2019-08-12, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Det står klart och tydligt att det var kompisen Kevin Hamza som sa att "det var inte bara en förlust för hans familj och oss vänner, utan det är en förlust för hela samhället"

https://mitti.se/nyheter/minnesstund-mordade-vannen-friberga/?omrade=sollentuna

Fina vänner!
Det du skriver får mig osökt att tänka ca 4 år framåt. Om han nu blir frisläppt om fyra år så lär han inte ha en enda vän kvar. Föräldrar vänder sällan ryggen till sina barn, men i det här fallet undrar jag. Hur många personer kommer han ha i sitt nätverk som han kan vända sig till sen? Han har sabbat precis hela sitt liv. Till vilken nytta?
Citera
2019-08-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det du skriver får mig osökt att tänka ca 4 år framåt. Om han nu blir frisläppt om fyra år så lär han inte ha en enda vän kvar. Föräldrar vänder sällan ryggen till sina barn, men i det här fallet undrar jag. Hur många personer kommer han ha i sitt nätverk som han kan vända sig till sen? Han har sabbat precis hela sitt liv. Till vilken nytta?

Men detta gällde Peter som blev yxmördad..jag lämnade artikeln för att visa att det inte var pappan Dmitri som sagt så.
Citera
2019-08-12, 22:10
Medlem
Citat:
Men detta gällde Peter som blev yxmördad..jag lämnade artikeln för att visa att det inte var pappan Dmitri som sagt så.
Jag vet. Men mina associationer gick vidare.
Citera
2019-08-12, 23:26
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Det kan bero på att jag inte visste att sådana klipp fanns. Eftersom empati och kärlek står högt på din dagordning så kunde du kanske i denna anda länka till dessa klipp?

Väntar alltjämt på länkarna!

Det handlar alltså om vodeoklipp där offrets bekanta yttrar sig om denne. Det kan inte uteslutas att någon till synes obetydlig detalj framkommer där som kastar ljus över fallet.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-12 kl. 23:37.
Citera
2019-08-12, 23:30
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det står klart och tydligt att det var kompisen Kevin Hamza som sa att "det var inte bara en förlust för hans familj och oss vänner, utan det är en förlust för hela samhället"

https://mitti.se/nyheter/minnesstund-mordade-vannen-friberga/?omrade=sollentuna

Fina vänner!

Ja väldigt fint sagt. Verkar vara varma och kloka ungdomar.
Citera
2019-08-12, 23:51
Medlem
Dmitri Plax uttalar sig om sin son. "alla dom övriga offren som blir ihjälslagna och mördade i Sverige är inte de också en förlust för hela samhället..?". Det är väl de anhöriga till dessa människor som ska uttala sig om det.
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
”Peters död är en förlust för hela samhället”
Dmitri Plax om sorgen efter sonen Peter, 16 – som misstänks ha mördats av sin vän.
https://www.dn.se/sthlm/peter-16-misstanks-ha-mordats-av-sin-van-familjen-berattar-om-sorgen/
... men alla dom övriga offren som blir ihjälslagna och mördade i Sverige är inte de också en förlust för hela samhället..?
Citera
2019-08-13, 04:21
Medlem
Thunderbolt11s avatar
Citat:

Det lär inte bli lätt för honom när han kommer ut i det fria igen. Lär knappast kunna bo kvar i samma område. Jag tippar på att han och hans familj flyttar till någon helt annan stad och försöker börja om på nytt där ingen känner igen honom. Det är väl på något sätt det man också får hoppas, killen är trots allt bara 16 år gammal.

Dock undrar jag om man faktiskt klarar av att komma tillbaka efter något sånt här? Risken är stor att han tar livet av sig, alternativt begår fler sjuka handlingar. Klarar man av att mörda sin bästa vän med en yxa är det nog inte mycket man viker sig för.

Oavsett vad är det här en fruktansvärd händelse för alla inblandade parter.

En annan sak som slår mig är valet av brottsplats. Det är en väldigt avlägsen plats detta sker på. Inget ställe man passerar direkt. Men dock ett väldigt smart val ur en mördares synvinkel, eftersom att det trots platsens avskildhet endast tar 3-4 minuter in till ett stort bostadsområde. Således behöver inte GM "lura med" BO särskillt långt på en avskiljd väg så att denne började ana oråd, utan det kan ha räckt med: - "undra vad som finns där uppe?". Kan GM varit ute och letat efter ett passande ställe tidigare? Jag bor själv bara ett par minuter från platsen och möttes av världens pådrag av polisbilar och ambulanser när detta skedde.
Citera
2019-08-13, 07:19
Medlem
Så tragiskt alltihop. Om några timmar börjar begravningen. Kan inte föreställa mig vad familjen går igenom.
Citera
2019-08-13, 08:20
Bannlyst
Citat:
Gör som jag: sluta läsa de inläggen
Ang JL har han nu tagit sig igenom en spärr som för de flesta är oerhört hög. Sätter en slant att maktkänslan han fick kommer han vilja uppleva igen. Han kan bli farlig när han kommer ut.

