2022-10-20, 18:36
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Du har visserligen begåvning som komiker, men när du försöker framsälla den holländska tdningen "The Moscow Times" som sanningssägare om tillståndet i Ryssland så får man intrycket att även du är en av mupparna vars erfarenheter från Ryssland inhämtats via en datorskärm i pojkrummet hemma hos mamma.
Den tidningen är betydligt närmare sanningen än rysk propaganda, och dig.
Vilket verkligen är ett bottenbetyg för dig som tydligen vistas där , hur usel är du?
Citera
2022-10-20, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MU-XPRT-INPUT
Kanske upplyst av elektriskt blått ljus i Bromölla, kanske kan jag berätta precis hur de exekutiva mötesrummen hos Bank of St. Petersburg ser ut?

Men berätta gärna vilka av Moscow Times rubriker som var felaktiga?

Dumpade inte ExxonMobile de ryska projekten? Föll inte börsen med 12 % vid måndagsöppningen? Avskedades inte 10 000 från IKEA? Funkar verkligen MIR hos ryska banker?
Den holländska tidningen Moscow Times vilseleder huvudsakligen genom att undvika att rapportera nyheter som inte passar deras narrativ, och genom att framställa positiva nyheter som negativa. Att ExxonMobile och IKEA lämnar Ryssland är positivt, eftersom de ersätts av ryska bolag. Det är en variant av det som kallas "importsubstitution", vilket leder till högre grad av oberoende och därmed frihet att forma sin egen framtid.

MIR funkar hos ryska banker, det kan jag garantera. Det är bara några timmar sedan jag använde ett MIR-kort senast.

Men satsa gärna på en karriär som komiker. Kanske tillsammans med Zelenskyj? Man skall hålla sig till det man har talang för.
Citera
2022-10-20, 21:17
Medlem
MU-XPRT-INPUTs avatar
Citat:
Den holländska tidningen Moscow Times vilseleder huvudsakligen genom att undvika att rapportera nyheter som inte passar deras narrativ, och genom att framställa positiva nyheter som negativa. Att ExxonMobile och IKEA lämnar Ryssland är positivt, eftersom de ersätts av ryska bolag. Det är en variant av det som kallas "importsubstitution", vilket leder till högre grad av oberoende och därmed frihet att forma sin egen framtid.

MIR funkar hos ryska banker, det kan jag garantera. Det är bara några timmar sedan jag använde ett MIR-kort senast.

Men satsa gärna på en karriär som komiker. Kanske tillsammans med Zelenskyj? Man skall hålla sig till det man har talang för.

Ok, bra att MIR funkar i Ryssland! Kanske blev det ett litet lapsusfel, kanske menade jag Turkiet? Funkar MIR i Turkiet?

Och bra att du förklarar vad det svåra ordet "importsubstitution" bedyder. Kanske kan du också berätta vilka egna teknologier som ska ersätta offshore eller arktisk utvinning?

Jag kan gärna - även om jag borde satsa på min stand-up karriär, naturligt urval, etc! - berätta lite om rysk teknologi. När Novawind - very cutting-edge för vindkraft, dotterbolag till Rosatom - skulle bygga turbiner klarade man inte ett skit, trots att kinesiska Goldwind bokstavligen erbjöd blueprints. Man hade inte ens grundkapaciteten för att tillverka stulen teknologi. Så istället köpte man gamla turbiner från Lagerwey och - bokstavligen - målade om dom.
Citera
2022-10-21, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MU-XPRT-INPUT
Ok, bra att MIR funkar i Ryssland! Kanske blev det ett litet lapsusfel, kanske menade jag Turkiet? Funkar MIR i Turkiet?
Enda anledningen att det inte funkar är hot från den globala terroristmaffian USA. Turkiet vill behålla sina ryska turister, ryska expats och goda relationer med Kreml, så det kommer nog ett nytt system innan nästa semestersäsong, skall du se. Utveckling av ett gemensamt turkisk-ryskt ersättningssystem pågår:

https://news.bitcoin.com/erdogan-sug...media-reports/
Citera
2022-10-21, 09:51
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Nej, två var före leverans och två efter. I två fall var det pilotmisdtag, i ett fall is på landningsbanan och ett fall verkar ha varit en kombination av extrem otur och pilotmisstag. Såvitt jag vet kan man inte i något av fallen entydigt skylla på flygplanets konstruktion.

