2019-10-30, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Jag hoppas att du har rätt! Dessutom, visst var det väl så att kroppen låg i den ställningen han låg vid ”experimentet”? I så fall kan det ju inte varit någon större typ av resning. Förhoppningsvis förstod han aldrig ens att det var hans vän som gjorde detta eller att något hände överhuvudtaget.

Han låg i ”fosterställning”,knän uppdragna mot magen och smalbenen korsade. Händer ”invikta” mot ansiktet, enl förhör med polis först på plats.
Dock ser inte jag heller hur han rent fysiskt skulle ha kunnat sätta sig upp, om han låg på mage från början med armarna neråt längs sidorna av kroppen.
Att sätta sig upp från den positionen kräver ju att han först skulle dragit upp armarna, vänt runt sedan även haft kraften att häva sig upp och sätta sig.
Hade han legat på rygg vid attacken hade det vart mera rimligt om han satt sig upp,kanske av någon muskelkramp eller liknande av slaget.
Men jag är ju ingen expert så det är kanske möjligt. Låter dock osannolikt. Att han från mage har hamnat i fosterställnig låter inte märkligt dock för det kan nog kroppen kränga till själv genom kramper eller ett vagt försök till flykt även om man är extremt illa däran.
Tror oxå han är ute och cyklar ang att ”sätta sig upp”. Möjligtvis uppfattade han det så när Peters kropp rörde sig vid slaget/slagen.
Citera
2019-10-30, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
https://www.nok.se/forfattare/l/jenny-lindblom/

Kan detta vara mamman tro?

Slående lika över ögonen enligt bilden i FUP med munskydd på Jack!
Citera
2019-10-30, 21:49
Medlem
”Skallen hade öppnat sig.”
”Skadorna i huvudet var så stora så att hjärnan syntes och var tydligt klyvd”
(Från FUP)
Kan inte släppa just dessa meningar.
Det är så jävla vidrigt och tragiskt!!!
Om jag gått och ältat dessa meningar (bland andra) i några dygn och mått så illa över vad en så ung pojke kan åstadkomma för vidrigheter mot en fin vän,hur fan klarar man som förälder av att ta del av all denna fakta?!
Lider ngt kopiöst med dom!!
Citera
2019-10-30, 22:16
Medlem
zannazezzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.T70
Jag vet att det är hon. Du kan se en del vänner hon har på Facebook har hon även på instagram.

Lol ok tror vad jag vill...
Citera
2019-10-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zannazezz
Lol ok tror vad jag vill...
Även Peters pappa finns bland vännerna, men såklart du får tro vad du vill.
Citera
2019-10-30, 23:16
Medlem
zannazezzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.T70
Även Peters pappa finns bland vännerna, men såklart du får tro vad du vill.

Du bara måste visa att du har rätt va?
Citera
2019-10-30, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
Han låg i ”fosterställning”,knän uppdragna mot magen och smalbenen korsade. Händer ”invikta” mot ansiktet, enl förhör med polis först på plats.
Dock ser inte jag heller hur han rent fysiskt skulle ha kunnat sätta sig upp, om han låg på mage från början med armarna neråt längs sidorna av kroppen.
Att sätta sig upp från den positionen kräver ju att han först skulle dragit upp armarna, vänt runt sedan även haft kraften att häva sig upp och sätta sig.
Hade han legat på rygg vid attacken hade det vart mera rimligt om han satt sig upp,kanske av någon muskelkramp eller liknande av slaget.
Men jag är ju ingen expert så det är kanske möjligt. Låter dock osannolikt. Att han från mage har hamnat i fosterställnig låter inte märkligt dock för det kan nog kroppen kränga till själv genom kramper eller ett vagt försök till flykt även om man är extremt illa däran.
Tror oxå han är ute och cyklar ang att ”sätta sig upp”. Möjligtvis uppfattade han det så när Peters kropp rörde sig vid slaget/slagen.

Ok på så sätt, det låter logiskt faktiskt ja. Tror säkert att det kan vara som du säger. Det är nog en naturlig ställning som kroppen rent reflexmässigt intar vid en plötslig fatal skada.

Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
”Skallen hade öppnat sig.”
”Skadorna i huvudet var så stora så att hjärnan syntes och var tydligt klyvd”
(Från FUP)
Kan inte släppa just dessa meningar.
Det är så jävla vidrigt och tragiskt!!!
Om jag gått och ältat dessa meningar (bland andra) i några dygn och mått så illa över vad en så ung pojke kan åstadkomma för vidrigheter mot en fin vän,hur fan klarar man som förälder av att ta del av all denna fakta?!
Lider ngt kopiöst med dom!!

