2019-08-22, 18:45
Bannlyst
Köp en lite billigare det är dumt att slösa pengar. Jag lagar gröt i den och värmer upp diverse saker i min mikro. Det är mest vad man gör. Inget ont om mikrovågsugnar. Dom är bra på att värma upp mat.

Med du gör inga seriösa maträtter i en mikro. Även om tillverkarna säger att dom har "grillfunktion".

Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
Kommer antagligen att tillförskansa mig en tämligen lyxig microvågsugn. Men jag tvekar i mitt köp. Har ju redan en vanlig ugn.
Ni som äger en micro - vad använder du den till och hur ofta?
Senast redigerad av Kick88 2019-08-22 kl. 19:10.
Citera
2019-08-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
Just te-vatten tycker jag nog du borde skaffa en vattenkokare.

varför det ?
perfekt att fylla en mugg med vatten stoppa in vrida 1,5 min sen är det varmt
Citera
2019-08-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
varför det ?
perfekt att fylla en mugg med vatten stoppa in vrida 1,5 min sen är det varmt

Micro är väldigt bra för oss som lider av tvångstankar man vet att man aldrig vred på plattan
Citera
2019-08-23, 06:19
Medlem
jpettersson1991s avatar
Aldrig. Äter kallt.
Citera
2019-08-23, 14:10
Medlem
Gaydars avatar
Mikro är en kanonbra uppfinning för att snabbvärma en kaffeskvätt/ tina sånt man glömt att ta ut från frysen etc. Används dagligen.

Alternativet att värma fryst lagad mat i en vanlig ugn - som vissa tycks göra tilltalar mig inte!

Min Elektrohelios spis (3 år gammal ) tar 14 min att få upp ugnstempen till 200 grader. Sen ska ju resterna av gratängen/grytan whatever.. värmas där i minst 15-20 min. ofta mer innan tinad och ätvarm...

Håller med om att lyxfinesser på micros ofta är crap. Min senaste micro har "grillfunktion. Testade den en gång när mikron var nyköpt och hade stora förväntningar.

Här ska grillas korvar och ges grillfärg på fryspizzor

Vilket antiklimax. Följde med ett litet ynka grillgaller med höga ben som skulle placeras på glastallriken. Provade med några (ofrysta) grillkorvar. Efter 20 min så hade korvarna fått en vagt beigeaktig ton och börjat fizza lite. Grilllelementet av infraröd typ är på ynka 1300 watt.
På tok för klent för att göra nån som helst skillnad.

Klockan på den är så krånglig att ställa så den får stå och blinka. Behövs nåt 5-handsgrepp som jag inte orkat lära mig.

Men som basal "bulltv" så funkar den utmärkt för det den är avsedd för!
Citera
2019-08-26, 17:42
Medlem
CoZeCos avatar
Använder micron till 4 saker generellt:
Värma rester
Tévatten
fryspizzor(tjock botten i ugn och smal i micro)
tina fryst bröd
Citera
2019-08-26, 17:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Använder min mikro betydligt oftare än jag använder min vanliga ugn. Perfekt för att värma upp matrester, piroger samt att värma en kopp vatten till te. Vattenkokare är ju bra om man skall värma vatten till fler men vill man bara ha en kopp så går det betydligt enklare med mikro.
Citera
2019-08-31, 19:05
Medlem
Citat:
Hej! jag har undrat över en sak länge nu: Är det bra att tina upp Tex genomfryst köttfärs eller kyckling som man tagit direkt ur frysen i micron?? Alltså skippa helt att tina upp på bänken och in i microvågsugnen direkt.

Numera är microugnarna smartare och klarar det. Tidigare fick man ju fryst färs med bruna kokta sidor. Men vår stänger av och på effekten så bra att den faktiskt tinar utan att koka den.
Citera
2019-09-13, 14:48
Medlem
Selfefficacys avatar
Nästan dagligen.
Citera
2019-09-13, 18:50
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurConanDoyle
Numera är microugnarna smartare och klarar det. Tidigare fick man ju fryst färs med bruna kokta sidor. Men vår stänger av och på effekten så bra att den faktiskt tinar utan att koka den.

Hehehe , "stänger av och på" låter lite som nåt gammeldax dieselelverk med en beg. vrid timer, inte nåt modernt..."jaha nu brummade den igång igen Helge , ja man känner diesel luktn "

Jag kör bara effekten på 50 av hundra sen är den genom tinad på 5-7 min, digitalt såklart
Citera
2019-09-13, 18:51
Medlem
Citat:
Kommer antagligen att tillförskansa mig en tämligen lyxig microvågsugn. Men jag tvekar i mitt köp. Har ju redan en vanlig ugn.
Ni som äger en micro - vad använder du den till och hur ofta?

Micra rester. Någon gång i månaden. Värmer hellre på spis/i ugn.

Edit: Går den sönder köper vi nog inte ens ny. Så gjorde mina föräldrar när deras gick för några år sen. De överlever.
Citera
2019-09-14, 13:22
Medlem
Ronilles avatar
Ett par gånger i månaden, då enbart för att poppa popcorn och tina bröd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in