Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Jag har stulit bromsbackarna från din bil. Nu åligger det dig att upprätthålla säkerheten, förslagsvis genom att inte använda din bil. Och försök inte skylla på mig om du råkar ut för en olycka, för jag hade aldrig det uppsåtet, din mongoloid.
En helt absurd liknelse. Här får du en korrekt sådan: du har en bil via leasingavtal men när du väljer att oprovocerat bryta dig in hos din granne för att stjäla hans mark så väljer leasingföretaget att säga upp avtalet. Du stiftar då en ny lag som kort och gott säger att det är okej för dig att inte lämna tillbaka bilen för du känner inte för det. Du fortsätter köra runt i ditt stöldgods som du nu inte längre får service på. Du menar då att det är leasingföretagets fel om du hamnar i en olycka eftersom de vägrar göra affärer med dig. Förstår du nu din halvpotatis?
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Förstår du inte att USAs systematiska mobbing inte kommer att fungera på Ryssland? Detta är något USA gradvis byggt upp, med sanktioner först mot pluttländer som Nicaragua och fattiga diktaturer i Afrika. Det funkade inte ens mot Kuba. De bara biter ihop och härdar ut. Det funkar inte mot Venezuela. De bara biter ihop och härdar ut. De funkar inte mot Iran. De bara biter ihop och härdar ut. Det kommer inte att funka mot Ryssland heller, och i detta fall har väst gett sig in på att försöka mobba en lite för stor motståndare till underkastelse. Det kommer inte att funka. Släpp det. Det går inte. Ni bara skadar er själva mer och mer, ju mer ni försöker. Och se detta som ett gott råd i all välmening, istället för att envisas, för i eran envishet gräver ni bara en allt djupare grop åt er själva.
USAs "systematiska mobbing" har som jag ser det flera syften. En är att knäcka ekonomin på skurkstater, en annan att statuera exempel och en tredje att strypa deras utveckling så att de åtminstone får det svårare att terrorisera andra. Typ som att återkommande lufta däcken för en idiot som satt i system att köra bil onykter.
Visst fungerar det för övrigt - det finns en anledning att alla de där länderna vill bli av med sanktionerna och att samtliga av dem är just fattiga. Nu skulle fascistregimen i Ryssland förvisso bara stjäla mer pengar om ekonomin växte så en bråkdel av den större kakan kommer de som faktiskt arbetar till del men ändå.
Nej, västvärlden gräver inte en "djupare grop" åt sig själva. Skillnaden mellan det fascistiska Ryssland och det demokratiska USA (eller Sverige för den delen) är att Rysslands ekonomi krymper medan USAs och Sveriges växer. Vi är rikare, friskare, lyckligare och friare än ryssarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Jag har aldrig begärt att alla skall tro på min tes. Gör man inte det så behöver man inte skriva i den här tråden. Det finns till och med en spegel-tråd som heter "Varför går det så dåligt för Ryssland?". Varför skriver du inte där istället? Den här tråden utgår från tesen att det går bra för Ryssland, och går ut på att man skall diskutera olika förklaringar till det. Jag har gett massor av exempel på pusselbitar till förklaringen. Har du själv något att bidra med så är du välkommen, men syftet med tråden är alltså inte att diskutera om tesen är sann eller inte. Vill man diskutera frågeställningen "Går det bra eller dåligt för Ryssland?" så kan man starta en tråd om det.
Ditt, och många andras, beteende när ni postar i den här tråden fast ni inte tror på den tes den bygger på, är ungefär som att kliva in i en diskussionstråd med frågeställningen "Varför hann USA först med att sätta en austronaut på månen?" och hävda att USA inte alls har satt någon gubbe på där och att månladningen är en påhittad bluff. Det är ju off-topic, eller hur?
Nja, frågan är "varför går det så bra för Ryssland" och den frågan diskuterar vi ju. Det går så bra som det gör pga. höga oljepriser kombinerat med usel ledning och galloperande korruption.
Skillnaden mellan din tråd och din hypotetiska tråd om månlandningen är att månlandningen är ett etablerat faktum medan Rysslands framgångar bara sker i dina fantasier.