• 1
  • 2
2019-08-16, 14:55
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Kommer antagligen att tillförskansa mig en tämligen lyxig microvågsugn. Men jag tvekar i mitt köp. Har ju redan en vanlig ugn.
Ni som äger en micro - vad använder du den till och hur ofta?
Citera
2019-08-16, 15:00
Medlem
Oljeapans avatar
Tinar bröd mest.
Citera
2019-08-16, 15:00
Medlem
olasvenssons avatar
Jag använder mikron varje dag, flera gånger om dagen. Oftast till att värma kaffevatten men också att värma mat i.
Citera
2019-08-16, 15:01
Bannlyst
Varje gång jag gör popcorn eller äter dagen-efter pizza.
Citera
2019-08-16, 15:01
Medlem
Använder den varje dag. En period var det mycket gröt på morgonen men nu använder jag den främst till att värma matlådor. Lagar mat kanske varannan dag eller var 3e så det blir en hel del användande.

Antar att du inte gör matlådor eftersom att du använder ugn, kanske dags att börja? :
Citera
2019-08-16, 15:03
Medlem
Neth.2.0s avatar
Förut använde vi den mest för att tina upp saker från frysen, eller smälta smör. Någon enstaka färdigrätt här och där.

När vi byggde om lite i köket rök dock micron, eftersom det var en sån där inbyggd som tog väldigt mycket plats. Jag har verkligen inte saknat den. Tog lite tid att vänja in sig, men jag i dagsläget skulle jag aldrig kunna tänka mig att köpa en micro igen och låta den ta plats. Tina saker går utmärkt att göra på spisen eller i ugnen, även om det tar snäppet längre tid. Främsta användningsområdet är ändå att tina/värma mat. Om det är något du känner att du behöver en micro till, kör hårt. Annars, spara platsen till annat.
Citera
2019-08-16, 15:03
Medlem
Neth.2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Använder den varje dag. En period var det mycket gröt på morgonen men nu använder jag den främst till att värma matlådor. Lagar mat kanske varannan dag eller var 3e så det blir en hel del användande.

Antar att du inte gör matlådor eftersom att du använder ugn, kanske dags att börja? :

Matlådor av glas från ikea, går utmärkt att värma i ugn. Perfekta att ställa in i frysen också.
Citera
2019-08-16, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neth.2.0
Matlådor av glas från ikea, går utmärkt att värma i ugn. Perfekta att ställa in i frysen också.
Där lärde man sig något nytt, har inte hunnit lära mig mycket om köket ännu. Men antar att det tar lite längre tid?

Har alltid dock undrat hur det påverkar mig att mikra maten varje dag, typ strålning osv?
Ung känns som ett hälsosammare alternativ i längden iallafall.
Citera
2019-08-16, 15:05
Medlem
Briasccas avatar
Var och varannan dag - Värmer matrester, tinar bröd, på middagar ger jag maten en sista temperaturhöjning, poppar popcorn, värmer mjölk till kaffet, kokar potatis mm. För mig ersätter den inte ugnen utan är en annan typ av matlagningsanordning.
Citera
2019-08-16, 15:09
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Där lärde man sig något nytt, har inte hunnit lära mig mycket om köket ännu. Men antar att det tar lite längre tid?

Har alltid dock undrat hur det påverkar mig att mikra maten varje dag, typ strålning osv?
Ung känns som ett hälsosammare alternativ i längden iallafall.
Vad menar du med strålning? Det är radiovågor som värmer maten, alltså samma som Sveriges Radio skickar ut över Sverige, låt vara på en högre frekvens. Mikron och en vanlig ugn jobbar med samma typ av radiovågor. Det är ju inte Tjernobyl du startar när du drar igång mikron.
Citera
2019-08-16, 15:11
Bannlyst
Värma upp rester ifrån kvällen innan samt värmer välling.
Citera
2019-08-16, 15:16
Medlem
Jag har tänkt på detta nyligen. Jag blev sugen på en ny micro när jag såg en läcker till bra pris men ändå en del pengar för en micro. Men så tänkte jag efter hur ofta jag faktiskt använder den jag har och det är inte ofta, max ett par gånger i månaden för att tina något jag glömt tina i rumstemp. Förr använde jag micron ofta, i snitt kanske en gång per dag. Jag har lagt om både kost och budget, tänker mer på vad jag köper och stoppar i mig, då behövs inte micron lika mycket.

Det slutade med att jag köpte en bakmaskin istället, den använder jag minst två ggr per vecka. Men bakmaskinen hade jag klarat mig utan om jag köpt en ordentlig köksassistent istället, borde ha gjort det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in