt eller övrigt socialt nätverk har jag ingenstans att vända mig.

Min kurator har skämtsamt förklarat att mina alternativ endast är att bli kriminell, hemlös, försöka hamna i fängelse, ordna papper på att jag är utlandsfödd, byta kön och skaffa barn eller hyra ut mitt hus och bo i garaget. Tragiskt nog är detta en sanning som socialtjänst och försäkringskassa bekräftat för mig.

Jag har levt ett skötsamt liv och aldrig sökt hjälp tidigare. Har själv jobbat ideellt med att hjälpa ensamkommande tidigare till och med.

Vad tänker folket här? Finns det något sätt att kunna överleva vintern utan att gå den kriminella banan för min del? Har vi något skyddsnät för svenskfödda? När någon som jag inte ens har rätt till ekonomisk hjälp för mediciner trots läkarintyg där de bedömer otroligt hög suicidrisk på grund av att jag sover 1-3 timmar per natt, inte har råd med mat och dessutom ej kommer kunna köpa medicinerna som räddat mitt liv står staten på sig att dessa saker ej är nödvändiga för mig.

(Godkänt delat utanför sekretess då informationen ej kan kopplas till enskild individ) En av kuratorns andra klienter i samma kommun, några år yngre, kom till sverige 2017, aldrig jobbat och bor tillsammans med sin mamma som jobbar får ut ungefär 13.000 i månaden och behöver då ej betala hyra eller mat. Han har kriminellt register i sverige och missbrukar aktivt där socialtjänsten vet om att pengarna han får varje månad endast går till missbruket. Handläggare på socialtjänsten har under samtal med min kurator ordagrant förklarat att det beror på att han är född i mellanöstern och därför har ett svårt liv som han behöver hjälp med för att integreras i samhället.

Jag förstår att detta är smått luddigt skrivet men känns väldigt svårt att sammanfatta på något vettigt sätt. Jag får väl svara på eventuella frågor.

Kan jag överleva på något sätt utan att gå på den kriminella banan? Jag förstår att kommentaren "sälj huset" kommer dyka upp, tyvärr har jag ingenstans att ta vägen om jag säljer huset och eftersom jag kommer få några tusen i plånboken av att sälja huset avsäger sig socialtjänsten ansvar för mig så länge mitt konto ej är på 0 oavsett om jag blir hemlös eller ej.

Tack så länge.

Tyvärr finns det inget skyddsnät i sverige längre, svenska rättssystem och politiker är mer korrupta här en de är i mexico, det har bara inte kommit till ytan ännu då många människor är hjärntvättade fortfarande, revolution kommer eventuellt och då blir det jobbigt för alla.

Om inget händer som faktiskt tar tag i spåret vi är på nu inom 10 år kommer inbördeskriget vara här om 20 år, att jobba ett normalt jobb känns rätt lönlöst nu eftersom är man född på 80talet och har fått en normal lönekurva ligger ens lön på ca 30k vilket knappt räcker till att spara 5k i månaden, dvs du är fast och kommer aldrig undan.

Börja tänka utanför lådan, det är synd att du inte har data kunskaper, det finns massor av sätt att tjäna stora pengar online och det finns inte direkt några nivåer på hur mycket du kan tjäna, du får betalt för hur bra du presterar och du är din egen chef men utan datorkunskaper kommer du inte långt.
Citera
2019-08-16, 20:59
Medlem
MrLevaLivets avatar
Fy fan vad jag lider med dig. Jag hade nog sålt huset, flyttat in hos morsan, och bara tagit det lugnt och satsat på att bli friskare och starkare för att kunna börja jobba igen, fixa nyt boende etc. Alternativt hyrt ut huset (men man vet ju aldrig vad det är för typer som hyr, du verkar inte vara i skick att fixa om det uppstår problem).
Citera
2019-08-16, 21:10
Medlem
Doubts avatar
Du är så full med skit så det är lite hemskt, speciellt kanske för att du faktiskt tror det är synd om dig.

Du har uppenbart inte berättat allt, eftersom en sjukskrivning med 400k i lön inte ger 3k i månaden. Och din doktor fick dig knappast att gå ner till 5k i månaden, utan i så fall sjukskrev dig på deltid vilket hade gett dig sjukersättning för övrig arbetstid.
Sen sitter du på två fastigheter som antagligen är värda multum och tycker synd om dig själv för att vi skattebetalare inte betalar ditt boende. Och du får inte en ny lägenhet i storstan för att du äger två fastigheter och inta kan täcka hyran.

Testa att berätta hela historien istället för att hålla inne med halva för att få ryggdunk på FB genom att säga att någon invandrare (som troligen inte heller förtjänar det) får mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in