• 1
  • 2
2019-08-16, 10:44
Medlem
Det kryper i kroppen p mig nr skuldsanering kommer p tal.
Varfr i helvete ska man kunna leva "lyx" utan att ha rd och sedan f ngon annan att betala? Jag vill inte vara med och betala fr dessa idioter. Skrota systemet! verkonsumerar man s ska man ta sitt ansvar fr det. Det r sjlvklart hrt att bli hemls, men har man bddat illa s fr man st sitt kast. Dom kan ju bli erbjudna billigt/gratis boende i modulhus tillsammans med de asylskande.

Och som sagt, nu pratar jag om idioterna i "Lyxfllan", dom som huvudlst konsumerar. Inte de f stackare som hamnar snett pga trkiga livsden som frndrat deras livssituation.
Citera
2019-08-16, 10:49
Medlem
Skulle vara lite skillnad p vilken typ av skulder man har, p vilket vis de uppkommit och liknande. Men det r skert svrt att avgra vem som har rtt till skuldsaneringen om man skulle utg frn dessa Lyxfllan-fall och vriga fall.
Egentligen handlar det ju i grund och botten om samma sak.... mnniskan har hgre skulder n vad den kan betala.
Men jag hller med dig i ditt tankestt, det r skillnad p en person som fr skuldsanering p sina sms-ln mot en person som kanske genom skilsmssa, konkurs av fretag, skatteskuld el liknande behver skuldsanering. Vissa situationer gr inte att pverka p samma vis som ett sms-ln fr konsumtion.
Citera
2019-08-16, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawwazx12
Varfr i helvete ska man kunna leva "lyx" utan att ha rd och sedan f ngon annan att betala? Jag vill inte vara med och betala fr dessa idioter. Skrota systemet! verkonsumerar man s ska man ta sitt ansvar fr det. Det r sjlvklart hrt att bli hemls, men har man bddat illa s fr man st sitt kast. Dom kan ju bli erbjudna billigt/gratis boende i modulhus tillsammans med de asylskande.

Och som sagt, nu pratar jag om idioterna i "Lyxfllan", dom som huvudlst konsumerar. Inte de f stackare som hamnar snett pga trkiga livsden som frndrat deras livssituation.

Skuldsanering r ingen sjlvklarhet. Kronofogden skall ha synnerligen bra skl idag fr att godknna sanering.

Du mste som person med andra ord ha mycket goda skl.
Citera
2019-08-16, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavitation
Skuldsanering r ingen sjlvklarhet. Kronofogden skall ha synnerligen bra skl idag fr att godknna sanering.

s r det inte lngre idag, alla som sker beviljas, mer eller mindre

total katastrof fr landets ekonomi s klart

allt r upplagt fr nationellt sammanbrott
Citera
2019-08-16, 11:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavitation

Jo det r ju en grov missuppfattning att det r bara att lna och konsumera och sedan vips fr du skuldsanering. Det r i undantagsfall det beviljas. I regel blir det lneutmtning och sedan avdrag p pension resten av livet fr de som satt sig i skulder.
Citera
2019-08-16, 11:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudewhatever

Killgissar du eller har du statistik p det?

Siffrorna p sidan nedan sger inte s. Nu r ju handlggningstiderna lnga och kan strcka sig ver ett rsskifte men om vi gr en grov bedmning s skte 17 800 skuldsanering frra ret och 10 752 fick det. S cirka 60% blev beviljade, dvs inte alla mer eller mindre som du sger.

https://www.kronofogden.se/78500.html
Citera
2019-08-16, 11:28
Medlem
crawlys avatar
Citat:

Japp, det kan knnas orttvist att de som skter sig aldrig fr ngot tillbaks, men jag tror det r bra med system som ger mnniskor en mjlighet att frndra sina liv om dom verkligen vill. Alternativet vore att tvinga dessa mnniskor att bli kriminella fr att frsrja sig, vilket frmodligen skulle kosta betydligt mer.

