• 1
  • 2
2019-08-02, 21:40
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Du kan sova lugnt så länge prylarna inte bokförts som inköp och pengarna du köpt dem för varit lön. Det är inget konstigt.

Däremot råder jag generellt alla att köra aktiebolag, det blir tydligare och enklare så.

Det finns ingen lön för innehavaren i en enskild firma.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Finns väl en gräns på 50k + MOMS i försäljning per år som du kan ligga under för att inte anses driva handel.

Varor som ligger långt utanför den registrerade firman typ klockor om man "bedriver konsultverksamhet" är inte heller något problem.

Om du däremot registrerat dig som "bedriver handel med begagnade varor" så kan i princip allt du säljer beskattas, fast du kan naturligtvis dra av inköpskostnaden. Om man har enskild firma bör man ha ett eget konto för firman och ett annat privar, och t.ex inte betala en klocka via det kontot.

Överlägset bäst och säkrast är att alltid ha AB.

Nej någon sådan gräns finns inte.

Om syftet är att gå med vinst då är det affärsverksamhet och vinsten är skattepliktig från första kronan.

När det gäller personligt lösöre gäller andra regler.

https://www.ekonomi-info.nu/forsaljn...endom_4176.asp
Citera
2019-08-02, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhtevenPheagull
Ska fan säga upp min enskilda firma, sämsta skitet jag varit med om. Känns så sjukt begränsande och rörigt.
Vill nog till att du förklarar vad som är begränsat och vad som det varit sämst i jämförelse med.
Vad var syftet när du startade företaget? Har inte det gått att fullfölja?
Citera
2019-08-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu hänger jag inte med. Om klockan är köpt privat, så ska den väl även säljas privat. Utan inblandning i företagets ekonomi.

Haha ja låter mest som TS inte skall hålla på med bolag om man blandar ihop ett privat köp, som sen säljs privat men börjar bokföra det i ett bolag?!?

Herregud säger jag bara...
Citera
2019-08-03, 11:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Nej någon sådan gräns finns inte.

Om syftet är att gå med vinst då är det affärsverksamhet och vinsten är skattepliktig från första kronan.

När det gäller personligt lösöre gäller andra regler.

Det finns visst en gräns på 50k för privat försäljning av lösöre (utan vinstsyfte):

Citat:
https://www.skatteverket.se/privat/s...fa8000834.html
nkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. Mer information finns på hjälpblankett Personliga tillgångar – Vinst och förlust (SKV 2192).
Citera
2019-08-03, 11:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Det finns visst en gräns på 50k för privat försäljning av lösöre (utan vinstsyfte):
Dock handlar det då om vinst på över 50.000:-. Inte försäljning på över 50.000:-.
Citat:
behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor.
Och jag tycker nog man får anse att tråden handlar om begagnade prylar då klockan var det.
Senast redigerad av constant 2019-08-03 kl. 11:29.
Citera
2019-08-03, 11:26
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Finns väl en gräns på 50k + MOMS i försäljning per år som du kan ligga under för att inte anses driva handel.

Citat:

Det var inte det du skrev, du kan inte ämnet, varför skriver du + MOMS när det gäller försäljning av personligt lösöre?

"Försäljning av lös egendom

Om du säljer lös egendom som är så kallad personligt lösöre ska du betala 30% skatt på vinsten. Du får istället för den verkliga anskaffningskostnaden alternativt göra avdrag med 25% av nettoförsäljningspriset. Du får dessutom ett grundavdrag med 50 000 kr.
Detta innebär att du under ett kalenderår kan sälja egendom för 66 666 kr utan skatt"

Senast redigerad av trottwell 2019-08-03 kl. 11:43.
Citera
2019-08-03, 11:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Dock handlar det då om vinst på över 50.000:-. Inte försäljning på över 50.000:-.
Och jag tycker nog man får anse att tråden handlar om begagnade prylar då klockan var det.
Jo, det är egentligen två skattefrågor som jag (slarvigt) skriver ihop eftersom beloppen är likartade. Du kan sälja lösöre utan vinstsyfte för 50k utan att anses vara näringsidkare = 0 skatt (åtminstone fanns den regeln tidigare). Och du kan sälja lösöre med en vinst på upp till 50k + skatten = 67k = 0 skatt.
Citera
2019-08-03, 11:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Jo, det är egentligen två skattefrågor som jag (slarvigt) skriver ihop eftersom beloppen är likartade. Du kan sälja lösöre utan vinstsyfte för 50k utan att anses vara näringsidkare = 0 skatt. Och du kan sälja lösöre med en vinst på upp till 50k + skatten = 67k = 0 skatt.
Dock får jag intrycket av den här tråden att det handlar om att sälja ut privata saker, snarare med förlust, som klockan.

Så frågan är om dina svar ens är relevanta till frågan.
Citera
2019-08-03, 11:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Dock får jag intrycket av den här tråden att det handlar om att sälja ut privata saker, snarare med förlust, som klockan.

Så frågan är om dina svar ens är relevanta till frågan.
Jag är väl insatt i frågan, men jag har inte uppdaterat mig för ändrade regler på ett tag. Jag säljer själv begagnade varor och har varit utsatt för skatterevision och blivit dömd. Som näringsidkare med eget bolag som säljer begagnade produkter får du i princip inte ens sälja din soffa hemma på blocket utan att ta upp det i ditt företag. Å andra sidan, när man säljer sin begagnade soffa så går man med förlust, så då får jag ett avdrag i firman på allt jag säljer från mitt hem, utmärkt. Så av vänlighet till det svenska samhället så drar jag inte av soff-förlusten fast jag i ett öga mot öga-samtal med en skatteinspektör fick veta att jag borde det.

Men jag har AB och soff-pengen går in på mitt privata bankkonto, övriga varor på mitt AB-konto. Tekniskt sett kan skatteverket mycket väl titta på mitt privata konto fem år tillbaka och be mig beskriva varenda liten insättning. Skatteverket lever i en egen värld med egna lagar och regler och de kan fullständigt köra över en privatperson. Så TS är helt relevant, i princip kan man alltid vara nervös efter varje lite försäljning. Men som tur är går Skatteverket bara efter de som säljer stort, har insättningar på 100.000-tals kronor per år på sitt konto.
Citera
2019-08-03, 12:04
Medlem
Jävla skillnad på enskild firma och ab. Antagligen är det inga problem men det kanske är bra om nån med kompetens tar sig tid att svara.
Citera
2019-08-04, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhtevenPheagull
Tjenare FB jag har en enskild firma(F-skatt) där jag konsultar inom IT, 2018 köpte jag en klocka för 35000kr (privat). Jag sålde den 2019 på grund av ekonomiska skäl för 29000kr och undrar ifall jag måste sälja den med moms och skatta på den? Hur bokför jag detta isåfall?

Har smått panik över detta för detta kan ha varit mitt livs sämsta affär

Kan förövrigt lägga till att jag sålt lite smågrejer utan vinstsyfte what so ever, måste jag redovisa detta också enbart för att jag har enskild firma?!

Citat:
Ursprungligen postat av skidoosummit800
För att köpa klockan privat så måste du göra ett eget uttag på 35000 kr. I detta fall behöver du inte blanda in varken moms vid försäljning eller skatt.

Debet konto 2013 (35000 kr)
Kredit konto 1930 (35000 kr)

klart
Varför krånglar ni alla till det. Har man enskild firma så måste man göra ett eget uttag för att ta ut en "lön" från ef och därmed kunna köpa klockan privat. Så gör man som jag beskrev ovan så är problemet löst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in