• 1
  • 2
2019-08-02, 12:12
Medlem
Tjenare FB jag har en enskild firma(F-skatt) där jag konsultar inom IT, 2018 köpte jag en klocka för 35000kr (privat). Jag sålde den 2019 på grund av ekonomiska skäl för 29000kr och undrar ifall jag måste sälja den med moms och skatta på den? Hur bokför jag detta isåfall?

Har smått panik över detta för detta kan ha varit mitt livs sämsta affär

Kan förövrigt lägga till att jag sålt lite smågrejer utan vinstsyfte what so ever, måste jag redovisa detta också enbart för att jag har enskild firma?!
Senast redigerad av PhtevenPheagull 2019-08-02 kl. 12:17.
Citera
2019-08-02, 12:21
Medlem
För att köpa klockan privat så måste du göra ett eget uttag på 35000 kr. I detta fall behöver du inte blanda in varken moms vid försäljning eller skatt.

Debet konto 2013 (35000 kr)
Kredit konto 1930 (35000 kr)

klart
Citera
2019-08-02, 12:36
Medlem
constants avatar
Nu hänger jag inte med. Om klockan är köpt privat, så ska den väl även säljas privat. Utan inblandning i företagets ekonomi.
Citera
2019-08-02, 13:03
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu hänger jag inte med. Om klockan är köpt privat, så ska den väl även säljas privat. Utan inblandning i företagets ekonomi.
Ja, precis. Det här verkar ligga långt utanför verksamhetsområdet. Hade du handlat med klockor i företaget hade det kunnat bli ett gränsfall men här ska det 100% köras utanför företaget.
Citera
2019-08-02, 13:13
Medlem
Har sålt grejer på tradera för sammanlagt 36000kr än så länge detta året, allt detta är privatköpta grejer som jag sålt och inte inventarier som jag haft i min firma. Grejerna jag sålt är allt ifrån skor till musikutrustning. Är bara rädd att dem ska tro att jag bedriver någon form av näthandels verksamhet

För vad jag har förstått så spårar dem försäljning på tradera och liknande, och jag har enbart gått back på allt jag sålt!
Citera
2019-08-02, 13:16
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhtevenPheagull
Har sålt grejer på tradera för sammanlagt 36000kr än så länge detta året, allt detta är privatköpta grejer som jag sålt och inte inventarier som jag haft i min firma. Grejerna jag sålt är allt ifrån skor till musikutrustning. Är bara rädd att dem ska tro att jag bedriver någon form av näthandels verksamhet

För vad jag har förstått så spårar dem försäljning på tradera och liknande, och jag har enbart gått back på allt jag sålt!

Du kan sova lugnt så länge prylarna inte bokförts som inköp och pengarna du köpt dem för varit lön. Det är inget konstigt.

Däremot råder jag generellt alla att köra aktiebolag, det blir tydligare och enklare så.
Citera
2019-08-02, 15:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhtevenPheagull

Finns väl en gräns på 50k + MOMS i försäljning per år som du kan ligga under för att inte anses driva handel.

Varor som ligger långt utanför den registrerade firman typ klockor om man "bedriver konsultverksamhet" är inte heller något problem.

Om du däremot registrerat dig som "bedriver handel med begagnade varor" så kan i princip allt du säljer beskattas, fast du kan naturligtvis dra av inköpskostnaden. Om man har enskild firma bör man ha ett eget konto för firman och ett annat privar, och t.ex inte betala en klocka via det kontot.

Överlägset bäst och säkrast är att alltid ha AB.
Citera
2019-08-02, 15:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Finns väl en gräns på 50k + MOMS i försäljning per år som du kan ligga under för att inte anses driva handel.
Det måste väl gälla nya prylar. Annars skulle man få skatta för att sälja en begagnad bil för hundra tusen.
Citera
2019-08-02, 15:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det måste väl gälla nya prylar. Annars skulle man få skatta för att sälja en begagnad bil för hundra tusen.
Det är vinsten som beskattas, så bilar brukar inte vara något problem, ständiga förluster... Men som jag minns finns specialregler för bilar, du får sälja 3 med vinst per år eller så utan att betala skatt, över det är du företagare och det blir skatt på varje vinst-krona. Sök på skatteverket.se som har tydlig info.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-08-02 kl. 16:01.
Citera
2019-08-02, 15:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är vinsten som beskattas, så bilar brukar inte vara något problem, ständiga förluster...
Då förstår jag vad du menar. Och min tolkning var att ts sålt ut begagnade prylar för att få in pengar, som hen gjort med klockan.
Citera
2019-08-02, 21:05
Medlem
Ska fan säga upp min enskilda firma, sämsta skitet jag varit med om. Känns så sjukt begränsande och rörigt.
Citera
2019-08-02, 21:33
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Du kan sova lugnt så länge prylarna inte bokförts som inköp och pengarna du köpt dem för varit lön. Det är inget konstigt.

Däremot råder jag generellt alla att köra aktiebolag, det blir tydligare och enklare så.

Det finns ingen lön för innehavaren i en enskild firma.

Citat:

Varor som ligger långt utanför den registrerade firman typ klockor om man "bedriver konsultverksamhet" är inte heller något problem.

Om du däremot registrerat dig som "bedriver handel med begagnade varor" så kan i princip allt du säljer beskattas, fast du kan naturligtvis dra av inköpskostnaden. Om man har enskild firma bör man ha ett eget konto för firman och ett annat privar, och t.ex inte betala en klocka via det kontot.

Överlägset bäst och säkrast är att alltid ha AB.

Nej någon sådan gräns finns inte.

Om syftet är att gå med vinst då är det affärsverksamhet och vinsten är skattepliktig från första kronan.

När det gäller försäljning av personligt lösöre som TS vekar ha gjort gäller andra regler.

https://www.ekonomi-info.nu/forsaljn...endom_4176.asp
Senast redigerad av trottwell 2019-08-02 kl. 21:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in