Citat:
Ursprungligen postat av
countolaf
Leoparder inom heraldiken är lejon som går på alla fyra. Vad spelar det för roll om det är främst germaner som använt lejon (vilket inte riktigt stämmer eftersom Tyskland främst har örnar), om de nu är kristna?
Jag har aldrig hävdat att man måste ha ett lejon, bara att lejonet i den här kontexten skall ses som en kristen symbol. Jag förstår inte hur svårt det ska vara att acceptera det enkla faktum, eller varför man då kan tycka det är lustigt när en NS-organisation väljer en symbol som Europa har använt i 1000 år för att symbolisera kristendom.
Nordisk Styrka borde använda ett solkors eller en bild på Nietzsche istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
countolaf
Visst har kristendomen approprierat kultur som fanns här när Norden kristnades, men när det gäller just lejonen så kan man ju tydligt se att de började användas mer och mer just efter att Europas kungahus anammade kristendom.
Men jag släpper den här diskussionen nu, ville bara påpeka att man skulle ha valt en mer passande symbol.
Heraldiksidan du delade skriver att heraldiken är från 1100-talet. När jag säger germaner så är det för att det är deras adel som lade grunden till det feodala riddarväsendet, även i länder som kom att tala romanska språk (Franker, Burgunder etc. i det som kom att bli Frankrike, Västgoter i Spanien, langobarder i Italien), de lade grunden till heraldiken baserat på sina gamla traditioner, men det är ju långt efter att de blivit kristna som det bliv systematiserat på det viset. Det äldsta kända vapnet är Geoffreys av Anjou, och det har lejon, men Anjou hade ju varit kristet sedan romartiden i alla fall i 800 år. Han var normand så kanske kom bruket av vapensköldar från vikingarna?
Och Tyskland fanns inte ens som rike förrns på 1800-talet. Vapensköldarna var personliga och inte nationella förrns mycket senare.
Nordisk Styrka borde ha ett kristet kors som symbol, för det kan Morgan Johansson aldrig förbjuda.