2019-08-14, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthropoid.
Vet verkligen alla svenskar om en ful målning på en vägg i Rågsved..? Aldrig hört talas om den förrän nu.

Inte ens stockholmare vet om den, aldrig hört talas om den.
Citera
2019-08-14, 11:15
Medlem
JustZlatans avatar
Inte en dag för sent. Förutom att graffiti är miljöförstörande så var målningen inte heller snygg. Graffiti är klotter. Ge saneraren högre lön!
Citera
2019-08-14, 11:21
Medlem
Bondbruds avatar
Tråkigt. Uppväxt i söderort och var frekvent besökare på fritidsgården vid målningen i tonåren.

Har de sagt något om de ska försöka ”rädda” den?
Citera
2019-08-14, 11:30
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondbrud
Mer än halva är ju ändå kvar utan någon blå färg.

Traditionen, som gör att det finns så få ursprungsmålningar kvar, bjuder ju in till att det är själva väggen som blir konstverket, inte originalmålningen, och att dessa målas över igen och igen av nya förmågor.

Så det skulle inte förvåna mig ett dyft om de kommer låta den blå färgen vara kvar och sedan bjuda in lite duktigt folk att sätta ny prägel på den. 1989 vs 2019 typisch, kan ju bli något kul 30-års jippo av det hela, med leende politiker och feministisk flagg.
Citera
2019-08-14, 11:33
Medlem
Tänk att han inte insåg att det var konst.
Citera
2019-08-14, 11:37
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondbrud
Tråkigt. Uppväxt i söderort och var frekvent besökare på fritidsgården vid målningen i tonåren.

Den tvättas i detta nu, vatten är vad som gäller.
Citera
2019-08-14, 11:44
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Mja, finns ett par gamla i USA också.

Men bland de äldre då kvarvarande kan man tänka sig och en typ av populärkulturellt värde även om jag också håller med de som menar på att graffiti i regel utgör ett förfall av ett område. Det är inte direkt som att det är hög status att bo i ett område som har väldigt mycket graffiti.

Nej, jag har kompisar som gör fantastiska gejer men samtidigt är bilden i ett bostadsområde fortfarande negativt. Murals har väl lyft konsten en hel del. Men 90% är fula tags.

Det är ett otroligt komplext ämne att måla eller inte måla på väggar. Utan lagbrott, igen utveckling av graffitin på 80-90-talet. Nu finns det anvisade väggar, canvas, hos företag, skolor etc etc.
Citera
2019-08-14, 11:45
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Den tvättas i detta nu, vatten är vad som gäller.

Tvätta lackfärg med vatten? Hoppas det funkar men vad jag vet så gör det det inte.
Citera
2019-08-14, 11:47
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Tvätta lackfärg med vatten? Hoppas det funkar men vad jag vet så gör det det inte.

De kommer nog lyckas gnugga bort en del, men blåtonad kommer den förbli. En proffesionell restaurering är förmodligen inte aktuellt.
Citera
2019-08-14, 11:51
Medlem
Det ingår väl i grafitti historien att man alltid målar över något med annat klotter.
Citera
2019-08-14, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Vilken historia? Rågsved är bara ännu ett miljonprogram ghetto som gud glömde. Ebba Grön är en parentes, deras musik spelas på 50+ fester, där man måste ha inplanerade pauser för byte av inkontinens skydden. . Det är väldig svårt att särskilja grafiti ifrån vanlig klotter. Men visst det kan finnas en historia att bevara. Den sunkighet som Rågsved symbolisera med extrem brottslighet och mångkultur.

Där får jag nog protestera, jag är inte ens 30 och Ebba Grön upptar en stor del av spellistan på både mina och vänner fester. Och när jag städar.

OnT: Synd på historien/kulturen. Hoppas den går att rädda som någon i tråden föreslog.
Dock tyckte jag inte den var särskilt snygg.
Citera
2019-08-14, 12:02
Medlem
Ulo2000s avatar
Alltid tråkigt när gamla pjäser buffas eller målas över. Mer klotter, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in