Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Ja, du fortsätter säga det. Jag håller inte med, men jag tror som sagt inte att vi behöver ha den diskussionen just nu. Poängen är som sagt att din inställning "jag vill ha ett Sverige där jag känner mig hemma" i högsta grad grundar sig i en personlig känsla. Din politiska övertygelse präglas alltså precis som alla andras av personliga känslor och inte den här känslolösa inställningen du försöker hävda.
Men feminister är i högsta grad engagerade i diskussionen om sexualbrott. Däremot för de inte en diskussion som fokuserar specifikt på invandrares sexualbrott. Det är också min poäng med att gruppvåldtäkter är en väldigt liten del av alla fall. Det finns ett utbrett önskemål hos nationella om att vi ska särskilja vissa väldigt specifika underkategorier av brott där utlandsfödda är som mest överrepresenterade, men jag ser inte att det skulle vara särskilt produktivt att diskutera dem som ett separat fenomen från övriga sexualbrott.
Detta är, återigen, en kritik man måste kunna yttra alldeles oavsett om dessa åsikter framförs av en man eller kvinna. Det finns heller ingen motsättning mellan att kritisera den konservativa högern och att kritisera konservativa muslimer. De senare har dock än så länge inte engagerat sig politiskt för att restriktera kvinnors frihet, vilket gör det ganska förklarligt att de inte är föremål för politisk debatt i samma utsträckning.
Oavsett om dina föreställningar om muslimsk kultur är riktiga eller inte så är det inte irrationellt i sig att ha flera olika målsättningar som ibland hamnar i konflikt med varandra. Avvägningar är någonting som sker ständigt i politiken förutom för de mest enkelspåriga individerna. Sedan kan man kanske önska att politiker talade mer öppet om de motsättningar som faktiskt finns, men jag tror att den typen av erkännanden oftare försvagar än stärker förtroendet.
Som jag länkade i tidigare inlägg,
forskare är rörande överens om att förlängda straff har väldigt små effekter på brottsligheten. Att argumentera för förlängda straff med motiveringen att det ska stävja kriminalitet är med andra ord kanske inte speciellt rationellt.

Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Som jag länkade i tidigare inlägg,
forskare är rörande överens om att förlängda straff har väldigt små effekter på brottsligheten. Att argumentera för förlängda straff med motiveringen att det ska stävja kriminalitet är med andra ord kanske inte speciellt rationellt.

Nä man kan ju inte förhålla sig rationellt alltid
Nä, men låt mig kalla det pragmatiskt då. Om kriminella huvudpersoner sitter bakom galler är de iallafall inte ute på gatan och kan driva verksamhet. Det hjälper då inte att sätta dem i bakom galler i ett år utan det behöver vara lång tid. Helst långt åt helsike ifrån där de inte har närhet till resten de nätverkar med. Norrland eller så. Efter avtjänat straff är utvisning det enda rimliga. Sånt här är jag stenhård med, om de vill delta i ett demokratiskt samhälle är de välkomna att göra det, men vill de inte så kan de försvinna härifrån. Jag har läst hela artikelserier på expressen om de kriminella nätverken i Malmö, allt från taximorden vid 2011 och fram till idag, med en vända i Spanien förra året där de lyckats bli omnämnda som "det värsta solkusten haft" typ. Att detta kan pågå trots att polisen vet precis vilka individer det rör sig om är helt horribelt. De åker ut och in ur fängelse (några månader till några år hit och dit) och fortsätter begå brott. Endast några fåtal sitter för mord som kunnat bevisas, och dessa sitter relativt länge.
Det är möjligt så att straff inte motverkar kriminalitet på sikt eller fungerar förebyggande, men när vi väl har den här så behöver den hanteras, och den hanteras inte genom att släppa ut brottslingar på gatan igen så att de kan fortsätta sin kriminella bana. Detta förfarande är ännu mindre rationellt än mina tankegångar, skulle jag vilja säga. Fullständigt vansinne, kan vi också kalla det.
Men jag fick inget svar på min fråga. Jag undrade om du har en tanke om vad planen kan tänkas vara för att stävja kriminalitet,
samt hantera den som redan är pågående, om vi inte ska förlänga straffen?
