2019-08-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Alla kan inte vänta flera år, då kan man ju amortera på ett lån istället och spara de övriga slantarna om det var 5000, vi säger att du amorterar kanske 1500-2000 kr i månaden.

Jag skulle inte rekommendera att spara pengar på bankkonto när man har blancolån och billån. Bättre att amortera 5000 på lånet i så fall. Amortering är ett sparande i sig. Betalar man av lånet så snabbt som möjligt och börjar spara efter att det är betalt så slipper man betala så mycket ränta på lånet.

TS hade tänkt låna 100t och köpa bil för 150t. Med en amortering på 5000 i månaden är det avbetalt på ca 22 månader. Bilen håller många år till så hen kan fortsätta köra den i två år efter att den är avbetald och fortsätta spara 5000 kr i månaden. Då kommer TS efter fyra år ha betalat av lånet, ha 100t på sparkontot och en bil som kanske fortfarande är värd 50t. Med den kalkylen kan hen skaffa sig en ny 150t-bil om fyra år utan lån. Därefter kan hen skaffa en ny 150t-bil vartannat år för 5000 kr per månad eller en ny vart fjärde år för 2500 kr per månad. Typ.
Citera
2019-08-11, 11:31
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Jag skulle inte rekommendera att spara pengar på bankkonto när man har blancolån och billån. Bättre att amortera 5000 på lånet i så fall. Amortering är ett sparande i sig. Betalar man av lånet så snabbt som möjligt och börjar spara efter att det är betalt så slipper man betala så mycket ränta på lånet.

TS hade tänkt låna 100t och köpa bil för 150t. Med en amortering på 5000 i månaden är det avbetalt på ca 22 månader. Bilen håller många år till så hen kan fortsätta köra den i två år efter att den är avbetald och fortsätta spara 5000 kr i månaden. Då kommer TS efter fyra år ha betalat av lånet, ha 100t på sparkontot och en bil som kanske fortfarande är värd 50t. Med den kalkylen kan hen skaffa sig en ny 150t-bil om fyra år utan lån. Därefter kan hen skaffa en ny 150t-bil vartannat år för 5000 kr per månad eller en ny vart fjärde år för 2500 kr per månad. Typ.

Vill man amortera så mycket i månaden, så då är det ju bra och fortare blir bilen betald, men oftast så amorterar inte folk så mycket i månaden för en bil som ett Villa lån t.e.x , men TS kan ju betala mindre i måndaden och göra sen extra amorteringar lite då och då, men det är ju upp till TS att avgöra sen, vad som passar bäst, enklaste är ju att göra så att det inte stör ekonomin så mycket per månad.
Citera
2019-08-11, 11:48
Medlem
Citat:
Vill man amortera så mycket i månaden, så då är det ju bra och fortare blir bilen betald, men oftast så amorterar inte folk så mycket i månaden för en bil som ett Villa lån t.e.x , men TS kan ju betala mindre i måndaden och göra sen extra amorteringar lite då och då, men det är ju upp till TS att avgöra sen, vad som passar bäst, enklaste är ju att göra så att det inte stör ekonomin så mycket per månad.

5000 kr var din siffra. Du nämnde att man kan lägga ca 3000 av de pengarna på "sparande", vilket jag tolkade som bankkonto med låg ränta eller fonder med risk. Varför göra det när man samtidigt har ett lån på kanske 5% ränta? En amortering på det lånet ger en riskfri ränta på 5% om året. Ska man "amortera + spara" över, säg, en fyraårsperiod så är det objektivt bäst att köra HELA amorteringen i början av perioden och HELA sparandet i slutet.
Citera
2019-08-11, 11:52
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
5000 kr var din siffra. Du nämnde att man kan lägga ca 3000 av de pengarna på "sparande", vilket jag tolkade som bankkonto med låg ränta eller fonder med risk. Varför göra det när man samtidigt har ett lån på kanske 5% ränta? En amortering på det lånet ger en riskfri ränta på 5% om året. Ska man "amortera + spara" över, säg, en fyraårsperiod så är det objektivt bäst att köra HELA amorteringen i början av perioden och HELA sparandet i slutet.

Det var en annan i tråden som sa att spara 5000 i månaden, så ursäkta det där med beloppet.Jag vet hur lån och sånt funkar, sen 20 år tillbaka eller mera LO lån har man haft t.o.m en gång, så lån och sånt har man ju koll på genom åren.
Citera
2019-08-11, 12:15
Medlem
Citat:
Det var en annan i tråden som sa att spara 5000 i månaden, så ursäkta det där med beloppet.Jag vet hur lån och sånt funkar, sen 20 år tillbaka eller mera LO lån har man haft t.o.m en gång, så lån och sånt har man ju koll på genom åren.

