Citat:
Ursprungligen postat av
Grodologen
Jo då. jag läser en hel del om psykologi, dessutom är jag tillräckligt gammal för att själv kunna se utvecklingen över tid. Den utvecklingen oroar.
OffTMen inte tillräckligt gammal för att dra relevanta slutsatser?, påläst dessutom!?
Om vi backar bandet 100+ år tillbaka i tiden, när man som hel familj kunde stå och se på avrättningar på gator och torg, tror du att det provocerade fram fler mördare?
Om vi tar precis i nutid, tror du att de som står och bevittnat avrättningar i t.ex Texas går och mördar sedan, för att de blivit så euforiska av att se någon avlida?
Att någon spelar våldsamma Tv-spel är långt mer ofta en pysventil, än en provokation.
Vad gäller videos (snuff), där människor mördas, är det (snabbt höftat) fem grupper som tittar på. (Utom kategorisk ordning)
1. Människor med ett "sunt" morbidt intresse. (säg blivande obducenter/rättsläkare/kriminaltekniker)
2. Människor med en extremt sjuk läggning som tittar för njutning skull.
3. Obstinata tonåringar (och andra nyfikna)
4. ISIS-anhängare (orsak oklar)
5. De som måste gå igenom personlighet 2 och 4:as datorer/telefoner vid eventuellt brott.
Vad som får våldet att öka, är när människor avhumaniseras. Som på Internet.
Du ser inte mig, du ser inte mitt ansiktsuttryck, du ser inte mitt kroppsspråk, du hör inte mitt tonläge.
Allt du ser är min text.
Det är din personlighet, din dagsform och ditt humör som avgör hur jag "säger något".
Hur tog du t.ex min första kommentar?
"Men inte tillräckligt gammal för att dra relevanta slutsatser?, påläst dessutom!?"
Var jag uppkäftig, eller sa jag det med glimten i ögat?
Hur reagerade du på resten av texten med grund av den meningen?, försökte du hitta fel att trycka ner mig i skorna med, eller tog du in det som fakta?
Skulle jag ens säga den kommentaren till (en som du) vilt främmande människa?
Faktum är att jag bara gått på vad jag själv tror, jag har ingen varken källa, eller någon fakta att luta mig mot.
Men, jag tror att du har uppåt väggarna fel, om han inte tillhör kategori 2 eller 4...
OnTProblemet med just detta brott är att det är en nära vän.
Så jag gissar på att:
• JL antingen är allvarligt psykisk störd, och har snöat in på något, hört röster eller fått paranoida tankar. (Asperger anser jag ej passa in där, på grund av deras vänskap)
Eller
• Att om JL har Asperger, så har något hänt, där PO fått honom att skämmas. (Brett spektra av eventualiteter här, allt från
"Du luktar, måste duscha" till böggrejerna som många vill prata om)
Eller
• Att det är något som han inte vill berätta och därmed kommer vi aldrig få veta. T.ex att PP fått reda på något ang. JL, som han sagt att PP inte får sprida vidare.
Vill inte på något vis kasta någon skugga över JLs familj, utan detta är bara ett exempel.
Säg att JL berättat för PP att han blivit utnyttjad som barn av valfri släkting, JL vill inte att detta ska komma fram, men PP anser att han måste anmäla.
Jag kommer inte själv från samma uppväxtförhållanden som dessa pojkar, men har en fördom om att lite rikare familjer har större tendens att tysta/gömma/glömma.
/MenVadVetJag