2019-08-07, 02:34
Medlem
Jofs avatar
Det var mig en otäckt pojke. Kände för att mörda nån. Bubblande aggressivitet i honom. Om det nu stämmer. Men många människor är ju mycket aggressiva. Det ser man ju här på Flashback hur många som blir rasande för ingenting. Senast igår var det nån som skrev att den vill slå ihjäl mig i en kommentar. Oprovocerad.
Kulturen är en tunn fernissa över primitiva drifter. Sa Freud.
Citera
2019-08-07, 02:45
Medlem
Teorin om random target stämmer troligtvis då GM kontaktat 2 personer före BO.

GM hade för inte allt för länge sedan hittat Live leak.

Sjukt hur det kan slå slint!
Citera
2019-08-07, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknown08

Intressant! Källa på det?
Ja det är verkligen sjukt!
Senast redigerad av DEF1 2019-08-07 kl. 03:49.
Citera
2019-08-07, 03:19
Medlem
MenVadVetJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Jo då. jag läser en hel del om psykologi, dessutom är jag tillräckligt gammal för att själv kunna se utvecklingen över tid. Den utvecklingen oroar.

OffTMen inte tillräckligt gammal för att dra relevanta slutsatser?, påläst dessutom!?

Om vi backar bandet 100+ år tillbaka i tiden, när man som hel familj kunde stå och se på avrättningar på gator och torg, tror du att det provocerade fram fler mördare?

Om vi tar precis i nutid, tror du att de som står och bevittnat avrättningar i t.ex Texas går och mördar sedan, för att de blivit så euforiska av att se någon avlida?

Att någon spelar våldsamma Tv-spel är långt mer ofta en pysventil, än en provokation.

Vad gäller videos (snuff), där människor mördas, är det (snabbt höftat) fem grupper som tittar på. (Utom kategorisk ordning)
1. Människor med ett "sunt" morbidt intresse. (säg blivande obducenter/rättsläkare/kriminaltekniker)
2. Människor med en extremt sjuk läggning som tittar för njutning skull.
3. Obstinata tonåringar (och andra nyfikna)
4. ISIS-anhängare (orsak oklar)
5. De som måste gå igenom personlighet 2 och 4:as datorer/telefoner vid eventuellt brott.

Vad som får våldet att öka, är när människor avhumaniseras. Som på Internet.
Du ser inte mig, du ser inte mitt ansiktsuttryck, du ser inte mitt kroppsspråk, du hör inte mitt tonläge.
Allt du ser är min text.
Det är din personlighet, din dagsform och ditt humör som avgör hur jag "säger något".

Hur tog du t.ex min första kommentar? "Men inte tillräckligt gammal för att dra relevanta slutsatser?, påläst dessutom!?"
Var jag uppkäftig, eller sa jag det med glimten i ögat?
Hur reagerade du på resten av texten med grund av den meningen?, försökte du hitta fel att trycka ner mig i skorna med, eller tog du in det som fakta?
Skulle jag ens säga den kommentaren till (en som du) vilt främmande människa?

Faktum är att jag bara gått på vad jag själv tror, jag har ingen varken källa, eller någon fakta att luta mig mot.
Men, jag tror att du har uppåt väggarna fel, om han inte tillhör kategori 2 eller 4...

OnTProblemet med just detta brott är att det är en nära vän.
Så jag gissar på att:
• JL antingen är allvarligt psykisk störd, och har snöat in på något, hört röster eller fått paranoida tankar. (Asperger anser jag ej passa in där, på grund av deras vänskap)
Eller
• Att om JL har Asperger, så har något hänt, där PO fått honom att skämmas. (Brett spektra av eventualiteter här, allt från "Du luktar, måste duscha" till böggrejerna som många vill prata om)
Eller
• Att det är något som han inte vill berätta och därmed kommer vi aldrig få veta. T.ex att PP fått reda på något ang. JL, som han sagt att PP inte får sprida vidare.
Vill inte på något vis kasta någon skugga över JLs familj, utan detta är bara ett exempel.
Säg att JL berättat för PP att han blivit utnyttjad som barn av valfri släkting, JL vill inte att detta ska komma fram, men PP anser att han måste anmäla.
Jag kommer inte själv från samma uppväxtförhållanden som dessa pojkar, men har en fördom om att lite rikare familjer har större tendens att tysta/gömma/glömma.

/MenVadVetJag
Citera
2019-08-07, 06:07
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
GM ser lite underdånig ut.
Löjligt att analysera ett foto taget i en sekund av en människas liv.
Citera
2019-08-07, 07:04
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Dom pysslar väl med rättsmedicin och inte psykiatri. Menar du kanske rättspsykiatrin?

Röttspsykiatriska avdelningen Helix vid Huddinge sjukhus sorterar under rättsmedicinalverket. Ligger i flempan! Loggan på skylten till infarten säger rättsmedicinalverket.
Citera
2019-08-07, 07:09
Medlem
mastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknown08

Källa? Vilka andra skulle han kontaktat?
Citera
2019-08-07, 07:14
Medlem
https://time.com/3662838/men-selfies-psychopath-narcissism/?amp=true

Hans Facebook offentligt innehåller endast poserande bilder, flera utan kläder, där han spänner sina muskler och kysser medaljer. Tagna ur ett grodperspektiv också, the heroic angle.
Han måste ju vara en klockren narcissist eller psykopat själv, det är genetiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av ATO391
Det är pappan, men håller med om att det är fruktansvärt för familjen och att det inte bör grävas i familjen. Stackaren måste leva i en mardröm. Dessutom lärare, fruktansvärt.
Citera
2019-08-07, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
https://time.com/3662838/men-selfies-psychopath-narcissism/?amp=true

Hans Facebook offentligt innehåller endast poserande bilder, flera utan kläder, där han spänner sina muskler och kysser medaljer. Tagna ur ett grodperspektiv också, the heroic angle.
Han måste ju vara en klockren narcissist eller psykopat själv, det är genetiskt.

Så tänkte jag också först. Men det kanske bara beror på att han har två tonåriga söner, småbarnsföräldrar kan väl glatt lägga ut bilder på sina barn men tonåringar är inte alltid lika pigga på det. Så det han lägger ut på Facebook kanske helt enkelt är fokuserat på honom själv och hans intresse (träning). Det innebär inte nödvändigtvis att han är narcissist.
Citera
2019-08-07, 07:55
Medlem
W.Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monotyp
Låter snarare som att du beskriver en psykopat, alternativt en sociopat. Kanske är gränsen ibland hårfin. Men okej, en sociopat förstår nog det sociala spelet bättre.

Autismspektrat och psykopati är varandras motsatser i princip.

Den med autism har förmåga till emotionell empati men saknar kognitiv empati, han/hon kan känna känslor men har en väldigt begränsad förståelse för dom känslorna och för andra människor och har svårt att sätta sig in i andra människors perspektiv.

En psykopat saknar tvärtom emotionell empati, dvs han/hon känner ingenting för andra men har ofta en väldigt hög förståelse för hur andra människor fungerar, dvs en välutvecklad kognitiv empati, vilket gör dom till skickliga manipulatörer.
Citera
2019-08-07, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
hur kom du fram till det?

Minneschipet.
Citera
2019-08-07, 08:20
Medlem
chuckprinces avatar
Skolgårdsmordet i Bjuv är ett liknande exempel från ca 25 år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du läste inte vad jag skrev? Jag skrev alltså...om vi går 20-25 år tillbaka i tiden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in