Nivån på amorteringen lägger jag mig inte i. Det viktiga är att man amorterar först, sparar när lånet är avbetalt (förutsatt att man sparat ihop en nödbuffert på kanske 30t först). Lägger man mindre pengar i månaden så tar det bara längre tid.
Citera
2019-08-11, 13:49
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombiee1
Hejsan!

Behöver lite råd och tips inför ett eventuellt bilköp. Har kollat runt lite de senaste veckorna på några bilar inom en rimligt prisklass, 50-100k som jag är eventuellt intresserad av skaffa mig. Något som jag fortfarande funderar på och vad som hindrar mig att ta en beslut är just ett billån. Det blir isåfall första lånet jag kommer att ta och jag har några funderingar. Ska man ta ett lån från bilhandlaren eller ifrån min bank. Vad mer ska man kolla efter utöver ränta och hur är det att man inte är fastanställd, är det några problem?

Om jag hade varit du hade jag gått först till bilhandlaren för att få en offert på lånet och sett ifall du får med eller utan säkerhet.

Fråga efter krav på amortering och löptid på lånet. Kom gärna själv också med en plan på hur snabbt du kan återbetala lånet, så gör en egen budget och kalkyl på hur lång tid det tar dig innan du kan ha betalat av hela billånet.

Att du inte är fastanställd kan spela roll beroende på hur hårda krav dem har, jag misstänker att du har en visstidsanställning så du har en inkomst ändå?

Att få ett privatlån utan en heltidsanställning eller inkomst är ganska svårt för ett billån, då kommer du få en väldigt hög ränta.

Går du till banken kan du få mer förmånlig ränta än hos bilhandlaren om du lägger in kontantinsats och tar bilen som säkerhet men då måste det vara en ganska skapligt ny bil, så det är inte säkert dem går med på detta och då kanske du gör dig bättre i att ta lånet direkt genom bilhandlaren.

Min vän gjorde ansökan genom låneförmedlare o fick erbjudande om 7% ränta trots väldigt kreditvänlig, dock är det helt utan säkerhet (blancolån). Banken fick han 3% ränta men då är det säkerhet o krävs en kontantinsats för lånet.

Du kan läsa mer här https://financer.com/sv/lana-pengar/billan/
Citera
2019-08-11, 13:57
Medlem
Cameltotems avatar
Billigare att leasa. Bilar tappar hur mycket som helst i värde varje år och du slipper ligga ute med kontantinsats.
Citera
2019-08-11, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Billigare att leasa. Bilar tappar hur mycket som helst i värde varje år och du slipper ligga ute med kontantinsats.
Snälla förklara för mig hur det kan bli billigare att leasa en bil än att köpa den
Citera
2019-08-13, 20:56
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NejMenHejPaDig
Snälla förklara för mig hur det kan bli billigare att leasa en bil än att köpa den

https://www.blocket.se/sodermanland/...1.htm?ca=9&w=3

3110 kr i månaden i lån. Restvärde på 100k. Bilen är knappt värde så mycket mer efter 3 år.

Sen ska du punga ut 100k i kontantinsats. Pengar som du kunde haft i aktier i 3 år och fått en jävla mycket mer pengar för.

Eller så betalar du 2900 i månaden för leasing, slipper betala ränta och du kan använd din kontantinsats i aktier.
Citera
2019-08-21, 22:31
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombiee1
Hejsan!

Behöver lite råd och tips inför ett eventuellt bilköp. Har kollat runt lite de senaste veckorna på några bilar inom en rimligt prisklass, 50-100k som jag är eventuellt intresserad av skaffa mig. Något som jag fortfarande funderar på och vad som hindrar mig att ta en beslut är just ett billån. Det blir isåfall första lånet jag kommer att ta och jag har några funderingar. Ska man ta ett lån från bilhandlaren eller ifrån min bank. Vad mer ska man kolla efter utöver ränta och hur är det att man inte är fastanställd, är det några problem?
Eftersom du inte har pengarna så är svaret att du inte kan köpa bil. En rimlig summa är vad du har på kontot undanlagt för en bil.
Man tar inte ln för att köpa en bil. Man tar ett lån för att köpa ett hus.
Citera
2019-08-21, 22:32
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Sluta upp att lura folk, att du ens har samvete att försätta någon i en sån dålig ekonomiskt situation.
Leasing är det värsta man kan göra. Bil på kredit näst värsta.
En bil köper man kontant för pengar man faktiskt har.
Citera
2019-08-21, 22:38
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmoneybeard
Eftersom du inte har pengarna så är svaret att du inte kan köpa bil. En rimlig summa är vad du har på kontot undanlagt för en bil.
Man tar inte ln för att köpa en bil. Man tar ett lån för att köpa ett hus.
Givetvis kan man låna för att köpa en bil. Det är fullt rimligt, både bil och bostad.
Har man en stabil och bra inkomst så är det knappast något bekymmer. Det är allt som oftast folk som inte jobbar eller har något skitjobb som telefonförsäljare som säger sådär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in