• 1
  • 2
2019-08-07, 11:04
Medlem
ronken82s avatar
Börjar bli lite smått orolig för mina besparingar i SEK, och vill växla in dom och ta ut i annan valuta. Jag frågar härmed expertisen här i forumet om detta kan vara en bra nödlösning? Tänkte dela upp det så här: 1/3: USD, 1/3: Euro, 1/3: Schweiziska Franc.

Är detta en smart nödlösning?
Citera
2019-08-07, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Börjar bli lite smått orolig för mina besparingar i SEK, och vill växla in dom och ta ut i annan valuta. Jag frågar härmed expertisen här i forumet om detta kan vara en bra nödlösning? Tänkte dela upp det så här: 1/3: USD, 1/3: Euro, 1/3: Schweiziska Franc.

Ta ut?
I kontanter då eller hur menar du?
Citera
2019-08-07, 11:16
Medlem
SYSTEMexes avatar
och det ska du göra Nu när kronan är på en bottennivå?
Citera
2019-08-07, 11:21
Medlem
I och för sig så går du all in på att kronan kommer att sjunka med det där upplägget.

Varför inte lämna 1/4 del eller 1/5 del i SEK?
Citera
2019-08-07, 11:55
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe

Har vi nått botten än då?
Citera
2019-08-07, 13:28
Medlem
Jag går i liknande funderingar, pessimist som jag är när det gäller svensk ekonomi. Kan man bara växla pengarna direkt i typ Revolut och ha dem liggandes i annan valuta eller måste man göra något mer?
Citera
2019-08-07, 14:11
Medlem
Citat:

Du skall givet vis ha dem på banken, lägg dem då på ett konto i lämplig valuta.

Annars kan du köpa utländska aktier, köper du på amerikanska börsen så får du en "värde-ökning" av aktien även när aktien inte har rört sig och den svenska krona har förlorat värde mot dollarn.

Citat:

Så kronan kan inte bli sämre?
Vilket stensäkert tips för utländska investerare.
Citera
2019-08-07, 18:28
Medlem
ronken82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Ta ut?
I kontanter då eller hur menar du?

Tänker om den sjunker ännu mer givetvis, då kommer man ju att slita håret för att man inte växlade in nu.
Citera
2019-08-07, 20:53
Medlem
Växla hälften till utländska valutor och behåll den andra halvan i kronor?
Citera
2019-08-07, 21:41
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Jo! Så fungerar den mänskliga hjärnan! Kolla aktierekar! När börsen toppar så är det köprek på alla aktier, när börsen bottnat är det säljrek på alla aktier! Gör man precis tvärt om så tjänar man en jävla massa stålar!
Citera
2019-08-07, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Jo! Så fungerar den mänskliga hjärnan! Kolla aktierekar! När börsen toppar så är det köprek på alla aktier, när börsen bottnat är det säljrek på alla aktier! Gör man precis tvärt om så tjänar man en jävla massa stålar!

Masken talar klokt!

Den som sitter still i båten och fiskar på bägge sidor drar oftast upp de fetaste fiskarna.

Till TS.

Att ta ut kontanter kostar. Inget jag kan rekommendera om du inte är på plats och kan göra detta via kassa i lokal bank
Citera
2019-08-07, 22:50
Medlem
Citat:

guld, silver och andra ädla metaller kommer att stå sig, och öka i värde, pappers pengar kommer snart bli värdelösa. Det går rykten om fiats död och guld baserade värden ska ligga till grund för den nya valutan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in