• 1
  • 2
2019-08-09, 23:27
Medlem
En vän till mig har gett mig massvis med potatis och jag undrar vad jag ska göra av allt. jag har sett att matbutikerna säljer potatis i vatten? i en glasburk med lång hållbarhet. Vet ni vad det är för något och om det kan göras hemma? Av det jag minns så ser det enkelt ut, koka potatis och lägg i glasburk med vatten men är det verkligen så enkelt?
Citera
2019-08-09, 23:32
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Du ska väl lägga potatisen i ättikssprit och typ socker om jag inte missminner mig för att det ska hålla sig?

Som inlagda grönsaker

Edit: Lägger du det bara i vatten så lär det jäsa och bli till sprit, kanske blir godare än inlagd potatis.
Citera
2019-08-09, 23:34
Medlem
AndersM79s avatar
Gör brännvin av dem; det håller för evigt. :-)
Citera
2019-08-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Du ska väl lägga potatisen i ättikssprit och typ socker om jag inte missminner mig för att det ska hålla sig?

Som inlagda grönsaker

Edit: Lägger du det bara i vatten så lär det jäsa och bli till sprit, kanske blir godare än inlagd potatis.
På en innehållsförteckning står det potatis, vatten, salt och antioxidationsmedel.
Citera
2019-08-09, 23:38
Medlem
Eller så förvarar du potatisen bara? mörkt och svalt. Kylskåp är för kallt, några grader varmare, typ kallkälla.
Citera
2019-08-09, 23:40
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illoias
På en innehållsförteckning står det potatis, vatten, salt och antioxidationsmedel.

Antioxideringen är till för att förhindra bildandet av alkohol om jag fattat saken rätt.

Men för att lägga in potatis så behöver du det jag skrev. Skit i vad fabriken använder. Håll bara burkarna någorlunda svalt och mörkt så jäser de inte ändå.

Här har du ett bra recept: http://matgeek.se/2014/06/25/inlagd-...d-tillbehoren/
Senast redigerad av SneakyBastard82 2019-08-09 kl. 23:42.
Citera
2019-08-10, 00:14
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:

Som inlagda grönsaker

Du tänker på gurka.
Det är bara en konserv, upphettat och lufttät.
Citera
2019-08-10, 00:20
Medlem
Potatis på burk?
Citera
2019-08-10, 00:25
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:

Som inlagda grönsaker

Hur lång tid tar det innan det blir sprit? Krävs det inte mer ingredienser än potatis och vatten verkligen?
Citera
2019-08-10, 00:27
Medlem
Pären håll lääänge, torrt, mörkt och svalt är det som gäller.
Citera
2019-08-10, 00:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Potatis på burk?
https://www.mat.se/butik/delikates-p...eldorado-680-g

Citat:
Antioxideringen är till för att förhindra bildandet av alkohol om jag
fattat saken rätt.
C-vitamin används som antioxiderade medel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Askorbinsyra
Citera
2019-08-10, 01:39
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illoias
En vän till mig har gett mig massvis med potatis och jag undrar vad jag ska göra av allt. jag har sett att matbutikerna säljer potatis i vatten? i en glasburk med lång hållbarhet. Vet ni vad det är för något och om det kan göras hemma? Av det jag minns så ser det enkelt ut, koka potatis och lägg i glasburk med vatten men är det verkligen så enkelt?

1 kg färskpotatis
2.5 dl ättika (12%)
5 dl socker
10 dl vatten
4 små gula lökar
12 kryddpepparkorn
Dill
http://matgeek.se/2014/06/25/inlagd-...d-tillbehoren/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera