Citat:
Jag har för all del också reagerat på det motsägelsefulla i att forumets kvinnohatare, samtidigt som de menar att kvinnor ska hålla sig till "kvinnogöra" gång efter annan beklagar sig över hur värdelösa kvinnor är när de gör detta.Då nedvärderar jag ju alla isåfall?
Jo, mina skäl till det är att det är den uppfattningen jag får om jag tittar på både världen i stort och det lilla sammanhang som en själv befinner sig i. Sen är det inga gigantiska skillnader, men dock skillnad på gruppnivå skulle jag påstå.
Menar du att du anser att man inte kan tillskriva män och kvinnor några könsspecifika egenskaper/ förmågor överhuvudtaget?
Givetvis finns det individnivå också och det är vad som räknas i slutändan, men man kan även se skillnader på gruppnivå inom vissa områden, som jag ser det.
Jo, mina skäl till det är att det är den uppfattningen jag får om jag tittar på både världen i stort och det lilla sammanhang som en själv befinner sig i. Sen är det inga gigantiska skillnader, men dock skillnad på gruppnivå skulle jag påstå.
Menar du att du anser att man inte kan tillskriva män och kvinnor några könsspecifika egenskaper/ förmågor överhuvudtaget?
Givetvis finns det individnivå också och det är vad som räknas i slutändan, men man kan även se skillnader på gruppnivå inom vissa områden, som jag ser det.
Uppvärdering av specifikt kvinnliga egenskaper, likt det du verkar ägna dig åt här, används också oftast för att passa in kvinnor i en position av maktlöshet. Det du ger uttryck för är en sorts könsessentialism, och kan jämföras med hur män i traditionalistiska kulturer gärna talar väldigt ömt om "sina" kvinnor. Så länge dessa kvinnor uppfyller deras föreställning om hu en kvinna ska vara och inte begär makt att bestämma över sina egna liv det vill säga. Medan det kanske vore lite långt draget att kalla dig misogyn för att du uttrycker dessa idéer, så tror jag absolut att du bidrar till att upprätthålla en samhällsordning där män sitter på större delen av all makt.
Medan det kanske inte är fel i sak att tillskriva män och kvinnor olika egenskaper så kan vi notera några saker om detta fenomen:[list][*]De som ägnar sig åt detta håller sig sällan till att tillskriva könen empiriskt observerbara skillnader, utan vill ofta bara hävda sina personliga fördomar på ett svepande sätt.[*]De som hävdar existensen av sådana könsspecifika förmågor är sällan intresserade av möjligheten att kvinnor och män utvecklar dessa förmågor just för att de fostras in i ett samhälle som förväntar sig att de ska göra det.[*]Det väntade utfallet från dessa påstådda könsspecifika egenskaper är alltid detsamma, män har egenskaper för att sitta på samhällets maktpositioner medan kvinnor har egenskaper för att sköta om andra utan så mycket tankar på ersättning.
Medan föreställningar som "kvinnor har mer empati" kanske kan låta som något som borde vara positivt för kvinnor riskerar de att leda till ett samhälle där kvinnor känner en press att ge, förlåta och uppoffra på ett sätt som på sikt reducerar deras ekonomiska makt. Man kan även fråga sig om föreställningen överhuvudtaget är korrekt, om det ens finns några vedertagna sätt att mäta empati och om dessa mätinstrument verkligen mäter de egenskaper som motsvarar våra fördomar.