Och ja, känner precis samma, även just delarna du nämner har förföljt mig. Man inser hur extremt rått mord av det här slaget är och i kontrast till det att det var en vän som gör något sådant. Den krocken mellan råheten och vad som av allt att döma var en vänskap är så svår att acceptera att den hänt. Det är för mycket att riktigt kunna ta in. Det är så hemskt när människor blir lurade mot sin undergång utan att de kunde ana det. Nej fy fan alltså, det här mordet var bland det värsta jag hört talats om.

Hoppas PP fick uppleva mycket glädje under sitt liv, sådant är det enda man kan trösta sig med i sådana här fruktansvärda öden.
Citera
2019-10-30, 23:29
Medlem
Citat:
Jag har svårt att se vad de skulle gjort för större fel. De flesta som har barn idag sätter väl en del mindre trevlig press på sina barn. Det är ju mycket pågrund av det tävlingssamhället vi lever i där vi bedöms på alla sätt och vis för våra prestationer, utbildningar och social status. Vissa tar det längre och kan ju ofta få barn som blir väldigt framgångsrika. Det har säkert ofta sitt pris. Men att det skulle leda till att någon mördar någon tror jag ändå inte.

Jag känner inte till något om föräldrarna men av det som framkommit har jag inte hört något hemskt.
Snarare varken bra eller dåliga saker.

Såna som dig som resulterar i att det blir såhär och sätter armarna i taken och säger ”hur kunde det här ske?” Har du svårt att se vad som är fel förstår du dig inte på föräldraskap och påverkan på ett barn. Tuffa ord men sant!
Citera
2019-10-30, 23:34
Medlem
Jag förstår vad du menar och jag tror säkert att många människor som blir hårt uppfostrade på ett eller annat sätt kommer att skapa destruktiva sidor men jag menar att fenomenet är så vanligt utan att det tar sig i närheten av sådana här utryck att det därför är orättvist att säga att det är anledningen. Många nöjer sig säkert med att stjäla, jävlas med någon på jobbet, slåss eller vara otrogna i 40-årsåldern och liknande. Stora delar av Kina och Japan verkar ju ha den typ av hårda och presterande typ av uppfostran som du påtalar här utan att det för den sakens skull finns särskilt många mördare (även om väl det finns lite extra extrema märdare i Japan dock).

Dessutom verkar ju ingen annan ha sett honom som en mördarkandidat eller ens i närheten av det utav alla som blir intervjuade. Visst tyckte vännerna att det var konstigt med glädjen av att se Gore-videos men han verkade ge ett tillräckligt vettigt intryck i övrigt för att de inte skulle bli rädda eller undvika honom pågrund av detta. Inga äldre personer verkar ju vetat om detta intresset.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inga sexuella övergrepp what so ever! Inte så vitt någon vet. Men att vara förbjudande och väldigt strikt kan tära på en ung människa. När man inte litar på tonåringen, förbjuder saker och ting, sätter för hårda gränser så kan det göra att tonåringen smyger med saker och ting. Själv hade jag revolterat (vilket jag gjorde genom att ljuga mig igenom tonåren) eller att foga sig öppet och i sina tankar revoltera - vilket han verkar ha gjort och sedermera förverkligat. Förstår du?
Citera
2019-10-30, 23:38
Medlem
Jag tror du har fel bild av min syn av det hela. Jag tror mycket väl att föräldrarna kan ha haft en mycket negativ inverkan, men för det första så vet vi ingenting om det för inget framkommer tillräckligt tydligt i FUP:en, för det andra så hade samma typ av uppfostran lika gärna kunnat ha gjort J till en högt aktad medborgare och ingen hade ifrågasatt deras föräldraförmåga - utan tvärtom ansetts som de bäst lämpade föräldrar någon kan ha.

Jag bara tycker att vi vet för lite om familjen för att kunna säga att det bara är uppfostran/föräldraskap. Det är för enkelt. Sedan att man kan måla upp en slags nidbild av familjen som kanske stämmer helt, delvist eller inte så mycket - det är ju en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Morzard
Såna som dig som resulterar i att det blir såhär och sätter armarna i taken och säger ”hur kunde det här ske?” Har du svårt att se vad som är fel förstår du dig inte på föräldraskap och påverkan på ett barn. Tuffa ord men sant!
Senast redigerad av tazchaos 2019-10-30 kl. 23:41.
Citera
2019-10-31, 00:02
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar och jag tror säkert att många människor som blir hårt uppfostrade på ett eller annat sätt kommer att skapa destruktiva sidor men jag menar att fenomenet är så vanligt utan att det tar sig i närheten av sådana här utryck att det därför är orättvist att säga att det är anledningen. Många nöjer sig säkert med att stjäla, jävlas med någon på jobbet, slåss eller vara otrogna i 40-årsåldern och liknande. Stora delar av Kina och Japan verkar ju ha den typ av hårda och presterande typ av uppfostran som du påtalar här utan att det för den sakens skull finns särskilt många mördare (även om väl det finns lite extra extrema märdare i Japan dock).

