• 1
  • 2
2019-08-16, 10:44
Medlem
Det kryper i kroppen på mig när skuldsanering kommer på tal.
Varför i helvete ska man kunna leva "lyx" utan att ha råd och sedan få någon annan att betala? Jag vill inte vara med och betala för dessa idioter. Skrota systemet! Överkonsumerar man så ska man ta sitt ansvar för det. Det är självklart hårt att bli hemlös, men har man bäddat illa så får man stå sitt kast. Dom kan ju bli erbjudna billigt/gratis boende i modulhus tillsammans med de asylsökande.

Och som sagt, nu pratar jag om idioterna i "Lyxfällan", dom som huvudlöst konsumerar. Inte de få stackare som hamnar snett pga tråkiga livsöden som förändrat deras livssituation.
Citera
2019-08-16, 10:49
Medlem
Skulle vara lite skillnad på vilken typ av skulder man har, på vilket vis de uppkommit och liknande. Men det är säkert svårt att avgöra vem som har rätt till skuldsaneringen om man skulle utgå från dessa Lyxfällan-fall och övriga fall.
Egentligen handlar det ju i grund och botten om samma sak.... människan har högre skulder än vad den kan betala.
Men jag håller med dig i ditt tankesätt, det är skillnad på en person som får skuldsanering på sina sms-lån mot en person som kanske genom skilsmässa, konkurs av företag, skatteskuld el liknande behöver skuldsanering. Vissa situationer går inte att påverka på samma vis som ett sms-lån för konsumtion.
Citera
2019-08-16, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawwazx12
Varför i helvete ska man kunna leva "lyx" utan att ha råd och sedan få någon annan att betala? Jag vill inte vara med och betala för dessa idioter. Skrota systemet! Överkonsumerar man så ska man ta sitt ansvar för det. Det är självklart hårt att bli hemlös, men har man bäddat illa så får man stå sitt kast. Dom kan ju bli erbjudna billigt/gratis boende i modulhus tillsammans med de asylsökande.

Och som sagt, nu pratar jag om idioterna i "Lyxfällan", dom som huvudlöst konsumerar. Inte de få stackare som hamnar snett pga tråkiga livsöden som förändrat deras livssituation.

Skuldsanering är ingen självklarhet. Kronofogden skall ha synnerligen bra skäl idag för att godkänna sanering.

Du måste som person med andra ord ha mycket goda skäl.
Citera
2019-08-16, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavitation
Skuldsanering är ingen självklarhet. Kronofogden skall ha synnerligen bra skäl idag för att godkänna sanering.

så är det inte längre idag, alla som söker beviljas, mer eller mindre

total katastrof för landets ekonomi så klart

allt är upplagt för nationellt sammanbrott
Citera
2019-08-16, 11:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavitation

Jo det är ju en grov missuppfattning att det är bara att låna och konsumera och sedan vips får du skuldsanering. Det är i undantagsfall det beviljas. I regel blir det löneutmätning och sedan avdrag på pension resten av livet för de som satt sig i skulder.
Citera
2019-08-16, 11:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudewhatever

Killgissar du eller har du statistik på det?

Siffrorna på sidan nedan säger inte så. Nu är ju handläggningstiderna långa och kan sträcka sig över ett årsskifte men om vi gör en grov bedömning så sökte 17 800 skuldsanering förra året och 10 752 fick det. Så cirka 60% blev beviljade, dvs inte alla mer eller mindre som du säger.

https://www.kronofogden.se/78500.html
Citera
2019-08-16, 11:28
Medlem
crawlys avatar
Citat:

Japp, det kan kännas orättvist att de som sköter sig aldrig får något tillbaks, men jag tror det är bra med system som ger människor en möjlighet att förändra sina liv om dom verkligen vill. Alternativet vore att tvinga dessa människor att bli kriminella för att försörja sig, vilket förmodligen skulle kosta betydligt mer.

Fråga dig istället varför våra skolor inte lär ut hur lån och pengar fungerar, eller en så grundläggande sak som att pengarna på kontot egentligen inte har något värde, utan endast representerar en skuld som kan drivas in.
Citera
2019-08-16, 11:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är ju en grov missuppfattning att det är bara att låna och konsumera och sedan vips får du skuldsanering. Det är i undantagsfall det beviljas. I regel blir det löneutmätning och sedan avdrag på pension resten av livet för de som satt sig i skulder.

Ja, jag tror många inte alls söker för de vet eller tror inte de skulle bli beviljade. Sen får man ju inte dra på sig nya skulder under tiden skuldsaneringen pågår. Då faller den. Det gör att Kronofogden inte så gärna ger skuldsanering till någon som lever ett Lyxfällanliv där nya skulder tillkommer hela tiden. Man ska nog ha levt ett tag med löneutmätning, dvs levt på existensminimum som vid skuldsanering, och klarat av det
Citera
2019-08-16, 11:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Japp, det kan kännas orättvist att de som sköter sig aldrig får något tillbaks, men jag tror det är bra med system som ger människor en möjlighet att förändra sina liv om dom verkligen vill. Alternativet vore att tvinga dessa människor att bli kriminella för att försörja sig, vilket förmodligen skulle kosta betydligt mer.

Fråga dig istället varför våra skolor inte lär ut hur lån och pengar fungerar, eller en så grundläggande sak som att pengarna på kontot egentligen inte har något värde, utan endast representerar en skuld som kan drivas in.

Ja, som hon i Lyxfällan som inte förstod att de som lånade ut pengar i sin tur tjänade pengar på det. Hon visste inte vad ränta på lån betydde. Hon trodde att de var typ snälla och lånade ut pengar utan att få en krona tillbaka. Jomenvisst.
Citera
2019-08-16, 11:38
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudewhatever

Nä, det stämmer nog inte - det är fortfarande svårt satt få skuldsanering, du ska verkligen ha försökt betala dina skulder och det görs förmodligen skillnad på hur de uppkommit.
Jag har en släkting som sedan många år tillbaka hamnat i miljonskuld, huvudsakligen p g a konkurs, arbetslöshet och skilsmässa men som minst 2ggr nekats skuldsanering med motiveringen för "låg inkomst och avsaknad av fast arbete"
Citera
2019-08-16, 11:44
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Varför i helvete ska man kunna leva "lyx" utan att ha råd och sedan få någon annan att betala?.

Det är bankerna som får betala, ingen annan.

Om du lånar ut pengar till någon som inte kan betala så får du stå ditt kast.

Jag tycker tvärtom staten ska få större möjligheter att ogiltigförklara lån, t.ex. ogiltigförklara krediter från SMS -lånebolag eller andra.

Det är väldigt konstigt att staten ska stå bakom random privat utlånare (även kriminella) och hjälpa till att driva in skulder (som ibland tom är påhittade, vilket visat sig på senaste tiden) med hela rätts/våldsapparaten. Varför ska staten med all sin makt vara behjälplig att krossa människor som råkat illa ut?

Det är faktiskt fullt rimligt att en bank/bolag som lånar ut pengar i slutändan får skylla sig själv om de lånar ut stora belopp till någon som inte kan betala. Det är inte statens uppgift att garantera att villkorslöst gratis hjälpa till driva in detta.
Citera
2019-08-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Då är det just undantagsfallen som visas på TV. Om jag gissar lite, tror att ca 80% av stollarna i just TV-programmet Lyxfällan får skuldsanering ( 80% av de som söker, inte 80% av alla som är med i progremet ). Iaf, många av de som söker skuldsanering i TV-programmet får det beviljat oxå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in