2019-08-13, 00:20
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baskilusken
Lite kort backstory då: jag var i Amsterdam och fick plötsligt ett slags krampanfall (inga droger inblandade). Ambulansen kom för att ta mig till sjukhus. Notera att de inte nämnde nånting om någon kostnad för detta.

Kort efter anfallet mådde jag normal igen, kunde gå och tänka klart. Bad dem då flera gånger om att få lämna ambulansen men de totalvägrade och sa att jag måste tas till hjärnröntgen. Under färdens gång frågade jag ifall detta skulle kosta mig, och de sa runt 500 euro. Sa då igen att jag verkligen ville lämna men de bara sket i min vilja.

Anlände till slut till sjukhuset och sa samma sak till dem där vad jag sa till ambulanspersonalen - ingen hjärnröntgen tack, vill bara dra och påbörja min semester. Däremot tog de mitt leg, och för att få tillbaka den var jag tvungen att skriva mitt namn, personnr & address så att fakturan ska skickas dit.

Skitdum som jag nog var så skrev jag allting korrekt. Funderade på att skriva nån fejkaddress men tänkte att om räkningen ej kom fram skulle skulden bara öka på mitt namn utan min vetskap.

Så vad i helvete gör jag nu tycker ni? Ringa dit och förklara situationen? Eller ringa och säga att de har fått fel address?

Alltså 7800kr är skitmycket pengar för mig, har sparat ihop min lön väldigt länge, för att inte tala om semesterkostnaden.

Snälla, någon hjälp mig.

Därför har man ett EU kort.
Betalar med kort som har inbyggd reseförsäkring o ser till att man har en reseförsäkring i hemförsäkringen eller via jobbet.

Glad för att det var i Amsterdam o inte i LA.
Citera
2019-08-13, 01:25
Medlem
Ferhs avatar
Du kanske kan testa att hävda att det var någon annan person som åkte ambulans och att den personen bara uppgav ditt namn och adress. Kanske att det var någon av ett flertal personer du ytligt lärde känna när du var där på besök. Personen kanske stal eller skapade en kopia på ditt leg med, och han kollade nog upp och memorerade din adress och personnummer på nätet i syfte att till exempel kunna komma undan att betala den här sortens räkningar genom att kunna uppge någon annans identitet. Du kan även hitta på att det är flera andra som också hört av sej den senaste tiden med liknande räkningar och därmed visa på att den påhittade personen missbrukat din identitet ordentligt. Kanske fungerar, kanske inte.
Citera
2019-08-13, 02:52
Medlem
fiskMQSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Du kanske kan testa att hävda att det var någon annan person som åkte ambulans och att den personen bara uppgav ditt namn och adress. Kanske att det var någon av ett flertal personer du ytligt lärde känna när du var där på besök. Personen kanske stal eller skapade en kopia på ditt leg med, och han kollade nog upp och memorerade din adress och personnummer på nätet i syfte att till exempel kunna komma undan att betala den här sortens räkningar genom att kunna uppge någon annans identitet. Du kan även hitta på att det är flera andra som också hört av sej den senaste tiden med liknande räkningar och därmed visa på att den påhittade personen missbrukat din identitet ordentligt. Kanske fungerar, kanske inte.
Du slösade några hundra knapptryckningar på tangentbordet, lösningen finns i tråden. Hemförsäkringen fixar det.
Citera
2019-08-13, 03:18
Medlem
Baskiluskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför visa du inte ditt sjukvårdskort för EU? Det kostar gratis eller ivf bara den avgift de har i det landet!
Jag visste inte... Skulle aldrig ha trott att Nederländernas sjukvårdsystem efterliknar USA:s, för var det bara några hundra kronor skulle jag ha betalat på plats.

Nåväl. Nu vet jag till nästa gång i varje fall
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Vänta nu!

Är du så gammal att du får resa utan föräldrar och har inte koll på vad en hemförsäkring är?

Vad har din mamma hjort de senaste 15-20 åren??
Lärt mig att inte stava som ett CP
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Därför har man ett EU kort.
Betalar med kort som har inbyggd reseförsäkring o ser till att man har en reseförsäkring i hemförsäkringen eller via jobbet.

Glad för att det var i Amsterdam o inte i LA.
Jo definitivt. Men faktiskt väldigt förvånande att ett välkänt progressivt EU-land som NL har en sånt skevt sjukvårdssystem likt USA:s.

Tydligen måste de betala försäkring för att kunna få vård som man faktiskt kan ha råd med. Annars är det skyhögt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Skulle nog ha testat det där i värsta fall faktiskt

Citat:
Ursprungligen postat av fiskMQS
Du slösade några hundra knapptryckningar på tangentbordet, lösningen finns i tråden. Hemförsäkringen fixar det.
LOL det var ändå rätt kreativt måste jag säga
Senast redigerad av Baskilusken 2019-08-13 kl. 03:23.
Citera
2019-08-13, 05:12
Medlem
Citat:
Så nu har jag alltså två möjliga lösningar: antingen att ansöka via Försäkringskassan eller via min egna hemförsäkring.
.

Om du betalade resan via kort kan du ha ett tredje alternativ eftersom reseförsäkring brukar ingå då
Citera
2019-08-13, 06:06
Medlem
Citat:

Jo definitivt. Men faktiskt väldigt förvånande att ett välkänt progressivt EU-land som NL har en sånt skevt sjukvårdssystem likt USA:s.

Tydligen måste de betala försäkring för att kunna få vård som man faktiskt kan ha råd med. Annars är det skyhögt.

Man betalar försäkring i Sverige också - det kallas skatt. Medborgarna i NL betalar också skatt. Däremot betalar du inte skatt där och därför kostade det pengar, precis som det kostar pengar om någon från NL hamnar i samma situation i Sverige.

Däremot finns det ett EU-system för att reglera det här och därför ska du ha ett kort från försäkringskassan med dig när du reser inom EU.

Det här borde du veta om du är gammal nog att vara på Flashback.
Citera
2019-08-13, 06:54
Medlem
xertions avatar
Om du betalt redan med ett bankkort så kan reseförsäkring vara inkluderat. Kontakta din bank alt. läs på om Visa och Mastercard.
Citera
2019-08-13, 06:55
Medlem
JoeBidens avatar
Även om du inte hade ett europeiskt sjukförsäkringskort är det lugnt. Det är Försäkringskassan som i sådana fall betalar ut ersättning i efterhand om du kan styrka dina kostnader med kvitto.

https://www.forsakringskassan.se/pri...resa_utomlands
Citera
2019-08-13, 07:35
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Om du betalade resan via kort kan du ha ett tredje alternativ eftersom reseförsäkring brukar ingå då

Kom också ihåg att det är fullt tillåtet att ansöka om ersättning hos alla tre alternativ. Likaså om du åkte på en paketresa så kan du få ännu mer ersättning, beroende på när under resan du skadade dig.
Citera
2019-08-13, 08:07
Medlem
Citat:
Jag visste inte... Skulle aldrig ha trott att Nederländernas sjukvårdsystem efterliknar USA:s, för var det bara några hundra kronor skulle jag ha betalat på plats.

Nåväl. Nu vet jag till nästa gång i varje fall

(...)

Det handlar inte alls om att NL har ett skevt system, det handlar om att du inte uppvisade det blåa kortet från Försäkringskassan som visar att du omfattas av svensk sjukförsäkring. Samma sak hade gällt omvänt om en holländare sökt vård i Sverige.
Citera
2019-08-13, 08:24
Medlem
Tremendouslys avatar
Priset, den enda anledningen till varför så många i Afrika hellre åker taxi än ambulans till sjukhuset. Oavsett skador. Helt fucked up.

Vad händer om du bara skiter i att betala? Kan dom gå via kronofogden?
Citera
2019-08-13, 08:28
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Om du betalt redan med ett bankkort så kan reseförsäkring vara inkluderat. Kontakta din bank alt. läs på om Visa och Mastercard.
Fast hemförsäkringar, kortförsäkringar och annat ersätter väl inte sjukvårdskostnader som ska ersättas via EU-avtal? Försäkringsbolag betalar inte ut sådant de inte behöver betala ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in