Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Jag hör vad du säger och du har säkert rätt till viss del.
Jag vill gärna uppvärdera kvinnors insatser i samhället ja, eftersom de är viktiga och det tas för givet. Inte nog med att det tas för givet, det hånas dessutom ibland.
Varför skulle man falla in i det tankesättet att kvinnodominerade yrken är"dåliga" och försöka få kvinnor att sluta jobba med sådant de vill arbeta med?
Då går man fel väg och spelar dessutom misogyna män rakt i händerna genom att tala om för dem att man själv tycker likadant om kvinnodominerade yrken.
Men det går utmärkt att framhäva yrken, insatser eller egenskaper utan att i samma andetag betona att de skulle vara specifikt kvinnliga sådana. För hur gärna vi än vill leva i ett samhälle där dessa uppgifter får det erkännande de förtjänar så befinner vi oss inte där än. Så länge så är fallet leder de här könsessentialistiska föreställningarna till ett samhälle där kvinnor har mindre inflytande, oavsett hur du skulle villja att det vore.
Citat:
Och jag gör inte det, inte heller tycker jag att "kvinnliga" egenskaper är dåliga. Dock vill jag inte att någon ska tvingas in i någon roll, folk måste få välja själv. Jag kan alltså inte, och kommer aldrig att ha förståelse för de som avskyr människor som är annorlunda. Det hat som vissa män känner mot kvinnor som är manhaftig och vill klä sig i icke-kvinnliga kläder och arbeta på bygget kan jag överhuvudtaget inte förstå eller acceptera. Likaså gäller män som är mer feminina. Att vissa kallar dem alla möjliga epitet och hånar dem är totalt oförsvarbart.
Problemet med de här föreställningarna om kvinnligt och manligt är inte så mycket att någoon blir tvingad, som att du påför människor en idé om vilket köns om är lämpade för vilka uppgifter. Det kommer dels påverka hur de uppfattar sina egna förmågor men också vilka förmågor de uppfattar att andra besitter och vilka uppgifter de är lämpade för. Hade detta förblivit vid enkla sakliga konstateranden som att män är fysiskt starkare och därför mer lämpade för jobb som rökdykare eller lagerarbetare kanske det vore acceptabelt, men som synes driver du det enormt mycket längre till att handla om rena fördomar som exemplet nedan.
Citat:
Och faktiskt, hur mycket jag än tycker om kvinnor och uppskattar deras mer förstående och omsorgsfulla sida så skulle jag bli livrädd den dagen kvinnor faktiskt hade majoriteten av den offentliga makten i landet. Jag är ledsen, men det finns alldeles för många som vurmar för helt fel prioriteringar. Så ja jag hjälper antagligen till gällande att män behåller den yttersta offentliga makten i landet, och jag har inget problem med det.
Tänk istället situationen om det varit majoritet av dåraktiga kvinnor från miljöpartiet och såssarna som styrt här? Hemska livsfarliga tanke.
Isåfall hade det fått vara ett gäng vettiga kvinnor som styrt, och det finns det många av, men av någon anledning syns de inte i det offentliga.
Du själv till exempel verkar rätt vettig, även om jag tyckt att du debatterat tråkigt. Så om jag sätter det åt sidan, så verkar du vara lagom hårdbarkad och tuff samt intelligent. Baserat på vad du skriver här iallafall.
Men det är aldrig såna kvinnor som vill ta plats i det offentliga utan puckon som Annie Lööf etc.
Och du verkar kanske lite resonlig emellanåt, med sedan så kläcker du ur dig sådant här skräp.
Dessa partier styr som bekant redan landet, och jag ser inte hur det skulle varit annorlunda om de hade frontats av kvinnor. Det är så uppenbart att likheterna inom partigrupperna är mycket större än mellan kön. Titta exempelvis på Löfven och Andersson eller Lövin och Fridolin. Hur kommer du fram till att kön skulle vara en avgörande faktor? Och sedan att det skulle kunna leda till någon jävla skräckbild?
Citat:
Du jobbar väl själv inom IT? Uppfattar du någon nedvärdering av dig inom branschen? Eller tvärtom uppskattning kanske?
Det är som jag varit inne på innan varken enhälligt bra eller dåligt. I relation till diskussionen om egenskaper skulle jag dock vilja säga följande: Jag tror många kvinnor inom industrin upplever att även om de blir väl mottagna som kvinnor så måste de jobba hårdare för att bevisa för omgivningen att de besitter de "manliga egenskaper" som oftast krävs för att avancera karriärsmässigt, medan deras manliga kollegor oftast bara antas ha dessa kompetenser utan att behöva demonstrera dem särskilt väl, just på grund av fördomar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Bespara mig dina uttalanden angående min person tack. Det är så jäkla typiskt vänsterfolk så fort man inte delar era åsikter så är man lurad, förvirrad eller rasist.
Ni klarar inte av att diskutera med folk och det bevisas åter och åter igen, både på nätet och i verkliga livet.
Den som lever i någon illusion av vår värld är uppenbart du och dina gelikar. Tur att det finns andra som håller ställningarna, annars hade det nog inte varit mycket med någon av oss i dagsläget.
Jag frågar mig vem det är som inte klarar av att diskutera. Merapi har mitt fulla medhåll i att den attityd du ger uttryck för i ditt inlägg är extremt sexistisk. Ska man uttrycka sig så där om kvinnor är det fan en kritik man får vara beredd att möta. Att du blir för kränkt för att diskutera är inte någon annans problem.