• 1
  • 2
2019-08-12, 04:24
Medlem
Har haft ett konto hos Swedbank i ca 10 år för mitt passiva aktiebolag. Inkomsterna är ca 70kkr / år från passiva annonsintäkter.

I Maj fick jag ett meddelande från Swedbank om att mitt konto fryst å att ja behöver fylla i en kundkännedom. Fyllde i dokumenten å fick några veckor senare avslag med motiveringen att företaget saknar framtidsplaner då dom tyckte att företagsplanen va otydlig.

Företaget är passivt. Jag jobbar alltså inte aktivt med bolaget. Har därför inte koll på hur marknaden ser ut å saknar därför framtidsplaner.

Reser jorden runt sedan 3 år tillbaka å befinner mig just nu i Kina. Swedbank har fryst drygt 200kkr på företagets konto. Bad om att få avsluta mina konton hos dom å få resterande belopp skickat till mitt SEB-konto, men de går inte utan en godkänd kundkännedom.

Vad gör jag nu? Tydligen betalar jag inte för deras telefonpaket så kan inte ringa dom. All kommunikation sker via deras hemsida å i princip alla deras respons är autogenererad med svar likt; tyvärr kan vi inte hjälpa dig innan kundkännedomen är godkänd.
Citera
2019-08-12, 05:32
Medlem
Du får nog bita in det sura äpplet och åka hem för att lösa detta.
Citera
2019-08-12, 05:34
Medlem
Datormuss avatar
Köp deras telesupport sen ringer du dom.
Citera
2019-08-12, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datormus
Köp deras telesupport sen ringer du dom.

Kundkännedomen måste godkännas först. Frågade om de va möjligt för någon månad sedan.
Citera
2019-08-12, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButchMighty
Du får nog bita in det sura äpplet och åka hem för att lösa detta.

De blir jättedyrt å omständigt. Behöver nytt visum till Kina (vilket inte ens är säkert att de blir godkänt) å en flygbiljett runt hela jorden.
Citera
2019-08-12, 05:44
Medlem
Ge fullmakt åt någon att sköta företagets bankärenden. Eller "anställ", på pappret, en VD som sköter om det. Nån du litar på familj/vänner.
Citera
2019-08-12, 05:54
Medlem
Datormuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annemil
Ge fullmakt åt någon att sköta företagets bankärenden. Eller "anställ", på pappret, en VD som sköter om det. Nån du litar på familj/vänner.

Kan man göra det digitalt eller får man skicka ett fysiskt brev fram och tillbaka till Kina?

@TS Hur mycket stålar behöver du, kanske kan låna av familj/vän ett tag?
Citera
2019-08-12, 06:07
Medlem
Skaffa en advokat o stäm dem.
De har inget belägg för sin spärr.
Låt det svida i deras giriga skinn.
Citera
2019-08-12, 06:28
Medlem
Vad är det du inte berättar?

Har fyllt i ett antal sådana kundkännedoms-blanketter i olika banker och ingen gör någon bedömning gällande företagets "framtidsplaner". Det är inte syftet med frågorna.
Citera
2019-08-12, 06:39
Medlem
Undrar om kruxet är att du åker jorden runt och tar ut pengar från olika platser på jorden🤔
Citera
2019-08-12, 06:54
Medlem
Så nu kan du inte få ut din lön från företsget, eller är det aktieutdelning som inte kan betalas ut?
Citera
2019-08-12, 07:21
Medlem
SanGenarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nerxi
Har haft ett konto hos Swedbank i ca 10 år för mitt passiva aktiebolag. Inkomsterna är ca 70kkr / år från passiva annonsintäkter.

I Maj fick jag ett meddelande från Swedbank om att mitt konto fryst å att ja behöver fylla i en kundkännedom. Fyllde i dokumenten å fick några veckor senare avslag med motiveringen att företaget saknar framtidsplaner då dom tyckte att företagsplanen va otydlig.

Företaget är passivt. Jag jobbar alltså inte aktivt med bolaget. Har därför inte koll på hur marknaden ser ut å saknar därför framtidsplaner.

Reser jorden runt sedan 3 år tillbaka å befinner mig just nu i Kina. Swedbank har fryst drygt 200kkr på företagets konto. Bad om att få avsluta mina konton hos dom å få resterande belopp skickat till mitt SEB-konto, men de går inte utan en godkänd kundkännedom.

Vad gör jag nu? Tydligen betalar jag inte för deras telefonpaket så kan inte ringa dom. All kommunikation sker via deras hemsida å i princip alla deras respons är autogenererad med svar likt; tyvärr kan vi inte hjälpa dig innan kundkännedomen är godkänd.
Att ditt företag saknar framtidsplaner är knappast den enda orsaken till att dina konton är spärrade. Naturligtvis får man vara oengagerad i sitt bolag utan att banken bryr sig. Att bolagets intäkter består av annonsintäkter är inte heller det märkligt och borde inte vara svårt att styrka.
Därför gissar jag att banken gjort en samlad bedömning av dig och ditt bolag där lösa framtidsplaner egentligen betyder ”du håller på med något vi tror är fuffens och bolaget är en del av det”.

Har de ställt några frågor om specifika transaktioner? Isåfall bör du inrikta dig på att besvara dem och styrka dem med lämplig dokumentation.

Swedbanks telefonbank eller någon i kassan kan inte heller hjälpa dig. Ärendet sköts och bedöms av en helt annan avdelning. Deras kontaktvägar borde finnas den tidigare korrespondensen och det är dit du fortsatt vänder dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in