• 1
  • 2
2019-08-10, 15:02
Medlem
Hejsan!

Behöver lite råd och tips inför ett eventuellt bilköp. Har kollat runt lite de senaste veckorna på några bilar inom en rimligt prisklass, 50-100k som jag är eventuellt intresserad av skaffa mig. Något som jag fortfarande funderar på och vad som hindrar mig att ta en beslut är just ett billån. Det blir isåfall första lånet jag kommer att ta och jag har några funderingar. Ska man ta ett lån från bilhandlaren eller ifrån min bank. Vad mer ska man kolla efter utöver ränta och hur är det att man inte är fastanställd, är det några problem?
Citera
2019-08-10, 15:17
Medlem
När du jämför räntor så ska du jämföra den effektiva räntan hos bilhandlaren med ränta på banken.

Bankens ränta är alltid(?) effektiv då de inte lägger på aviavgifter mm.

Så jämför inte den ränta bilhandeln har i sina annonser, utan leta reda på effektiv ränta för korrekt siffra.
Citera
2019-08-10, 15:31
Medlem
welcometorealitys avatar
Det enklaste är ju att du köper din bil hos din bilhandlare, de räknar ut då allting och du bestämmer själv en månadskostnad och sen hur länge du vill betala av lånet, sen efter ett tag så kan du ju kolla med olika lån med en annan ränta eller dylikt hos din bank eller så, löser ut ditt gamla lån och tar ett nytt om du får en billigare ränta.
Citera
2019-08-10, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombiee1
Hejsan!

Behöver lite råd och tips inför ett eventuellt bilköp. Har kollat runt lite de senaste veckorna på några bilar inom en rimligt prisklass, 50-100k som jag är eventuellt intresserad av skaffa mig. Något som jag fortfarande funderar på och vad som hindrar mig att ta en beslut är just ett billån. Det blir isåfall första lånet jag kommer att ta och jag har några funderingar. Ska man ta ett lån från bilhandlaren eller ifrån min bank. Vad mer ska man kolla efter utöver ränta och hur är det att man inte är fastanställd, är det några problem?

Låna 50-100 tusen till en bil, tycker jag är dumt,bättre att spara till den summan.
Citera
2019-08-10, 16:14
Medlem
Spara 5 tusen i månaden och köp den cash om ett år
Citera
2019-08-10, 16:28
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
När du jämför räntor så ska du jämföra den effektiva räntan hos bilhandlaren med ränta på banken.

Bankens ränta är alltid(?) effektiv då de inte lägger på aviavgifter mm.

Så jämför inte den ränta bilhandeln har i sina annonser, utan leta reda på effektiv ränta för korrekt siffra.

Där har du tvär-fel.
En del banker lägger t.o.m aviavgift på bostadslån.
Citera
2019-08-10, 16:58
Medlem
yz44s avatar
Räkna på totalkostnaden för lånen (inklusive uppläggningsavgift osv) och se vad som blir billigast.
Citera
2019-08-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Låna 50-100 tusen till en bil, tycker jag är dumt,bättre att spara till den summan.
Har sträckt på budgeten till 150k istället
Citera
2019-08-10, 17:09
Medlem
Det blir billigare om spara till en bil än att låna. Som någon påpekat, spara 5000 i månaden och köp bilen kontant om ett år.

Har du räknat på vad det totalt kommer att kosta dig att låna 100 000 till en bil? Kan rekommendera det.
Citera
2019-08-10, 19:39
Medlem
Enig med övriga. Spara först och casha sen i stället för att ta lån. Måste du absolut låna så belåna lägenheten eller kåken i stället. Lär vara billigare än ett rent billån.
Citera
2019-08-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Där har du tvär-fel.
En del banker lägger t.o.m aviavgift på bostadslån.

Du missade mitt frågetecken verkar det som.

Men om ts nu jämför så jämför han bara effektiv ränta mot effektiv ränta. Inte ränta med * efter😊
Citera
2019-08-11, 09:57
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Det blir billigare om spara till en bil än att låna. Som någon påpekat, spara 5000 i månaden och köp bilen kontant om ett år.

Har du räknat på vad det totalt kommer att kosta dig att låna 100 000 till en bil? Kan rekommendera det.

Alla kan inte vänta flera år, då kan man ju amortera på ett lån istället och spara de övriga slantarna om det var 5000, vi säger att du amorterar kanske 1500-2000 kr i månaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in