2019-08-14, 13:26
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Det är bara det att Första Moseboken, som skrevs 1400 f.Kr. redan innehåller liknelser mellan lejon och Juda. Så det är en riktig gammal symbolik, som även kristna kom att använda genom att likna Jesus vid ett lejon, och det är i den kontexten europeiska kungahus har använt lejonet, som en symbol för kristendomen.

Men visst, man kan självklart använda ett lejon som symbol utan att syfta på kristendomen, men då får man räkna med att man kommer förvirra folk när man försöker förklara varför man har valt just ett lejon.

Avbildade lejon finns det som är äldre än 1400 f.kr. Och i fler kulturer. Ett par tusen år innan ditt judelejon fanns det lejon avbildade i Egypten. De äldsta avbildningarna av lejon är grottmålningar från Frankrike och de är uppemot 30000 år gamla. Men nu var det djurheraldikens ursprung saken gällde och det saxade jag in direkt från wikipedia.
Citera
2019-08-14, 13:28
Medlem
Gitguds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Oense är inte riktigt rätt ord, utan de handlar om två grupperingar som kommer göra lite olika saker.
Men de är ju fortfarande ett samarbete

Jo du skriver det men det är ingenting man kan utläsa öht. Jag må ha missat men kan du länka någonstans jag kan läsa om detta samarbete?

Hade det kanske inte varit mer praktiskt att starta en gren inom NMR istället för att starta upp en helt ny organisation och på så sätt förlora i princip flera ledande aktivister och t.o.m nästen?
Citera
2019-08-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitgud
Jo du skriver det men det är ingenting man kan utläsa öht. Jag må ha missat men kan du länka någonstans jag kan läsa om detta samarbete?

Hade det kanske inte varit mer praktiskt att starta en gren inom NMR istället för att starta upp en helt ny organisation och på så sätt förlora i princip flera ledande aktivister och t.o.m nästen?

Finns inget uttalat samarbete, utan de kommer märkas under demonstrationer osv
Citera
2019-08-14, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Avbildade lejon finns det som är äldre än 1400 f.kr. Och i fler kulturer. Ett par tusen år innan ditt judelejon fanns det lejon avbildade i Egypten. De äldsta avbildningarna av lejon är grottmålningar från Frankrike och de är uppemot 30000 år gamla. Men nu var det djurheraldikens ursprung saken gällde och det saxade jag in direkt från wikipedia.

Ok, så du är inne på samma spår som andra i tråden att lejonen som har prytt europeiska kungahus och främst det svenska har ingenting med kristendom att göra? För det är i så fall fel.

Nordisk Styrka har valt fel symbol för sin organisation helt enkelt.
Citera
2019-08-14, 13:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Expotexten länkades av den som först kom med påståendet att det heraldiska lejonet var judiskt. Så den var lite av utgångspunkten för diskussionen.

Heraldiken utvecklas på medeltiden, och då kommer alla heraldiska djur. Lejon är ett av dem och lejon anses starka därför är de populära, hur förklarar du alla andra djur? Lejonet är ett av många djur i heraldiken. Varför har inte alla lejon då som är kristna? Du överdriver nog den gamla germanska krigaradelns behov att försvara val av djur på sin sköld när de skulle känna igen varandra på slagfältet. Danska riksvapnet har lejon men vissa har menat att det är leoparder, är leoparder kristendomshatare då? Berlin har en björn, de måste verkligen vara okristna. Kristendomen kom till Europa långt innan heraldiken blev särskilt utvecklad, det är snarare en germansk företeelse än en kristen.

Leoparder inom heraldiken är lejon som går på alla fyra. Vad spelar det för roll om det är främst germaner som använt lejon (vilket inte riktigt stämmer eftersom Tyskland främst har örnar), om de nu är kristna?

Jag har aldrig hävdat att man måste ha ett lejon, bara att lejonet i den här kontexten skall ses som en kristen symbol. Jag förstår inte hur svårt det ska vara att acceptera det enkla faktum, eller varför man då kan tycka det är lustigt när en NS-organisation väljer en symbol som Europa har använt i 1000 år för att symbolisera kristendom.

Nordisk Styrka borde använda ett solkors eller en bild på Nietzsche istället.
Citera
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Ok, så du är inne på samma spår som andra i tråden att lejonen som har prytt europeiska kungahus och främst det svenska har ingenting med kristendom att göra? För det är i så fall fel.

Nordisk Styrka har valt fel symbol för sin organisation helt enkelt.

