Citat:
Ursprungligen postat av
bombiee1
Hejsan!
Behöver lite råd och tips inför ett eventuellt bilköp. Har kollat runt lite de senaste veckorna på några bilar inom en rimligt prisklass, 50-100k som jag är eventuellt intresserad av skaffa mig. Något som jag fortfarande funderar på och vad som hindrar mig att ta en beslut är just ett billån. Det blir isåfall första lånet jag kommer att ta och jag har några funderingar. Ska man ta ett lån från bilhandlaren eller ifrån min bank. Vad mer ska man kolla efter utöver ränta och hur är det att man inte är fastanställd, är det några problem?
Om jag hade varit du hade jag gått först till bilhandlaren för att få en offert på lånet och sett ifall du får med eller utan säkerhet.
Fråga efter krav på amortering och löptid på lånet. Kom gärna själv också med en plan på hur snabbt du kan återbetala lånet, så gör en egen budget och kalkyl på hur lång tid det tar dig innan du kan ha betalat av hela billånet.
Att du inte är fastanställd kan spela roll beroende på hur hårda krav dem har, jag misstänker att du har en visstidsanställning så du har en inkomst ändå?
Att få ett privatlån utan en heltidsanställning eller inkomst är ganska svårt för ett billån, då kommer du få en väldigt hög ränta.
Går du till banken kan du få mer förmånlig ränta än hos bilhandlaren om du lägger in kontantinsats och tar bilen som säkerhet men då måste det vara en ganska skapligt ny bil, så det är inte säkert dem går med på detta och då kanske du gör dig bättre i att ta lånet direkt genom bilhandlaren.
Min vän gjorde ansökan genom låneförmedlare o fick erbjudande om 7% ränta trots väldigt kreditvänlig, dock är det helt utan säkerhet (blancolån). Banken fick han 3% ränta men då är det säkerhet o krävs en kontantinsats för lånet.
Du kan läsa mer här
https://financer.com/sv/lana-pengar/billan/