Citat:
Ursprungligen postat av
constant
Dock får jag intrycket av den här tråden att det handlar om att sälja ut privata saker, snarare med förlust, som klockan.
Så frågan är om dina svar ens är relevanta till frågan.
Jag är väl insatt i frågan, men jag har inte uppdaterat mig för ändrade regler på ett tag. Jag säljer själv begagnade varor och har varit utsatt för skatterevision och blivit dömd. Som näringsidkare med eget bolag som säljer begagnade produkter får du i princip inte ens sälja din soffa hemma på blocket utan att ta upp det i ditt företag. Å andra sidan, när man säljer sin begagnade soffa så går man med förlust, så då får jag ett avdrag i firman på allt jag säljer från mitt hem, utmärkt. Så av vänlighet till det svenska samhället så drar jag inte av soff-förlusten fast jag i ett öga mot öga-samtal med en skatteinspektör fick veta att jag borde det.
Men jag har AB och soff-pengen går in på mitt privata bankkonto, övriga varor på mitt AB-konto. Tekniskt sett kan skatteverket mycket väl titta på mitt privata konto fem år tillbaka och be mig beskriva varenda liten insättning. Skatteverket lever i en egen värld med egna lagar och regler och de kan fullständigt köra över en privatperson. Så TS är helt relevant, i princip kan man alltid vara nervös efter varje lite försäljning. Men som tur är går Skatteverket bara efter de som säljer stort, har insättningar på 100.000-tals kronor per år på sitt konto.