Det kan man däremot angående Boeing 737 MAXs två krascher, som otvetydigt berodde på konstruktionsfel och väl i princip dödade den flygplansmodellen. Men jag avstår från att skriva mer om det, eftersom tråden ju inte skulle handla om hur dåligt det går för USA
Antalet flygplanskrascher i Ryssland med större passagerarflyg sedan 2000 uppgår till totalt 45 stycken, med totalt 1455 dödade. Motsvarande siffror för samma period USA är 18 krascher med totalt 728 döda och då inkluderar det alla passagerare ombord planen som användes i terroristattacker i USA 2001.

Under perioden 2010 till och med 2021 ägde 158 krascher rum i hela världen och 26 av dessa i Ryssland., alltså 16,5% av världens alla flygplanskrascher.

Det är oändligt mycket mer riskfyllt att flyga med ryska flygbolag än västerländska helt enkelt.
Citera
2022-10-21, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
ryska flygbolag
Dela upp statistiken per bolag, så ser du att det inte handlar om ryska bolag generellt, utan om en viss kategori av ryska bolag. Men hur som helst, vi diskuterade ju flygplansmodeller. Visa mig statistik, eller annat underlag, som visar att det är något fel på hur flygplanen är konstruerade, istället för att byta ämne.
Citera
2022-10-21, 10:09
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Dela upp statistiken per bolag, så ser du att det inte handlar om ryska bolag generellt, utan om en viss kategori av ryska bolag. Men hur som helst, vi diskuterade ju flygplansmodeller. Visa mig statistik, eller annat underlag, som visar att det är något fel på hur flygplanen är konstruerade, istället för att byta ämne.
Vi diskuterar varför det går så bra för Ryssland (eller ja, egentligen varför det går så dåligt).

Vi kan återkomma till detta när den ryska flygplansflottan utgörs av merparten ryska flygplan då det inte är enbart konstruktionsproblem som orsakar problemen för ryskt flyg, utan en kombination av uselt underhåll (vilket givetvis drabbar västerländska plan också i Ryssland), den flygande personalens problem att följa säkerhetsföreskrifter och en inhemsk flygplansflotta som har bekymmer med kvaliteten.
Citera
2022-10-21, 10:21
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Vi diskuterar varför det går så bra för Ryssland (eller ja, egentligen varför det går så dåligt).

Vi kan återkomma till detta när den ryska flygplansflottan utgörs av merparten ryska flygplan då det inte är enbart konstruktionsproblem som orsakar problemen för ryskt flyg, utan en kombination av uselt underhåll (vilket givetvis drabbar västerländska plan också i Ryssland), den flygande personalens problem att följa säkerhetsföreskrifter och en inhemsk flygplansflotta som har bekymmer med kvaliteten.

Haha, ja underhållet blir ju naturligtvis ett problem för ryssarna. Ursäkta "Varmkorv" att jag stör din fantasitråd. Intressant att diskutera om något som går bra när det i själva verket går dåligt. Det känns igen...
Citera
2022-10-21, 11:10
Medlem
Citat:

Jag börjar tvivla på dina historier om att ha gjort en massa affärsresor i Ryssland fram tills alldeles nyligen. Förutsatt att du inte flugit till någon mindre håla med något pyttelitet bolag som flyger med uråldriga plan, så måste du ju har sett att de större ryska bolagen sköter sitt jobb minst lika bra som sina kollegor i väst.

Antal krascher med stort antal döda passagerare under 2000-talet:

Aerflot 2 (Perm 2008, Moskva 2019)
Air France 2 (Paris 2000, Rio de Janeiro 2009)

En krasch per decennium, motsvarande i storleksordningen en krasch per 5 miljoner flygningar, och du sitter ändå och sprider rövarhistorier om "bekymmer med kvaliteten".
Citera
2022-10-21, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ursäkta "Varmkorv" att jag stör din fantasitråd.
Varsågod, här kommer mer "fantasier":

Citat:
Turkey asks Russia to construct second nuclear plant, report says[

20.10.2022

Turkey has asked Russia to construct a second nuclear plant on its territory, Bloomberg reported Thursday quoting anonymous sources.

Bloomberg said Turkish President Recep Tayyip Erdogan made the request during talks with his Russian counterpart Vladimir Putin last week in Kazakhstan.

