• 4
  • 5
2019-08-17, 13:01
Medlem
Juggernawts avatar
Om du har sjukersättning kan du ansöka bostadstillägg för boendekostnader. Upp till 5500kr/mån vill jag minnas beroende på övriga inkomster.
Ställer mig lite frågande till hur du lyckats få under halva garantiersättningen från Fkassan?
Citera
2019-08-17, 15:32
Medlem
Kan du söka handikappersättning/merkostnadsersättning från FK?
Alla beslut från alla myndigheter ska du ha skriftligen! Nöj dig inte med muntligt för då kan du inte överklaga! Överklaga allt!
Sök råd från en gratisjurist på biblioteket eller på nätet.
Sök fonder via länsstyrelsens hemsida, kommunen, Frälsningsarmén eller Stadsmissionen. Svenska kyrkans församlingar har tyvärr numera svårt att hjälpa till då de inte längre har råd att anställa kompetenta människor eftersom folk går ur kyrkan. Förr kunde de det. Kan ju va olika på församlingar förstås. Sälj bilen om du har någon. Röker eller dricker du sluta med det. Hör med din gamla fackförening om de har fonder att söka. Snygga till huset och hyr ut rum. Om du kan så bli hundvakt. Sök telefonjobb om du kan klara det med tanke på din sjukdom.
Senast redigerad av DEF1 2019-08-17 kl. 15:36.
Citera
2019-08-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvivalens
Hej,

33 år gammal, född i sverige. Högskoleutbildad, jobbade 10 år inom samma kategori av yrke, de sista 5 där som konsult med nettoinkomst på 400+ per år. I samråd med försäkringskassa och läkare drog jag ner på arbetstid och 2017 var jag så långt nere att jag hade ut ungefär 5000 i månaden. Sommaren 2018 sjukskrevs jag 100% och blev berättigad ungefär 3000kr i månaden av försäkringskassan som tack för att jag gradvis jobbat färre timmar istället för att sjukskrivas 100% direkt.

Tack så länge.

Grundproblemet här är förstås helt klart de dåliga råd du fick av FK och sjukvård, att gå ned i arbetstid! Borde vara åtalbart med sådana råd som får så oerhörda konsekvenser för ditt mående och din ekonomi!
Citera
2019-08-17, 17:22
Medlem
Rätt inställning är att ingen människa förtjänar någonting. Allt vi får tas från någon annan. Idén om att bidra till samhället och göra rätt för sig må ha funkat bra tidigare men inte längre. Staten kunde mjölka pengar ur dig när du jobbade med hjälp av våldsmonopolet, som de använder för att de kan. Nu vill du ha valuta för pengarna och du blir nekad detta för att de kan.

Antingen kommer du på banan igen och jobbar som tidigare, eller så börjar du fuska dig fram vilket är det enda alternativet. Tänk efter vad du som saknar våldsmonopol kan komma undan om det görs diskret. Hyra ut huset (svart) eller sälja det låter inte som en dålig idé. Du kanske kan sälja dina damptabletter som du får av läkaren också.
Citera
2019-08-17, 17:27
Medlem
Jag skummade igenom inlägget och fattar det som att du har köpt ett eget hus och fortfarande äger det, du har dessutom köpt en kåk till din morsa och nu är du sjuk och kan inte jobba och vill ha hjälp av socialen.

Sälj din mammas hus? Att du bränner dina stålar på ett hus år din mamma är ju väldigt snällt gjort, men det är också stålar som du själv kunde haft nytta av, uppebarligen med facit i handen har du inte haft råd och både köpa kåk åt morsan och dessutom spara stålar så du kan leva om du blir utan inkomst. Varför måste din morsa ha ett eget hus?

Varför ska samhället betala ditt leverne när du sitter på en kåk du äger? Det har ju alltid varit så att bilar mc, båtar och annan egendom ska säljas innan man kan få hjälp av socialen, vill du inte sälja kåken så gnälla inte.
Citera
2019-08-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Om du har sjukersättning kan du ansöka bostadstillägg för boendekostnader. Upp till 5500kr/mån vill jag minnas beroende på övriga inkomster.
Ställer mig lite frågande till hur du lyckats få under halva garantiersättningen från Fkassan?

