• 1
  • 2
2019-08-16, 13:38
Medlem
pihops avatar
Jag ska börja jobba i Lettland och pendla till Sverige.
För att bli skattebefriad i Sverige så får jag bara vistas i sverige max 72 dagar per år, det hade jag absolut inte tänkt följa.

Jag kommer som sagt vara hemma mer än de tillåtna dagarna. Skatteverket har sagt till mig att vid en kontroll så kommer främst kontokort kontrolleras för att se vart jag har använt det.

Min fråga är altså hur långt SKV kan kolla upp mig? Är jag safe om jag bara skaffar en Lettisk bank med Lettiskt kort som jag kan använda i sverige?
Kan dom gå så långt att dom kollar vart jag har använt min mobil?
Citera
2019-08-16, 13:59
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
För att bli skattebefriad i Sverige så får jag bara vistas i sverige max 72 dagar per år, det hade jag absolut inte tänkt följa.

Jag kommer som sagt vara hemma mer än de tillåtna dagarna. Skatteverket har sagt till mig att vid en kontroll så kommer främst kontokort kontrolleras för att se vart jag har använt det.

Min fråga är altså hur långt SKV kan kolla upp mig? Är jag safe om jag bara skaffar en Lettisk bank med Lettiskt kort som jag kan använda i sverige?

In och utresor till Sverige har man god koll på, om du flyger eller åker färja så har du lämnat dessa uppgifter. Om du skulle åka den opraktiskt långa resan med bil så finns det kameror som läser registreringsnummer vid broar och gränsövergångar.
Kreditkort lämnar ett spår efter dig, detsamma gäller mobiltelefonen.

Fattar inte varför du inte håller dig borta från Sverige dom stipulerade dagarna ? Så bra är det inte i Sverige längre. Vilket väl torde vara anledningen till att du skriver dig i annat land, eller ?
Citera
2019-08-16, 14:05
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
In och utresor till Sverige har man god koll på, om du flyger eller åker färja så har du lämnat dessa uppgifter. Om du skulle åka den opraktiskt långa resan med bil så finns det kameror som läser registreringsnummer vid broar och gränsövergångar.
Kreditkort lämnar ett spår efter dig, detsamma gäller mobiltelefonen.

Fattar inte varför du inte håller dig borta från Sverige dom stipulerade dagarna ? Så bra är det inte i Sverige längre. Vilket väl torde vara anledningen till att du skriver dig i annat land, eller ?

Är dom verkligen så noga med kontrollerna? Men om jag då skaffar mig utländsk mobil och endast använder kontanter när jag är i Sverige så borde jag vara safe. Jag kommer jobba inom flyget så att spåra mina resor kommer vara ett helvete för dom då jag kommer göra nästan 1000 resor om året i hela europa, även sverige.

Jag har ingen plan på att skriva ut mig från sverige, bara jobba utomlands och pendla hem.

Hur dyrt blir det om jag blir kontrollerad och har "missuppfattat reglerna"?
Citera
2019-08-16, 14:25
Medlem
Citat:

De kan se genom passkontroll hur länge du varit på ett ställe.
Lyckas du ändå ta dig in i Sverige så betala inte med något kort utan håll dig till kontanter.
Citera
2019-08-16, 14:26
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Är dom verkligen så noga med kontrollerna? Men om jag då skaffar mig utländsk mobil och endast använder kontanter när jag är i Sverige så borde jag vara safe. Jag kommer jobba inom flyget så att spåra mina resor kommer vara ett helvete för dom då jag kommer göra nästan 1000 resor om året i hela europa, även sverige.

Jag har ingen plan på att skriva ut mig från sverige, bara jobba utomlands och pendla hem.

Du betalar skatt och skattetillägg 40%.
Eventuellt också egenavgifter, det är jag lite osäker på.
Senast redigerad av trottwell 2019-08-16 kl. 14:30.
Citera
2019-08-16, 14:40
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bad.Ass.Bitch
De kan se genom passkontroll hur länge du varit på ett ställe.
Lyckas du ändå ta dig in i Sverige så betala inte med något kort utan håll dig till kontanter.

Tur att det inte är några passkontroller till och från Lettland då
Citera
2019-08-16, 14:53
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Den svenska staten har en omfattande terrorapparat till sitt förfogande för att kunna upprätthålla världen högsta skatter och världen mest orättvisa och konfiskatoriska skattesystem (vissa beskattas in på bara skinnet andra inte allas).

Svenska statens politiker och tjänstemän som tillhör "apparaten" betraktar dig som deras slav och egendom.

Läs gärna skattelagarna som bla annat stipulerar att du som svensk "är obegränsat skattskyldig" i klar text betyder det att du är bara en slav och boskap för offentlig sektor och det politiska etablissemanget i Sverige.

Så se upp ! Men samtidigt lycka till !

Allt som kan minska skatteintäkterna till Sveriges stat och kommuner gör Sverige till ett lite bättre land för svenskarna.
Citera
2019-08-16, 16:29
Medlem
Citat:
Tur att det inte är några passkontroller till och från Lettland då
behövs det inte id vid bokning?
googlade och Läste precis att i regel krävs id för bokning på flyg & färja
Senast redigerad av Bad.Ass.Bitch 2019-08-16 kl. 16:33.
Citera
2019-08-21, 20:20
Medlem
Vaddå 72 dagar per år - det -är väl 180 dagar per år som gäller
Citera
2019-08-21, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Vaddå 72 dagar per år - det -är väl 180 dagar per år som gäller

Nej för löneinkomster är skattebefriade i Sverige oavsett om man är klassad som obegränsad skattekyldig i Sverige om man uppfyller 6 månaders regeln eller 12 månaders regeln. Dock finns det regler som säger max 72 dagar per år i Sverige för det ska vara giltigt.
Citera
2019-08-21, 20:40
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
https://www.skatteverket.se/download...9-utgava16.pdf

https://www4.skatteverket.se/rattsli....4/323993.html
Citera
2019-08-21, 21:34
Medlem
OK - nu talar vi om löneinkomster - typ de som jobbat för Skanska etc typ ett år o byggt
hotell o Polen o annat o SOM INTE ÄR UTFLYTTADE - utan kan besöka familjen då o då
o här är begränsningen 72 dagar per år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in