Russian state-owned nuclear energy company Rosatom said Wednesday that talks are underway on a possible deal to build a new, four-reactor plant in the Black Sea town of Sinop. The company is already building Turkey’s first nuclear plant at Akkuyu, in southern Turkey.
https://www.ekathimerini.com/news/11...t-report-says/
Senast redigerad av VarmaDrycker 2022-10-21 kl. 11:45.
Citera
2022-10-21, 11:46
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Jag börjar tvivla på dina historier om att ha gjort en massa affärsresor i Ryssland fram tills alldeles nyligen. Förutsatt att du inte flugit till någon mindre håla med något pyttelitet bolag som flyger med uråldriga plan, så måste du ju har sett att de större ryska bolagen sköter sitt jobb minst lika bra som sina kollegor i väst.
Jag flög oftast inte med ryska flygbolag, men ja, jag har även flugit med Aeroflot och något annat inhemskt lokalt flygbolag. Noterar du hängt upp dig på att försöka förklara eller försvara Rysslands många flygkrascher när min poäng var att det det kommer bli mycket värre allt eftersom sanktionerna får effekt.

Citat:
Antal krascher med stort antal döda passagerare under 2000-talet:

Aerflot 2 (Perm 2008, Moskva 2019)
Air France 2 (Paris 2000, Rio de Janeiro 2009)

En krasch per decennium, motsvarande i storleksordningen en krasch per 5 miljoner flygningar, och du sitter ändå och sprider rövarhistorier om "bekymmer med kvaliteten".
Du missade också att jag inte specifikt talade om Aeroflot som trots allt har haft godtagbar säkerhet internationellt, utan om antalet krascher i Ryssland och antalet dödade i Ryssland. Tror du säkerheten går upp eller ned med rysktillverkade flygplan och minskad tillgång till reservdelar från väst för resten av flygplansflottan i Ryssland? Hur tror du detta påverkar Ryssland på lite sikt?
Citera
2022-10-21, 12:21
Medlem
Citat:
Du missade också att jag inte specifikt talade om Aeroflot som trots allt har haft godtagbar säkerhet internationellt, utan om antalet krascher i Ryssland och antalet dödade i Ryssland.
Jag påpekar att flertalet krascher i Ryssland skett i flygbolag som är mycket små. Typistkt exempel var olyckan Lokomotiv Jaroslavl råkade ut för, när hela hockeylaget dog. De flög med ett skumt litet bolag som hette YAK-Service, vars flotta bestod av fyra (4) plan. De hade fått sin licens att flyga inom EU indragen 2009, pga bristande säkerhetsrutiner, men ändå valde alltså hockeylaget att flyga med dem. Varför gör man så, när det finns välskötta flygbolag?

Jag hävdar att 90% av dödsfallen i ryska flygolyckor orsakats av bolag som tillsammans står för 10% av flygtrafiken. Det är inga exakta siffror, utan mellan tummen och pekfingret, men ungefär så har det sett ut. Ett litet antal misskötta bolag har tillåtits förstöra hela landets rykte vad gäller flygsäkerhet. Många av de bolagen har tvingats lägga ned. De som överlevt har gjort det för att de tagit sig i kragen och löst sina problem. Den utrensningen är numera fullbordad, så idag kan du flyga säkert i Ryssland utan att behöva tänka så mycket på vilket bolag du bokar hos. Men sedan tar det ju årtionden innan folk slutar prata sådan skit som du gör, baserat på gamla utdaterade uppgifter som inte avspeglar nuläget.

Citat:
Tror du säkerheten går upp eller ned med rysktillverkade flygplan och minskad tillgång till reservdelar från väst för resten av flygplansflottan i Ryssland? Hur tror du detta påverkar Ryssland på lite sikt?
Återigen finns det, mig veterligen, inget som tyder på att rysktillverkade flygplan i sig skulle vara osäkrare än västerländska. De problem som funnits historiskt har berott på andra faktorer än konstruktionen på flygplanen.

Blir det brist på reservdelar så tror jag i så fall att det påverkar mängden flygningar, snarare än säkerheten. Åtta månader har gått sedan det olagliga ekonomiska kriget mot Ryssland inleddes, och mig veterligen har ingen observerat någon försämring i säkerheten än. Jag är övertygad om att man håller hårt på säkerhetsrutinerna och att man skulle ställa in flygningar ifall en brist på korrekt underhållna plan skulle uppstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in