2024-10-30, 05:45
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DexterSinister
Och som avslutningsvis en liten fin graf som visar att smörpriset ökat ca 37% sedan årsskiftet:
https://tradingeconomics.com/commodity/butter
"Butter increased 2,062 EUR/T or 37.23% since the beginning of 2024, ... Butter reached an all time high of 8150 in September of 2024."

Varför priset på smör ökar och verkar fortsätta öka, kan ju diskuteras.
Är det för att det ryssarna plötsligt bara måste äta en massa mer smör?
Är det för att ryska folket har fått så mycket mer i plånböckerna att de bara måste springa och handla en massa smör för pengarna?
Eller är det för att det blivit en bristsituation någonstans som gör att priset på smör ökar?
Eller rör det sig om en vara vars pris fluktuerar över tid, beroende på en massa olika faktorer? Smör kommer från mjölk som kommer från kor som äter foder som odlas på åkrar som skall gödslas och skördas med maskiner som skall tankas med drivmedel, osv, osv, det är tusentals faktorer kan påverka smörpriset.

Titta igen på din fina graf:

Först kan vi notera att priset den senaste tiden gått ned från ca 8100 till 7600. Ändra sidan tidsintervallet till 5Y så ser du att priset idag är ungefär detsamma som under den senaste toppen mars-augusti 2022. Ändra sedan tidsintervallet till All så ser du att det var en liknande topp, nästan lika hög, i september 2017. Du ser också att det är väldigt stora fluktuationer under hela tidsintervallet, och att priset på kort tid kan både dubbleras och halveras.

Så, låt oss avvakta och utvärdera vad som hänt med smörpriset om ett kvartal eller ett halvår, så skall du nog se att det gått ned igen.

Men, låt mig gissa, du kommer om ca två månader att ha glömt bort det där smöret, men kommer då istället att sitta här och skriva hysteriskt alarmistiska inlägg om det skenande priset på mandariner, och påstå att det visar att slutet är nära?
Senast redigerad av TVBIE 2024-10-30 kl. 05:48.
Citera
2024-10-30, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
Eller rör det sig om en vara vars pris fluktuerar över tid, beroende på en massa olika faktorer? Smör kommer från mjölk som kommer från kor som äter foder som odlas på åkrar som skall gödslas och skördas med maskiner som skall tankas med drivmedel, osv, osv, det är tusentals faktorer kan påverka smörpriset.

Titta igen på din fina graf:

Först kan vi notera att priset den senaste tiden gått ned från ca 8100 till 7600. Ändra sidan tidsintervallet till 5Y så ser du att priset idag är ungefär detsamma som under den senaste toppen mars-augusti 2022. Ändra sedan tidsintervallet till All så ser du att det var en liknande topp, nästan lika hög, i september 2017. Du ser också att det är väldigt stora fluktuationer under hela tidsintervallet, och att priset på kort tid kan både dubbleras och halveras.

Så, låt oss avvakta och utvärdera vad som hänt med smörpriset om ett kvartal eller ett halvår, så skall du nog se att det gått ned igen.

Men, låt mig gissa, du kommer om ca två månader att ha glömt bort det där smöret, men kommer då istället att sitta här och skriva hysteriskt alarmistiska inlägg om det skenande priset på mandariner, och påstå att det visar att slutet är nära?
Du är ju en patetisk nolla, det vet vi alla om, och ord kan inte beskriva min avsky mot dig!

Men för sakens skull har jag två frågor. Du hävdar att Ryssland är ett drömland där allt är perfekt.
1. Varför är det så få från exempelvis Indien som flyttar till Ryssland i jämförelse med USA? Borde inte Ryssland vara dit den absoluta majoriteten indier ville flytta till om nu Ryssland var ett sånt drömsamhälle?
2. Finns det något negativt du kan säga om Ryssland och Putin?
Citera
2024-10-30, 07:51
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Du hävdar att Ryssland är ett drömland där allt är perfekt.
Nej, Henrik, det har jag aldrig hävdat.

Citat:
Halmdocka (halmfigur, halmgubbe), engelska straw-man argument, är en form av argumentationsfel. Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild. De förvrängda argumenten framställs som absurda och blir därför lätta att argumentera mot. De verkliga argumenten låtsas debattören inte ha hört.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
Citera
2024-10-30, 11:54
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Fortsättning på Bloombergs artikelserie:

https://www.bloomberg.com/news/artic...nsecutive-week

Precis som jag skrev är variationen säsongsbetonad, och de senaste veckorna har exportvolymerna ökat igen.

Det var intäkter som diskuterades och ökad volym är inte detsamma som ökad förtjänst! T.ex. sänker en butik priset på en vara till inköpspris så ökar ju försäljningsvolymen, men förtjänsten på denna vara sjunker samtidigt till noll.

