2019-08-14, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storfetkuk
Buhuhu klottret fick inte vara kvar.

Det är väl lugnt? Snart kommer det nya talanglösa nollor som "taggar" väggen på nytt med sitt skit. Känner man att man inte kan göra sig ihågkommen på bättre vis så är det ju bara att skriva på en allmän vägg... Tyckte den blå färgen gjorde det bättre. Hälften av målningen är kvar och blått skänkte lite kontrast till skitmöget.

Så är det. Ironin i att "graffare" (eller vad de nu kallar sig?) med anhang gnäller över att folk "förstör historia"

Varför orkar du ens gå in på skriva sådär? Va bryr du dig för? Om nån hade rivit i k-märkt byggnad av misstag, hade du tyckt "buhu folk är ledsna, det finns fler som kan bygga fula skithus"

Fattar inte
Citera
2019-08-14, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Kulturskymning. Sätter 100 kronor på att saneraren är utlänning, alla svenskar vet värdet av den målningen.
Passerade den varje dag i drygt tre års tid åren runt dess tioårs-jubileum, jävligt trist att den är förstörd. En bit svensk kulturhistoria upp i det blå.
Vet verkligen alla svenskar om en ful målning på en vägg i Rågsved..? Aldrig hört talas om den förrän nu.
Citera
2019-08-14, 10:03
Medlem
musttomtes avatar
Vi kan inte spara på allt. Det är bara att måla över sa dom egentligen. Ser ju bättre ut än gatukonst.
Citera
2019-08-14, 10:10
Medlem
Citat:
Jag tycker ironin i att klottrare som går runt och förstör ANDRAS byggnader (de klottrar inte på sina egna hus) är för jävla jobbiga då JAG förväntas bidra till sanering.

Jag har inget emot lagliga väggar och jag tycker graffiti kan vara ganska snyggt ibland men jag står fast vid vad jag sade. Den blå färgen var en förbättring och eventuellt kan den inkorporeras i "restaureringen" av klottret. Då får ju dessutom nya nollor chansen att göra sig ett namn? Vad har du för problem med det? Trodde hela grejen med graffiti var att man målar över saker med nytt skit. Varför är du en sådan bakåtsträvare?

Fattar inte.

Alla svenskar nej. Alla "svenskar" kanske. Mannen med det svenska namnet i videon bröt betänkligt.

Denna målning var väl för i helvete inte olaglig?
En trevlig målning som många kände igen och tyckte om. Men okej, du tyckte den va ful nu när du såg den första gången på bild i ett område du antagligen aldrig varit.

Resten tror jag du skulle må bra av att ta med en psykolog, jag slipper gärna befatta mig med det iaf.

Allt gott
Senast redigerad av Spakur 2019-08-14 kl. 10:11. Anledning: stavfel/ord föll bort
Citera
2019-08-14, 10:14
Medlem
haywanskontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinskSvartskalle
Minns målningen från boken Graffitti, ett gäng hiphopare och deras konst.
En annan som stod kvar hur länge som helst var en burner av Bonuz, vid tågspåren nära häktet i Flempan.
Gör man en målning i Stockholm, världens respektlösaste stad, och den får stå orörd, då är man en sjujävla skillad konstnär.

Verkligen.

Med det sagt fattar jag verkligen inte vad fan som var så speciellt med det där jävla klottret. Förutom att skiten var gammalt då.

Edit: nu när jag tittade närmare insåg jag faktiskt att det var en snygg målning.
Senast redigerad av haywanskonto 2019-08-14 kl. 10:18.
Citera
2019-08-14, 10:18
Medlem
Pepsinudels avatar
Citat:
Aha den smälldes upp med kommunens godkännande på den gamla goda tiden? Seriös fråga då jag inte vet.

Korrekt, målad med tillstånd på väggen runt ungdomsgårdens entré av ungdomar som förmodligen hängde på ungdomsgården på den tiden.
Citera
2019-08-14, 10:20
Medlem
Citat:
Aha den smälldes upp med kommunens godkännande på den gamla goda tiden? Seriös fråga då jag inte vet. Om den gjorde det så har jag absolut en annan inställning till den (även om de delar som fortfarande är kvar inte är särskilt snygga).

Och som många säkerligen tyckte var anskrämlig.

Korrekt.

Du tycker jag ska ta upp min subjektiva åsikt om att jag tyckte den blåa kontrasten förbättrade en målning jag ansåg vara ful, i ett område jag som sagt aldrig varit i, med en psykolog? Låter vettigt...

Edit:

Jag tycker som sagt graffiti kan vara snyggt men då ska det helst vara på lagliga väggar eller på uppdrag (i undantagsfall på fula väggar så därför har jag inget emot klotter på den här väggen). På det ska det gärna vara objektivt snyggt. Den här målningen förbättrades av att målas över med blått. Vad säger det om "konstverket"?