Frga dig istllet varfr vra skolor inte lr ut hur ln och pengar fungerar, eller en s grundlggande sak som att pengarna p kontot egentligen inte har ngot vrde, utan endast representerar en skuld som kan drivas in.
Citera
2019-08-16, 11:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det r ju en grov missuppfattning att det r bara att lna och konsumera och sedan vips fr du skuldsanering. Det r i undantagsfall det beviljas. I regel blir det lneutmtning och sedan avdrag p pension resten av livet fr de som satt sig i skulder.

Ja, jag tror mnga inte alls sker fr de vet eller tror inte de skulle bli beviljade. Sen fr man ju inte dra p sig nya skulder under tiden skuldsaneringen pgr. D faller den. Det gr att Kronofogden inte s grna ger skuldsanering till ngon som lever ett Lyxfllanliv dr nya skulder tillkommer hela tiden. Man ska nog ha levt ett tag med lneutmtning, dvs levt p existensminimum som vid skuldsanering, och klarat av det
Citera
2019-08-16, 11:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Japp, det kan knnas orttvist att de som skter sig aldrig fr ngot tillbaks, men jag tror det r bra med system som ger mnniskor en mjlighet att frndra sina liv om dom verkligen vill. Alternativet vore att tvinga dessa mnniskor att bli kriminella fr att frsrja sig, vilket frmodligen skulle kosta betydligt mer.

Frga dig istllet varfr vra skolor inte lr ut hur ln och pengar fungerar, eller en s grundlggande sak som att pengarna p kontot egentligen inte har ngot vrde, utan endast representerar en skuld som kan drivas in.

Ja, som hon i Lyxfllan som inte frstod att de som lnade ut pengar i sin tur tjnade pengar p det. Hon visste inte vad rnta p ln betydde. Hon trodde att de var typ snlla och lnade ut pengar utan att f en krona tillbaka. Jomenvisst.
Citera
2019-08-16, 11:38
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudewhatever

N, det stmmer nog inte - det r fortfarande svrt satt f skuldsanering, du ska verkligen ha frskt betala dina skulder och det grs frmodligen skillnad p hur de uppkommit.
Jag har en slkting som sedan mnga r tillbaka hamnat i miljonskuld, huvudsakligen p g a konkurs, arbetslshet och skilsmssa men som minst 2ggr nekats skuldsanering med motiveringen fr "lg inkomst och avsaknad av fast arbete"
Citera
2019-08-16, 11:44
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Varfr i helvete ska man kunna leva "lyx" utan att ha rd och sedan f ngon annan att betala?.

Det r bankerna som fr betala, ingen annan.

Om du lnar ut pengar till ngon som inte kan betala s fr du st ditt kast.

Jag tycker tvrtom staten ska f strre mjligheter att ogiltigfrklara ln, t.ex. ogiltigfrklara krediter frn SMS -lnebolag eller andra.

Det r vldigt konstigt att staten ska st bakom random privat utlnare (ven kriminella) och hjlpa till att driva in skulder (som ibland tom r phittade, vilket visat sig p senaste tiden) med hela rtts/vldsapparaten. Varfr ska staten med all sin makt vara behjlplig att krossa mnniskor som rkat illa ut?

Det r faktiskt fullt rimligt att en bank/bolag som lnar ut pengar i slutndan fr skylla sig sjlv om de lnar ut stora belopp till ngon som inte kan betala. Det r inte statens uppgift att garantera att villkorslst gratis hjlpa till driva in detta.
Citera
2019-08-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

D r det just undantagsfallen som visas p TV. Om jag gissar lite, tror att ca 80% av stollarna i just TV-programmet Lyxfllan fr skuldsanering ( 80% av de som sker, inte 80% av alla som r med i progremet ). Iaf, mnga av de som sker skuldsanering i TV-programmet fr det beviljat ox.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in