Ingen verkar ha koll på ämnet, de flesta spekulerar bara här.
Också kul att frågan var specifikt angående om hur Skatteverket kan kontrollera om man är i landet, och andra börjar diskutera om TS "borde ens göra det", om vilka lagar det gäller för tjänsteinkomst, om hur många dagar han bör göra det osv.
Äkta förstahandsinformation om frågan vore väldigt intressant att få tag på, hade lätt betalat för det.
Konto/kreditkorten kan de kontrollera 100%, så man bör verkligen inte använda (sitt) kort iaf när man är i Sverige de perioder då man håller på att "misuppfatta reglerna". Det finns nyhetsrapporter som berättar hur Skatteverket kommit på skattefuskare genom att gå in och skaffa rapporter från fysiska och onlinebutiker, ang. vilka kort som har används för köpen - dvs vems namn stod på kortet. Sedan har de gått in och undersökt vidare om de har fått någon match på namnet. Dvs, det blir inte bättre om ditt kort är utfärdat av en annan bank, eller ens av en icke-bank - så länge ditt namn står på kortet så kan de hitta det.
Jag har inte hört om att Skatteverket trackar bilar, speciellt med tanke på att vem som helst egentligen kan köra bilen oavsett vem den är registrerad på, och för att säkerställa att det var personen de sökte så skulle ju alla kameror lagra inte bara bilens registreringskylt, men även bilden på personen som kör bilen, vid varje korsning/tull etc? Det är osannolikt att kamerorna fungerar på det sättet just nu. Möjligtvis på själva gränsen?
Citat:
Kan dom gå så långt att dom kollar vart jag har använt min mobil?
Jag har inte någon förstahandsinformation i det här ämnet heller men vet att mobildata säljs runt av telecombolagen, inte bara till underrättelsetjänster, men även till reklamföretag och analytiker som sedan t.ex. sammanställer rapporter hur många personer troligen var i en viss butik under den förra månaden, vs den för-förra månaden - för att använda analysen för att bygga modellen till hur bra butikens företag kommer att gå. Datan som säljs "sägs" vara anonymiserad, men ja vi alla förstår vad det betyder.
Med tanke på det, och med tanke på hur lätt det är att skaffa ett kontantkort och ringa sina bekanta genom internet messengers, varför skulle man ens fundera på att använda sin egen telefon under tiden du är i Sverige? Det är liksom inte ens värt risken, även om Skatteverket kanske inte riktigt har byggt upp bra system för att spåra dem (för då kommer de göra det när som helst i princip, varför vänta på det).