• 1
  • 2
2019-08-12, 22:07
Medlem
Baskiluskens avatar
Lite kort backstory då: jag var i Amsterdam och fick plötsligt ett slags krampanfall (inga droger inblandade). Ambulansen kom för att ta mig till sjukhus. Notera att de inte nämnde nånting om någon kostnad för detta.

Kort efter anfallet mådde jag normal igen, kunde gå och tänka klart. Bad dem då flera gånger om att få lämna ambulansen men de totalvägrade och sa att jag måste tas till hjärnröntgen. Under färdens gång frågade jag ifall detta skulle kosta mig, och de sa runt 500 euro. Sa då igen att jag verkligen ville lämna men de bara sket i min vilja.

Anlände till slut till sjukhuset och sa samma sak till dem där vad jag sa till ambulanspersonalen - ingen hjärnröntgen tack, vill bara dra och påbörja min semester. Däremot tog de mitt leg, och för att få tillbaka den var jag tvungen att skriva mitt namn, personnr & address så att fakturan ska skickas dit.

Skitdum som jag nog var så skrev jag allting korrekt. Funderade på att skriva nån fejkaddress men tänkte att om räkningen ej kom fram skulle skulden bara öka på mitt namn utan min vetskap.

Så vad i helvete gör jag nu tycker ni? Ringa dit och förklara situationen? Eller ringa och säga att de har fått fel address?

Alltså 7800kr är skitmycket pengar för mig, har sparat ihop min lön väldigt länge, för att inte tala om semesterkostnaden.

Snälla, någon hjälp mig.
Senast redigerad av Baskilusken 2019-08-12 kl. 22:49.
Citera
2019-08-12, 22:10
Medlem
Uninteresteds avatar
Du kontaktar försäkringskassan i Sverige.

"Ansök om ersättning i efterhand – vård
Du kan också välja att betala hela vården själv och ansöka om ersättning från oss efteråt. Du ansöker om ersättning i efterhand på Mina sidor."

https://www.forsakringskassan.se/pri...resa_utomlands

Betalar inte dom detta kan du kolla om din hemförsäkring täcker det. Och nästa gång, beställ "EU-kortet" att ha med dig utomlands.
Citera
2019-08-12, 22:12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Om du har hemförsäkring (såna brukar som regel ha en reseförsäkring i sig) är det inga problem. Då betalar försäkringen det.
Citera
2019-08-12, 22:12
Medlem
Har du ingen reseförsäkring som täcker sånt här? Det brukar ingå i hemförsäkringen.
Citera
2019-08-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested

Du kan också välja att betala hela vården själv och ansöka om ersättning från oss efteråt. Du ansöker om ersättning i efterhand på Mina sidor."

Betalar inte dom detta kan du kolla om din hemförsäkring täcker det. Och nästa gång, beställ "EU-kortet" att ha med dig utomlands.

Du har helt rätt. Men värt att ha i åtanke att det bara går att få pengar från Försäkringskassan om man betalat fullt pris för sjukvården. Har man fått en subventionerad faktura (typ egenavgift) som alla andra i landet också skulle fått så är det reseförsäkringen man ska vända sig till.
Citera
2019-08-12, 22:22
Medlem
Baskiluskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Om du har hemförsäkring (såna brukar som regel ha en reseförsäkring i sig) är det inga problem. Då betalar försäkringen det.

Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Har du ingen reseförsäkring som täcker sånt här? Det brukar ingå i hemförsäkringen.

Tack så mycket för era kvicka svar. Kollade precis med morsan och tydligen har jag hemförsäkring som hon betalar för. Tack och lov för henne.

Så nu har jag alltså två möjliga lösningar: antingen att ansöka via Försäkringskassan eller via min egna hemförsäkring.

Hur pass svårt kommer det vara för mig att få ersättning från FK tror ni? Har för mig att de är hårt belastade och att till och med döende nekas ersättning.
Citera
2019-08-12, 22:40
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baskilusken
Tack så mycket för era kvicka svar. Kollade precis med morsan och tydligen har jag hemförsäkring som hon betalar för. Tack och lov för henne.

Så nu har jag alltså två möjliga lösningar: antingen att ansöka via Försäkringskassan eller via min egna hemförsäkring.

Hur pass svårt kommer det vara för mig att få ersättning från FK tror ni? Har för mig att de är hårt belastade och att till och med döende nekas ersättning.

Vänta, va? Bor du hemma hos dina föräldrar eller menar du att inte var säker på om du har hemförsäkring för din bostad?
Citera
2019-08-12, 22:43
Medlem
Baskiluskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Vänta, va? Bor du hemma hos dina föräldrar eller menar du att inte var säker på om du har hemförsäkring för din bostad?
Ja, jag bor hemma och visste heller inte att jag har en hemförsäkring. Hon berättade också att reseförsäkring ingår, så ska kolla med dem imorgon.
Citera
2019-08-12, 22:52
Medlem
Varför visa du inte ditt sjukvårdskort för EU? Det kostar gratis eller ivf bara den avgift de har i det landet!
Citera
2019-08-12, 23:06
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baskilusken
Ja, jag bor hemma och visste heller inte att jag har en hemförsäkring. Hon berättade också att reseförsäkring ingår, så ska kolla med dem imorgon.

Vänta nu!

Är du så gammal att du får resa utan föräldrar och har inte koll på vad en hemförsäkring är?

Vad har din mamma hjort de senaste 15-20 åren??
Citera
2019-08-12, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför visa du inte ditt sjukvårdskort för EU? Det kostar gratis eller ivf bara den avgift de har i det landet!

TS bor hemma och visste inte att han hade försäkring. Tror du TS vet något om EU sjukvårdskort och har beställt ett sånt?
Citera
2019-08-12, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
TS bor hemma och visste inte att han hade försäkring. Tror du TS vet något om EU sjukvårdskort och har beställt ett sånt?
Vi pratar väl inte om ett barn, vad skulle han då göra ensam i Amsterdam? Nåväl, TS kan visa sitt kort i efterhand så reglerar de avgiften.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in