Dessa jävla kladdare som går omkring och "taggar" sina namn överallt vill jag bara vrida nacken av.
Vilken slavmentalitet. Om kommunen sade ja så är det ett konstverk, om kommunen sa nej så är det... Kan du inte tänka själv?
Citera
2019-08-14, 10:24
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
”en av världens äldsta graffitimålningar”

Från 1989?

Jo, tjena. Vilka historielösa idioter.
Världens äldsta i hela Rågsved, möjligen.

Bevarade. Det är inte helt omöjligt.
Citera
2019-08-14, 10:32
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Bevarade. Det är inte helt omöjligt.

Mja, finns ett par gamla i USA också.

Men bland de äldre då kvarvarande kan man tänka sig och en typ av populärkulturellt värde även om jag också håller med de som menar på att graffiti i regel utgör ett förfall av ett område. Det är inte direkt som att det är hög status att bo i ett område som har väldigt mycket graffiti.
Citera
2019-08-14, 10:47
Medlem
Citat:
Aha den smälldes upp med kommunens godkännande på den gamla goda tiden? Seriös fråga då jag inte vet. Om den gjorde det så har jag absolut en annan inställning till den (även om de delar som fortfarande är kvar inte är särskilt snygga).

Och som många säkerligen tyckte var anskrämlig.

Korrekt.

Du tycker jag ska ta upp min subjektiva åsikt om att jag tyckte den blåa kontrasten förbättrade en målning jag ansåg vara ful, i ett område jag som sagt aldrig varit i, med en psykolog? Låter vettigt...

Edit:

Jag tycker som sagt graffiti kan vara snyggt men då ska det helst vara på lagliga väggar eller på uppdrag (i undantagsfall på fula väggar så därför har jag inget emot klotter på den här väggen). På det ska det gärna vara objektivt snyggt. Den här målningen förbättrades av att målas över med blått. Vad säger det om "konstverket"?

Dessa jävla kladdare som går omkring och "taggar" sina namn överallt på väggar som inte tillhör dem vill jag bara vrida nacken av.

Minsann? Då gör jag en 180 (även om jag vidhåller att den inte var snygg). Trist att den målades över.

Jag gör skillnad på allmänna och privatägda väggar. Jag gör skillnad på gamla kyrkor och en betongmur. Jag avgör från fall till fall. Den här målningen var i mitt tycke inte snygg och den nya blåa väggen som kontrast gjorde den betydligt mer intressant (för mig som inte kände till dess historia iaf).

Långt citat, mest det sista å det första inlägget du skrev jag vänder mig mot. Iofs verkar du vara för att den kunde fått vara kvar även om du inte tyckte om målningen.

Går dock inte att i bild förmedla hur den där målningen såg ut i olika ljus när man klev av tåget. Känslan av att gå igenom den å ta trappen ner till torget. Kulturarv.

Sånt jävla slarv att bara buffa över utan att kolla. Jag hoppas nästan att buffaren får en fet skadegörelsebot. Ironin.
Citera
2019-08-14, 10:56
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
Jättebra
Allt klotter skall bort

Nu var just denna inte klotter utan en beställd mural.
Citera
2019-08-14, 10:58
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Som ovan sa, äldsta målningen som finns(fanns) kvar ute och inte bara på kort.
Fascinate (målad av Circle och Tarik Saleh) finns fortfarande kvar. Den är minst lika gammal.
https://goo.gl/maps/xKVD6p96NedNz75i6

1989 är inte tidigt när man talar om graffiti, inte ens om vi negligerar politisk, punk och rock-dito och endast ser till den delen som är en del av hiphop-kulturen. Speciellt inte om vi lyfter blicken från Svedala och pratar om "äldst i hela världen", men även i Sverige lär det finnas betydligt äldre, om än inte lika uppmärksammade i varenda förort där det fanns hiphopare 1981, 82, 83, 84, + 1 + ⋯.

Jag kan på rak arm åtminstone två som är betydligt äldre. ”Allen Boys" av Lee/Quiñones i East Village, New York. Målad 1982 och ”Crack Is Wack” av Keith Haring i Harlem är typ k-märkt och bevarad av staden. Målad 1984. När man säger att det finns få kvar så ska man ställa det i proportion av hur jävla många det en gång fanns. Men bara för att de är få betyder det inte att de inte finns alls.

Finns säkert hundratals bevarade från 70- och tidigt 80-tal lite överallt i världen.

Att säga att en vägg från 1989 är äldst i världen är som att säga att "Jag Är Def" är en av världens äldsta hiphop-låtar, bara för att någon har sparat en gammal mixtape med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in