Värdet på bostaden räknas som ett förmögenhetstillägg. Människor som hamnar i svårigheter eller påväg mot svårigheter avyttrar alltid bostaden först! Antingen genom "gåva" eller försäljning
Citera
2019-08-17, 20:32
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulfsson
Vad fan tror du? Att Sverige bedriver välgörenhet?

Ja? Vad är att ta emot och försörja alla som kan ta sig till Sverige från jordens alla skithål på skattebetalarnas bekostnad om inte välgörenhet?

Dessutom vore det inte för mycket begärt om TS kunde komma in och svara folk i sin tråd, men det är väl som vanligt på FB nu för tiden, att varenda jävla tråd är troll.
Citera
2019-08-17, 21:07
Medlem
För det första så beklagar jag verkligen din situation, TS, och det gör ont att läsa om hur illa du har det. Folk som tror att man bara kan sälja en fastighet så där på momangen borde själva försöka.

Det enda råd jag kan ge dig är angående kosten - torkade bönor är billigare än halvfabrikat, och kommer inte sabba dina inälvor. Själv har jag precis köpt 10 kg bönor för 300 spänn på nätet.
Citera
2019-08-17, 22:36
Medlem
Ulfssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Ja? Vad är att ta emot och försörja alla som kan ta sig till Sverige från jordens alla skithål på skattebetalarnas bekostnad om inte välgörenhet?
Förvisso, men att välgörenheten går till behövande är ju principiellt bra.

Ts är knappat behövande om han sitter på fastigheter.
Citera
2019-08-18, 09:27
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulfsson
Förvisso, men att välgörenheten går till behövande är ju principiellt bra.

Ts är knappat behövande om han sitter på fastigheter.
Jag skulle argumentera att han ska få samma hjälp som alla andra i socialbidragsform, typ en 10.000kr i månaden. Men ja när han hjälpt ensamkommande så har han ganska mycket av dålig karma liggande.

Men samhället är i dagsläget hjälpsamt mot invandrade fattiga och drakoniska mot någon som jobbat sig till lite i kapital vilket är fel, samhället ska faktiskt hjälpa sina egna invånare först i alla läger. Men det blir även en balansgång, mycket hänger på vad det är för hus som TS har. Det finns hus som mer ser ut som hyddor och det finns stora Danderyd-villor.
Citera
2019-08-18, 14:13
Medlem
Grollarens avatar
För att få slut på vidare diskussioner om husförsäljning kommer här ur föreskrifter socialstyrelsen ekonomiskt bistånd:

""Boendekostnad vid kort- och långvarigt biståndsbehov
Vid ett kortvarigt biståndsbehov bör socialnämnden i regel godta den faktiska boendekostnaden. Med kortvarigt avses en period om maximalt tre sammanhängande månader. Om socialnämnden bedömer att behovet av ekonomiskt bistånd blir längre än tre sammanhängande månader, bör nämnden kunna pröva om den faktiska boendekostnaden är skälig.""

Lägger till texten i samma föreskrift angående egen fastighet:

""Egen fastighet
Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden för ett eget hus, i förekommande fall, beakta tomträttsavgäld och räntekostnaden för lån som tagits för inköp och underhåll eller liknande av fastigheten. Nämnden bör även beakta om den enskilde har rätt till skattejämkning för räntekostnaden och tomträttsavgäld. I den faktiska boendekostnaden bör dessutom nödvändiga driftskostnader räknas in, t.ex. för uppvärmning, vatten och avlopp, sophämtning och försäkring.""

För den som söker socialbidrag är detta ett väldigt värdefullt dokument. Källa:

Senaste version av Socialstyrelsens allmänna råd (SOSFS 2013:1) om ekonomiskt bistånd
Detta är den senaste internetversionen av författningen. Här presenteras föreskrifter och allmänna råd i konsoliderad form, det vill säga med alla gällande bestämmelser och rekommendationer från grundförfattningen och ändringsförfattningar.
Senast redigerad av Grollaren 2019-08-18 kl. 14:25.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in