• 1
  • 2
2019-08-09, 14:03
Medlem
Needtogitgoods avatar
Tja Flashback! Som jag tidigare skrev så valde lillebrorsan mellan 2 program, Ekonomi och Natur. Tillslut valde han ekonomi (??), jag fattade inte varför, med tanken på att han gick ut med 307,5 i merit (hyfsat). Iallafall så gjorde han sitt val. Han har nu träffat många av hans framtida klasskamrater, och känner många sedan innan. Nu är grabben orolig över att behöva gå med dessa ambitionslösa idioter. Hur funkade det för er som var studiemotiverade och hade lata kompisar? Gick det endån bra? Fick ni vänner? (Gick själv fordon, så kan ej besvara hans frågor ...)
Citera
2019-08-09, 15:51
Medlem
Scaliburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needtogitgood
Tja Flashback! Som jag tidigare skrev så valde lillebrorsan mellan 2 program, Ekonomi och Natur. Tillslut valde han ekonomi (??), jag fattade inte varför, med tanken på att han gick ut med 307,5 i merit (hyfsat). Iallafall så gjorde han sitt val. Han har nu träffat många av hans framtida klasskamrater, och känner många sedan innan. Nu är grabben orolig över att behöva gå med dessa ambitionslösa idioter. Hur funkade det för er som var studiemotiverade och hade lata kompisar? Gick det endån bra? Fick ni vänner? (Gick själv fordon, så kan ej besvara hans frågor ...)

Om han inte är känslig för grupptryck så borde det ju gå bra ändå. Se det istället som ett test i disciplin, vilket ju är väldigt bra
Citera
2019-08-09, 16:08
Medlem
Jofs avatar
Medelbegåvade och de med mindre ambition klarar sig oftast bra. På utbildningar generellt. Rirktigt begåvad kan ha svårigheter. Ställer frågor, Ser problem etc.
Citera
2019-08-09, 16:16
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needtogitgood

Risken kan ju vara att de ambitionslösa klasskamraterna visar irritation och blir sarkastiska när din bror håller upp handen och ställer frågor. Det blir rent generellt tråkigt om det inte finns någon ambitiös klasskamrat som kan tjäna som intellektuellt bollplank.

Numera finns det ju å andra sidan sociala medier och diskussionsforum av alla de slag, och då räknar jag förstås med FB. Detta får mig att tro att din brorsa trots allt kommer att ta sig igenom gymnasieåren med framgång.
Citera
2019-08-09, 16:16
Bannlyst
Det väl är mindre viktigt att umgås med klasskamerater om de är tråkiga, han kan väl umgås med andra?
Citera
2019-08-09, 16:35
Medlem
Needtogitgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosterIBoras
Det väl är mindre viktigt att umgås med klasskamerater om de är tråkiga, han kan väl umgås med andra?

Saken är som följande: från början hade han inställningen av att ”eh, jag skiter i alla, jag ska sitta ensam på bibblan hela tiden.” Då förklarade jag för honom att det inte är bra för hans sociala förmågor, samt, att han är ganska orolig över grupparbeten, (att det blir mer som en soloarbete)
Citera
2019-08-09, 16:50
Medlem
undercover-racists avatar
Han skulle ha valt natur.
Citera
2019-08-09, 16:59
Medlem
Xectics avatar
Jag har nyligen tagit studenten och var i en liknande situation som TS eller den person i fråga. Jag och en annan eftersträvade höga betyg medan resten nöjde sig med godkänt och något högre betyg i vissa kurser.

Givetvis spelar toleransen mellan klasskamraterna en betydande roll för hur din son kommer att känna sig i klassen. Om attityden i klassen är att "plugga är töntigt", blir det svårt och konfliktfyllt i grupparbeten där gruppmedlemmarna strävar åt olika håll. Under min studietid var toleransen dock hög och ingen blev exkluderad för att få höga betyg. Tvärtom, de lata eleverna refererade oftast elever med höga skolresultat som förebilder.

Jag tror din grabb kan vara lugn. Det är ingen idé att föreställa sig det värsta innan grabben hunnit börja. Även om de flesta vore lågpresterande har grupparbeten en mindre inverkan på kursbetyget jämfört med individuella arbeten. Det gäller bara att man ruckar på sina egna krav och försöker anpassa arbetet till gruppen. Förväntar man sig dock höga betyg på grupparbeten kan det bli motigt.
Citera
2019-08-09, 17:02
Bannlyst
Han tjänar att gå i en klass med oambitiösa latmaskar. Det sänker ribban och han kan skina som stjärnan i klassen.

Natur är en riktigt jobbig linje. Så vida han inte ska bli läkare, ingenjör osv. så är det totalt onödigt att gråta blod i den linjen och kanske sluta med medelmåttiga betyg. Fyfan för 2 timmars mattelektioner 5 gånger i veckan.
Citera
2019-08-09, 17:21
Medlem
Xectics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Han tjänar att gå i en klass med oambitiösa latmaskar. Det sänker ribban och han kan skina som stjärnan i klassen.

Natur är en riktigt jobbig linje. Så vida han inte ska bli läkare, ingenjör osv. så är det totalt onödigt att gråta blod i den linjen och kanske sluta med medelmåttiga betyg. Fyfan för 2 timmars mattelektioner 5 gånger i veckan.

Håller inte riktigt med. Att ha klasskamrater som vill något underlättar givetvis grupparbeten och dynamiken i klassen, såvida han inte är en person som jämför sig med andra och får ångest så fort klasskamraten får högre betyg. Att vara helt själv på sin nivå kan emellertid vara ensamt om man behöver någon att bolla idéer och tankar emot.
Citera
2019-08-09, 20:39
Medlem
Vem i helvete väljer ekonomi istället för natur?

Din bror kan räkna med att få läsa in några kurser sen på komvux efter gymnasiet om han ska ha behörighet till någon riktig utbildning.
Citera
2019-08-09, 20:56
Medlem
Xectics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
Vem i helvete väljer ekonomi istället för natur?

Din bror kan räkna med att få läsa in några kurser sen på komvux efter gymnasiet om han ska ha behörighet till någon riktig utbildning.

Lite tramsigt inlägg. Det är ju en smaksak vad man väljer utifrån intressen och karriärval. Men givetvis är det inget program som inte har några karriärval.

Läs gärna tidigare inlägg. Fördelen är att skippa konstant matte, synnerligen 4C och 5C.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in