Det är inget jag är ”inne på” utan det stod i texten jag saxade in. Djurheraldikens ursprung är inte kristet. Sen finns det mängder av kulturella symboler och seder som Kristendomen bara övertog och klädde i kristen skrud.
Citera
Medlem
Gitguds avatar
Citat:
Finns inget uttalat samarbete, utan de kommer märkas under demonstrationer osv

En gång i tiden avskydde SMR både NSF och info14 gänget men de gick ändå i FM, skulle inte kalla att gå i en demonstration för att samarbeta.

Jag skulle nog ändå vilja påstå att det förmodligen inom NMR som organisation finns en viss avsky mot de som lämnade, vi talar ju inte om ett par stycken, vi talar om att i princip alla aktivister från näste 1 och 8 lämnat, därtill folk från näste 4 tillsammans med deras nästeschef. Det skulle nog inte vara en överdrift att påstå att NMR är totalt decimerade i dessa delar av riket.
Citera
Medlem
PK-befriads avatar
Intressant namn, Nordisk Styrka. Agendamedia har ju indoktrinerat folk till att tro att det är något fel med att vita människor har makt i sina egna länder: "vit makt", men de har ännu inte betingat folk till att associera "nordisk styrka" med något negativt. Styrka är ett honnörsord, såvida man inte är en antivit globalistlakej med en agenda att demoralisera och försvaga nordiska folk. Namnet i sig kan locka fienden till att avslöja sig som en fiende, för den som är emot nordisk styrka är en fiende till de nordiska folken.
Senast redigerad av PK-befriad 2019-08-14 kl. 13:42.
Citera
2019-08-14, 13:42
Medlem
Citat:
En gång i tiden avskydde SMR både NSF och info14 gänget men de gick ändå i FM, skulle inte kalla att gå i en demonstration för att samarbeta.

Jag skulle nog ändå vilja påstå att det förmodligen inom NMR som organisation finns en viss avsky mot de som lämnade, vi talar ju inte om ett par stycken, vi talar om att i princip alla aktivister från näste 1 och 8 lämnat, därtill folk från näste 4 tillsammans med deras nästeschef. Det skulle nog inte vara en överdrift att påstå att NMR är totalt decimerade i dessa delar av riket.

Ja som själv va medlem i NSF i slutet på 90-talet kan säga att jag förstår om någon avskydde oss, herre jävlar de va så mkt fylla o drickande, även om vi hade samma syn på saker o ting, så fanns de ju "finare" organisationer där de va nolltolerans när de kom till Alkohol o droger, tobak (till en viss del)

NS är inte som NU, och vi kommer garanterat få se något gemensamt med Motståndsrörelsen i någon form. Vi får se, de e jävligt spännande. Och uttalanden kommer att komma för jag tror de finns många som undrar
Citera
2019-08-14, 13:47
Medlem
Gitguds avatar
Citat:
Ja som själv va medlem i NSF i slutet på 90-talet kan säga att jag förstår om någon avskydde oss, herre jävlar de va så mkt fylla o drickande, även om vi hade samma syn på saker o ting, så fanns de ju "finare" organisationer där de va nolltolerans när de kom till Alkohol o droger, tobak (till en viss del)

NS är inte som NU, och vi kommer garanterat få se något gemensamt med Motståndsrörelsen i någon form. Vi får se, de e jävligt spännande. Och uttalanden kommer att komma för jag tror de finns många som undrar

Kanske, kanske inte, uppenbarligen har man ju endast bjudit in vissa individer till att vara med i NS och inte samtliga i NMR, dvs det verkar inte endast vara ett missnöje över ledningen av NMR utan man anser helt enkelt att alla individer i NMR inte är önskvärda. Ser då ingen anledning till varför man skulle vilja samarbeta med människor man ogillar.
Citera
2019-08-14, 13:51
Medlem
Citat:
Kanske, kanske inte, uppenbarligen har man ju endast bjudit in vissa individer till att vara med i NS och inte samtliga i NMR, dvs det verkar inte endast vara ett missnöje över ledningen av NMR utan man anser helt enkelt att alla individer i NMR inte är önskvärda. Ser då ingen anledning till varför man skulle vilja samarbeta med människor man ogillar.

Jag tror inte de e något missnöje med ledningen eller så, utan att de finns några som vill göra något annat ett tag. De är ju massa personer kvar i Motståndsrörelsen som är ledare
Citera
2019-08-14, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Det är inget jag är ”inne på” utan det stod i texten jag saxade in. Djurheraldikens ursprung är inte kristet. Sen finns det mängder av kulturella symboler och seder som Kristendomen bara övertog och klädde i kristen skrud.

Visst har kristendomen approprierat kultur som fanns här när Norden kristnades, men när det gäller just lejonen så kan man ju tydligt se att de började användas mer och mer just efter att Europas kungahus anammade kristendom.

Men jag släpper den här diskussionen nu, ville bara påpeka att man skulle ha valt en mer passande symbol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in