Dessutom verkar ju ingen annan ha sett honom som en mördarkandidat eller ens i närheten av det utav alla som blir intervjuade. Visst tyckte vännerna att det var konstigt med glädjen av att se Gore-videos men han verkade ge ett tillräckligt vettigt intryck i övrigt för att de inte skulle bli rädda eller undvika honom pågrund av detta. Inga äldre personer verkar ju vetat om detta intresset.

Citat:
Jag tror du har fel bild av min syn av det hela. Jag tror mycket väl att föräldrarna kan ha haft en mycket negativ inverkan, men för det första så vet vi ingenting om det för inget framkommer tillräckligt tydligt i FUP:en, för det andra så hade samma typ av uppfostran lika gärna kunnat ha gjort J till en högt aktad medborgare och ingen hade ifrågasatt deras föräldraförmåga - utan tvärtom ansetts som de bäst lämpade föräldrar någon kan ha.

Jag bara tycker att vi vet för lite om familjen för att kunna säga att det bara är uppfostran/föräldraskap. Det är för enkelt. Sedan att man kan måla upp en slags nidbild av familjen som kanske stämmer helt, delvist eller inte så mycket - det är ju en annan sak.

Oroa dig inte! Det kommer att klargöras. Jag har haft en fundering som gnager.

Vi vet att JL försökt att få med 2 olika killar 1 nobbade Peter strök med.

Vi vet inte om det funnits någon påtänkt tjej.

En teori jag funderat över ett antal dagar är om JL inte stått på god fot med sin farsa.

Att en annan manlig person Peter eller @d@m skulle få statera farsan att det egentligen inte var de han ville klippa.

Kan det varit farsan som var målet har han blivit kränkt i familjen? Ren spekulation!

Helt klart är att familjen på ett eller annat sätt är dysfunktionell.

Det är mht till rättspsykiatriker som uttalat sig om kraven för att bli klassad i RPU som lidande av allvarlig psykisk störning.

Han har någon eller flera av nedanstående tillstånd. Dessa påkallar vård inte fängelse eller sluten ungdomsvård från vilken han är ute från om 3 1/2år.

Det blir sluten rättspsykiatrisk tvångsvård med särskild utskrivningsprövning. Han kommer tillbringa många år inom psykiatrin. Han kan inte få permission han kan inte skrivas ut av läkarna. Det är domstolens beslut.

Allvarlig psykisk störning är en svensk juridisk term och utgör i Sverige ett nödvändigt kriterium för såväl psykiatrisk tvångsvård som rättspsykiatrisk vård.

Det är inte en medicinsk term.

Allvarlig psykisk störning är:

Psykotiska tillstånd med starka symptom på förvirring, tankestörningar, hallucinationer eller vanföreställningar

Depression utan psykotiska symptom, men med stark självmordsrisk

Svårare personlighetsstörningar med genombrott av psykotisk karaktär, eller starkt tvångsmässigt beteende
Citera
2019-10-31, 00:57
Medlem
Citat:
Och ja, känner precis samma, även just delarna du nämner har förföljt mig. Man inser hur extremt rått mord av det här slaget är och i kontrast till det att det var en vän som gör något sådant. Den krocken mellan råheten och vad som av allt att döma var en vänskap är så svår att acceptera att den hänt. Det är för mycket att riktigt kunna ta in. Det är så hemskt när människor blir lurade mot sin undergång utan att de kunde ana det. Nej fy fan alltså, det här mordet var bland det värsta jag hört talats om.

Hoppas PP fick uppleva mycket glädje under sitt liv, sådant är det enda man kan trösta sig med i sådana här fruktansvärda öden.

Ja det är så fruktansvärt mörkt och bisarrt så det blir obegripligt!
Man känner en så enorm sorg över tillvägagångssättet som livet slutade för en helt oskyldig 16-åring.
Totalt hängiven åt sin vänskap låg han där på mage förmodligen (/förhoppningsvis) förväntansfull över ”experimentet” som Jack skulle utföra.
I en så försvarslös position tittandes åt ett annat håll.
I nästa sekund klyvs hans skalle.
Fy fan!

Jag undrar ändå om han började få obehag,någon magkänsla av att Jack betedde sig underligt.
Jack har dels sagt att han ”trodde” det kändes lite pirrigt strax innan mordet. Blev han påtagligt exalterad? Fick Peter vibbar som va knepiga men kanske avfärda dom? Inte att han skulle bli dödad naturligtvis men nån skum känsla över Jacks beteende.
Tänker oxå på det där Jack i förhör säger att ”jag passar på att byta om lite” medan Peter ligger på marken bortvänd.
En konstig menig att säga i det läget på ngt vis, eller så tycker jag bara det nu när jag vet utgången av det eller för att Jack i förhör uttalar det märkligt.

Ja,det är verkligen ett helt vidrigt mord!!
Och ja man får hoppas det, något halmstrå måste man hålla fast vid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in