Jag tror också att han kommer söka den "kicken" igen.
Han kommer nog aldrig att vara nöjd med att titta på mordfilmer, utan förr eller senare kommer nog känslan att mörda att bli för stark.
Det är ju liksom det mest ultimata man kan göra i "vålds-branschen"
I och med att han gjorde det av nyfikenhet och ville känna känslan av hur det är att mörda, och inte kunde stoppa den känslan så ÄR han en farlig kille.
Hur skall han kunna ta bort den känslan.??
Nä, han kommer vara livsfarlig när han kommer ut.
Citera
2019-08-13, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderbolt11
Det lär inte bli lätt för honom när han kommer ut i det fria igen. Lär knappast kunna bo kvar i samma område. Jag tippar på att han och hans familj flyttar till någon helt annan stad och försöker börja om på nytt där ingen känner igen honom. Det är väl på något sätt det man också får hoppas, killen är trots allt bara 16 år gammal.

Dock undrar jag om man faktiskt klarar av att komma tillbaka efter något sånt här? Risken är stor att han tar livet av sig, alternativt begår fler sjuka handlingar. Klarar man av att mörda sin bästa vän med en yxa är det nog inte mycket man viker sig för.

Oavsett vad är det här en fruktansvärd händelse för alla inblandade parter.

En annan sak som slår mig är valet av brottsplats. Det är en väldigt avlägsen plats detta sker på. Inget ställe man passerar direkt. Men dock ett väldigt smart val ur en mördares synvinkel, eftersom att det trots platsens avskildhet endast tar 3-4 minuter in till ett stort bostadsområde. Således behöver inte GM "lura med" BO särskillt långt på en avskiljd väg så att denne började ana oråd, utan det kan ha räckt med: - "undra vad som finns där uppe?". Kan GM varit ute och letat efter ett passande ställe tidigare? Jag bor själv bara ett par minuter från platsen och möttes av världens pådrag av polisbilar och ambulanser när detta skedde.

Hela familjen behöver inte flytta. Om 4 år är killen 20. En 20-åring klarar av att bo på en annan ort o exempelvis plugga. Då blir det inte mer konstigt för honom än det blir för alla andra som flyttar för studiernas skull. För sina studiekamrater behöver han inte berätta ngt annat än att han kommer från "Stockholm". Han har ju studiebegåvningen och det kommer inte att stå ngt särskilt i hans betyg när han söker in.

När han är klar med studierna har det redan gått så många år att saken är urraderad. Dessutom kan han även flyttaq utomlands och plugga/jobba där ytterligare en tid. Vem vet, han kanske inte ens vill bo i Sverige?

Om det stämmer att han var en enstöring utan kompisar - vem skulle han sakna i Danderyd? Sin familj kan han alltid ha kontakt med.
Citera
2019-08-13, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hela familjen behöver inte flytta. Om 4 år är killen 20. En 20-åring klarar av att bo på en annan ort o exempelvis plugga. Då blir det inte mer konstigt för honom än det blir för alla andra som flyttar för studiernas skull. För sina studiekamrater behöver han inte berätta ngt annat än att han kommer från "Stockholm". Han har ju studiebegåvningen och det kommer inte att stå ngt särskilt i hans betyg när han söker in.

När han är klar med studierna har det redan gått så många år att saken är urraderad. Dessutom kan han även flyttaq utomlands och plugga/jobba där ytterligare en tid. Vem vet, han kanske inte ens vill bo i Sverige?

Om det stämmer att han var en enstöring utan kompisar - vem skulle han sakna i Danderyd? Sin familj kan han alltid ha kontakt med.
Har man suttit på institution är det inte lätt för en 20-åring att bo själv. Men de kanske förbereder honom på allt han behöver kunna? Matlagning, bank, räkningar, och andra scills?
Citera
2019-08-13, 09:17
Medlem
Citat:
Har man suttit på institution är det inte lätt för en 20-åring att bo själv. Men de kanske förbereder honom på allt han behöver kunna? Matlagning, bank, räkningar, och andra scills?

Som sagt är det inte ett fängelse han kommer att hamna på:

”Tänk på att detta INTE är ett fängelse. Vi finns till för att hjälpa dig så att du ska kunna leva ett så bra liv som möjligt i framtiden.

Han är inte heller förståndshandikappad utan en A-student. Det går bra att laga mat om man kan läsa recept och dessutom finns det att köpa färdiglagat överallt. Alla andra ungdomar klarar ju av att bo på annan ort för studier. Jag kan inte se varför inte han skulle göra det. Räkningar kan man betala på nätet och trots att jag inte tror att just detta skulle vara överkurs för honom så går det att få hjälp med det. Pernilla Wahlgrens pappa betalade hennes räkningar tills hon var typ 45..

Sen om han klarar av att inte slå ihjäl någon stackare är en annan femma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in