I och med att oljepriset är sjunkande så innebär ju inte ökad exportvolym att ryssarna tjänar mer på sin olja,
https://oilprice.com/oil-price-charts/
Citera
2024-10-30, 12:44
Medlem
Citat:
Att du inte vill flytta till Ryssland (vilket glädjer mig) betyder inte att andra inte vill det, och den där korrelationen är inte så självklar som du tror. Japan har högre levnadsstandard än Storbritannien, men nästan ingen flyttar dit. Istället väljer miljoner immigranter att bosätta sig i förfallna slumbostäder i Storbritannien med usel standard. Det finns många förklaringar till varför, men jag tror inte du kom hit för att diskutera det.
Vi kan ta andra exempel om du vill. Det bor fler Brasilianare i Österrike än i Ryssland, det bor fler Nigerianer i Belgien än i Ryssland, det bor fler kineser i Tyskland än Ryssland trots att Kina gränsar till landet. Rysslands ratas av exakt alla eftersom Ryssland är ett skitland. Du vet det, jag vet det, alla vet det. Eller vill du på riktigt påstå att Ryssland INTE är ett skitland? Hahaha, säg mig då: Vad är Ryssland överlägset väst inom?
Citera
2024-10-30, 12:56
Medlem
TVBIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Vi kan ta andra exempel om du vill. Det bor fler Brasilianare i Österrike än i Ryssland, det bor fler Nigerianer i Belgien än i Ryssland, det bor fler kineser i Tyskland än Ryssland trots att Kina gränsar till landet. Rysslands ratas av exakt alla eftersom Ryssland är ett skitland. Du vet det, jag vet det, alla vet det. Eller vill du på riktigt påstå att Ryssland INTE är ett skitland? Hahaha, säg mig då: Vad är Ryssland överlägset väst inom?
Jag vill framföra mina hjärtliga gratulationer till Belgien för att de vann kampen om invandrarna från Nigeria, och önska dem lycka till.

Belgien hade tidigare en massa kolonier i Afrika, därför flyttar många afrikaner dit. Ryssland var tidigare en del av Sovjetunionen, där bland annat Uzbekistan ingick, därför bor det runt 1,5 miljoner uzbeker där. Det finns inte mycket att förvånas över i detta. Finland var tidigare en del av Sverige, och nu bor det många finnar i Sverige. Konstigt?
Citera
2024-10-30, 14:16
Medlem
Citat:
Jag vill framföra mina hjärtliga gratulationer till Belgien för att de vann kampen om invandrarna från Nigeria, och önska dem lycka till.

Belgien hade tidigare en massa kolonier i Afrika, därför flyttar många afrikaner dit. Ryssland var tidigare en del av Sovjetunionen, där bland annat Uzbekistan ingick, därför bor det runt 1,5 miljoner uzbeker där. Det finns inte mycket att förvånas över i detta. Finland var tidigare en del av Sverige, och nu bor det många finnar i Sverige. Konstigt?
Och Tyskland koloniserade Kina och Österrike koloniserade Brasilien? Hahaha, är du så in i helvete lågintelligent att du inte fattar poängen? Poängen är att Ryssland är ett skitland ingen vill bo i. Landet är totalt efterblivet inom allt, levnadsstandarden är miserabel och att komma någonstans i livet i Ryssland är omöjligt om man inte är ett korrupt svin.

Men hey, äggen är billiga iaf, så det kan inte vara så farligt, eller hur?
Citera
2024-10-30, 15:43
Medlem
Citat:
Du påstod något. Jag bad om en källa som stödjer ditt påstående.

? Ok, så du vill ha källa på några av de mest grundläggande makroekonomiska sambanden, att investeringar i fast kapital såsom fabriker, leder till en ökning i BNP när de görs.

https://www.investopedia.com/ask/ans...mic-growth.asp

Citat:
Du skrev att jag själv skulle hitta en källa som stödjer ditt påstående. Du förtjänar kritik för att skriva något så dumt.

Det är uteslutande du som förtjänar kritik, för att du inte ens känner till nationalekonomins mest grundläggande samband.
Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2024-10-30 kl. 15:45.
Citera
2024-10-30, 18:55
Medlem
TVBIEs avatar
Jag avstår ifrån att delta i pajkastningen i sandlådan för ett tag, och flikar in några nyheter istället, av relevans för den som är seriöst intresserad av frågeställningen "Varför går det så bra för Ryssland?".

T.ex. för att Turkiet ökar sina inköp av rysk olja:

Citat:
LSEG data show that Turkey increased its Russian Urals oil imports 40% in October.

October 29, 2024

LSEG data showed that Turkey increased its imports of Russia’s Urals crude to 7,41 million barrels in October from 5,15 million barrels in September, due to a rise in demand and the completion of refinery maintenance.

