Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Jag har inte sagt så mycket om Norge. Jag har heller egentligen inte pratat om BNP, mer om hur avancerad ekonomi man har baserat på tillverkningsindustri.
Norge har så in i helskotta med olja relativt billig och producera. man har även förvlatat det hela väl med sin oljefond. Hade oljepengarna flödat hade inte Norge varit en lika utvecklad ekonomi.
Även så, de har väl inte så mycket konsumentprodukter de heller, deras industri är centrerad kring off-shore. Jämför med Danmark eller Finland.
Japan har inga råvaror i princip men klarar sig ändå bra. De tvingas bygga kompetens och know-how.
Venezuela är ett bra exempel på hur rikedom på råvaror kan vara en förbannelse för ett land.
Min poäng är att Ryssland har inget att exportera. Den tillverkningsindustri man hade sovjet-style är kaputt. Man saknar industriell och entreprenörsmässig kompetens. Riskkapital har man, men verkar hellre köpa engelska fotbollslag.
Min poäng är att Norge likväl som Ryssland klarar sig väl ändå, man kan kalla det för tur men att i slutändan så är det förvaltningen som det hela vilar på, dom som har varit i Norge påstår att det är rätt mycket där som är i efter, det är en medveten styrning av Norge att dom håller igen och tänker i det långa loppet att pengarna dom ska räcka länge, det finns idag en satans mycket visuellt show off trams som kostar stora pengar och som folk mycket väl kan leva utan, allt finns och fungerar och det är vad som räknas.
Ryssland går i mångt och mycket i samma spår, jag har skrivit tidigare att Putin tar två steg bakåt, han håller sig där i den tid då vi hade det bra och moderniserar där som det behövs som mest.
Ryssland behöver inte exportera färdiga produkter då dom levererar råvara, det ligger mångdubbelt större pengar i den hanteringen, det är ju därför som agendor här i väst ständigt vill dit och ta för sig!
Skog, mineraler, ädelmetaller, ädelstenar, gas, och olja och att Ryssland ligger långt ifrån att vara färdig prospekterat.
Har du i överhuvudtaget följt vad som har skett i Ryssland?
Jag är själv förvånad över hur bra som dom har det, förutom ett eftersatt vägnät så fattas dem ingenting dom går klädda som oss, bilarna håller den samma nivå som här varenda kotte även i det innersta Sibirien har en "Nalle" och med täckning, el och Wifi finns draget i princip överallt utom i de värsta obygderna men att så ser det ut i alla stora länder.
Rysslandm behöver ju inte ha någon egen inhemsk tillverkning av konsumentprodukter då dom gör som alla andra, importerar!
Men att dom har, bara det att den exporten skulle inte inbringa värst mycket, dom har ju sin egen marknad som är enorm och lojal.
Dom har sina egna bilmärken som uppskattas i Ryssland, Lada ligger idag i framkant
https://www.lada.ru/en/ vad som hämmar en export till oss det ju alla dom restriktioner och krav som vi har på motorerna, dom lägger inte ned pengar på att hålla särskilda liner för en sådan lynnig marknad som Eu utan att dom håller sig på sin planhalva och lite till men att det tänker jag inte gå in på då det inte är så lite.
Du tog upp know how ja att Renault/Dacia ligger sedan länge i joint venture med Lada och även Fiat finns på plats. Ladas nya modeller förutspås att bli Nr1 i Ryssland och det är en enorm marknad, det är bara att gratulera Renault/Dacia och att det finns så många fler företag och näringar som är där trots det officiella politiska babblet, ett utbyte sker hela tiden, köp en bil tillverkad i Europa och att stålet kommer ur Ryssland, eller?