Min uppfattning av vad du skriver är att du inte verkar vara en förespråkare av förlängda straff. Jag kan ha fel och isåfall får du rätta mig. Hur ställer du dig till utvisning efter att man blivit dömd för ett brott av allvarlig karaktär? OT jag vet, men ändå
lite relaterat till tråden, om man gör diverse kopplingar.
Citat:
Ja, du fortsätter säga det. Jag håller inte med, men jag tror som sagt inte att vi behöver ha den diskussionen just nu. Poängen är som sagt att din inställning "jag vill ha ett Sverige där jag känner mig hemma" i högsta grad grundar sig i en personlig känsla. Din politiska övertygelse präglas alltså precis som alla andras av personliga känslor och inte den här känslolösa inställningen du försöker hävda.
Nu är inte det den största anledningen till att jag vill att Sverige ska styras annorlunda. Det handlar om rätt och fel, att respektera en samhällelig överenskommelse (man kan inte bara ta ut resurser utan att sätta in resurser), kriminalitet, säkerhet för medborgare och utvecklingen av skola och sjukvård. Det är alltså mycket annat än just att bevara Sverige svenskt eller ett land där jag känner mig hemma.
Citat:
Men feminister är i högsta grad engagerade i diskussionen om sexualbrott. Däremot för de inte en diskussion som fouserar specifikt på invandrares sexualbrott. Det är också min poäng med att gruppvåldtäkter är en väldigt liten del av alla fall. Det finns ett utbrett önskemål hos nationella om att vi ska särskilja vissa väldigt specifika underkategorier av brott där utlandsfödda är som mest överrepresenterade, men jag ser inte att det skulle vara särskilt produktivt att diskutera dem som ett separat fenomen från övriga sexualbrott.
Detta är, återigen, en kritik man måste kunna yttra alldeles oavsett om dessa åsikter framförs av en man eller kvinna.
Fast gruppvåldtäkter och överfallsvåldtäkter är en typ av våldtäktsbrott som vi i princip inte haft här innan, mer än några fåtal fall då och då. Det finns all anledning att särskilja denna absolut vidriga kategori, framförallt gruppvåldtäkter. Det är så jävla pissvidrigt att jag saknar ord. När det alltså kommit in en ny typ av begågna brott med invandringen finns det verkligen anledning att ta den diskussionen lite separat. Särskilt eftersom att våldtäkterna delvis säkerligen hänger ihop med den muslimska unkna kvinnosynen. Och den vet vi är ett faktum att vi får hit. Sen kan man förneka detta om man vill, men det ändrar inte hur det förhåller sig.
Det är ingen som anser att "vi måste ha med alla män i diskussionen" när det gäller gängkriminalitet och skjutningar. Detta är också ett problem som är knutet till invandring, och det diskuteras som ett avskiljt problem. Det är inte så att vi sveper med alla mördare i denna kategori. Jag förstår inte varför vi då skulle svepa med alla män i sexualbrottskategorin när det är några få som håller på med skiten. Sen finns det givetvis svenska män som våldtar också, det är ingenting jag förnekar. Men just gruppvåldtäkter och överfallsvåldtäkter är invandrare grovt överrepresenterade. Aftonbladet har slutat mörka nu och faktiskt förmedla siffror, det var förvånande.
Citat:
Det finns heller ingen motsättning mellan att kritisera den konservativa högern och att kritisera konservativa muslimer.De senare har dock än så länge inte engagerat sig politiskt för att restriktera kvinnors frihet, vilket gör det ganska förklarligt att de inte är föremål för politisk debatt i samma utsträckning.
Har inte engagerat sig politiskt nä, men de engagerar sig dagligen i att förtrycka och begränsa "sina" kvinnors frihet. Herregud, högerns så kallade begränsning av kvinnors frihet är en droppe i Atlanten jämfört med muslimernas syn på kvinnans frihet.
Det är bara det att det inte riktigt märks så tydligt eftersom de kör detta ute i förorterna med sina imamer. Men, i skolan syns det. Det finns många, jag upprepar, många fall av hedersproblematik i skolan.
Så, att de inte engagerar sig politiskt rör mig inte i ryggen, det de håller på med är tio gånger värre.
Sen vet jag inte vilka rättigheter du syftar på som högern vill restriktera? Är det att sänka aborträtten till vecka 12?