After the STAR refinery, owned by Azerbaijani SOCAR, completed a month-long major maintenance on October 23, Turkey, one the largest Russian oil buyers, will purchase the highest volume of Urals since July.
https://www.marinelink.com/blogs/blo...als-oil-102046

Och t.ex. för att det alltid går att köpa det man behöver, via något vänligt inställt eller neutralt land som vill göra affärer:

Citat:
Shreya Life Sciences sells high-end Nvidia chips to Russia; West’s concern rises over India’s trade role

30 Oct 2024

Occupying the top three floors of an unremarkable office building in northern Mumbai, there’s little to distinguish Shreya Life Sciences from the many other commercial businesses that keep the Andheri neighborhood of India’s largest metropolis humming throughout the day.

But this inconspicuous pharmaceutical company is part of a lucrative trade in leading-edge technology to Russia that has the US and its European allies worried at India’s burgeoning role as an intermediary in the sales.
https://www.livemint.com/companies/n...286233032.html

Och t.ex. för att Gazprom (som Flashbackexpertisen för ett par månader sedan räknade ut som ett konkursbo) ökar sina investeringar med åtskilliga miljarder:

Citat:
Russia’s Gazprom Boosts 2024 Investments to $16.9 Billion

Oct 30, 2024

Gazprom is raising its investment plan for 2024 by 4% to $16.9 billion (1.642 trillion Russian rubles), thanks to rising exports and domestic supply, the Russian gas giant said after approving its new financial plan for the year.
https://oilprice.com/Latest-Energy-N...9-Billion.html

Och t.ex. för att gasproduktionen ökar markant:

Citat:
Russia increases gas output by 10.3% in 9 months to 420 bn cubic meters

October 23, 2024

Russia increased natural gas production in January - September 2024 by 10.3 percent year-on-year to 420 bn cubic meters, according to the Russian State Statistics Service (Rosstat).
https://www.wam.ae/article/b5ttify-r...nths-420-cubic
Citera
2024-10-31, 11:59
Medlem
TVBIEs avatar
En artikel i International Banker bekräftar, med hänvisning till välunderrättade källor, det som TVBIE skrev tidigare i tråden, dvs att det som driver prisökningarna är att reallönerna ökat:

Citat:
Sanctions Notwithstanding, Russia’s Economy Continues to Outperform

October 31, 2024

Real wages are skyrocketing,” Janis Kluge, an expert on Russia’s economy with the German Institute for International and Security Affairs, told the Financial Times (FT) in late July. “You have people who hardly earned any money before the full-scale invasion…who suddenly have huge amounts of money.”

Indeed, the Russian Federal State Statistics Service (Rosstat) found that the real disposable incomes of Russians during the second quarter surged by 9.6 percent, which is reportedly the highest annual growth for a quarter in more than 10 years. Real disposable income also grew by 8.7 percent from the first quarter, as well as by 8.1 percent for the first half of the year. With extra money in their pockets, therefore, Russia is also experiencing a healthy consumer boom. “People are getting these higher salaries,” Alexandra Prokopenko, a fellow at the Carnegie Russia Eurasia Center, also told the FT. “So, what are Russian people doing? They’re consuming like crazy, and this consumption creates domestic demand.
https://internationalbanker.com/fina...to-outperform/

Ju mer pengar konsumenterna har i plånböckerna, ju bättre betalt kan man ta för smöret. Sedan vill man naturligtvis skylla prisökningen på något annat - kriget, vädret, sanktioner, månfasen, brist på kossor, eller vad som helst, utom att man försöker skaffa sig så bra vinstmarginaler som möjligt.
Senast redigerad av TVBIE 2024-10-31 kl. 12:02.
Citera
2024-10-31, 12:49
Medlem
Citat:
En artikel i International Banker bekräftar, med hänvisning till välunderrättade källor, det som TVBIE skrev tidigare i tråden, dvs att det som driver prisökningarna är att reallönerna ökat:

Ju mer pengar konsumenterna har i plånböckerna, ju bättre betalt kan man ta för smöret. Sedan vill man naturligtvis skylla prisökningen på något annat - kriget, vädret, sanktioner, månfasen, brist på kossor, eller vad som helst, utom att man försöker skaffa sig så bra vinstmarginaler som möjligt.
Varför skriver du om dig själv i tredje person?
Citera
2024-10-31, 17:14
Medlem
Citat:

Åfan ekonomiprofessor också!
Du kan inte se något som helst samband ned att löneökningarna slår igenom på det som produceras och transporteras?
Utan i ryzzland gäller andra regler, ryzzfan har pengar så försäljaren ökar priset för att få högre marginal.
Ser fram emot din förklaring i ämnet 🙃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in