2019-10-18, 08:16
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeedAbiggerBoat
Jag är less på att betala sinnessjuka 45kr:ish för bredgott, men finns det något alternativ som ens kommer nära i smak?

Kör alltid på Flora, tror en ask kostar 24:-
Den med den röda blomman kör jag alltid på!
Citera
2019-10-18, 10:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
An Outbreak of Listeria Monocytogenes Serotype 3a Infections from Butter in Finland

https://doi.org/10.1086/315453
Och?
Du för förklara relevansen också, och vad det har med saker och göra:
Listeria vet vi om redan, men varför är det en sak här?
Citera
2019-10-18, 10:21
Medlem
billyjanes avatar
Är det kemikaliebranchen som sponsrar den här tråden? Allt smör smakar väl likandant.
Citera
2019-10-18, 10:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billyjane
Är det kemikaliebranchen som sponsrar den här tråden? Allt smör smakar väl likandant.
Vad har den branschen med smör och göra?

Sure kanske berikningen av A och D är, men vad har kemiindustrin med smör och göra?
Låter som du pratar om margarin.
Citera
2019-10-18, 16:29
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billyjane
Definitivt inte. Det kanske inte är gigantiska smakskillnader, men de finns där. Märker du ingen skillnad så köp det billigaste.
Citera
2019-10-18, 17:23
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
An Outbreak of Listeria Monocytogenes Serotype 3a Infections from Butter in Finland

https://doi.org/10.1086/315453

För 20 år sedan. Har du läst det du länkade till?
Citera
2019-10-19, 07:33
Medlem
Ulfssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Köpte Milbona Bordsguld Extrasaltat på Lidl, helt i klass med Bregott.
Just precis exakt så!

Jaha, nu har jag provat valios äckelsmör efter tipsen i tråden och kan konstatera att precis som deras andra produkter hade det en märklig bismak och liknade inte alls Bregott.

Milbona är dock likvärdigt (eller godare än) Bregott, med exakt den rätta "smörsmaken" men med bättre konsistens. Dessutom finns den i extrasaltat till skillnad från valios plagiat.

Undvik valio överlag är mitt tips och upptäck Lidls milbona som även har andra goda mejeriprodukter, en riktigt gräddig port salut bland annat! 😊
Senast redigerad av Ulfsson 2019-10-19 kl. 07:39.
Citera
2019-10-19, 09:46
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulfsson
Just precis exakt så!

Jaha, nu har jag provat valios äckelsmör efter tipsen i tråden och kan konstatera att precis som deras andra produkter hade det en märklig bismak och liknade inte alls Bregott.

Milbona är dock likvärdigt (eller godare än) Bregott, med exakt den rätta "smörsmaken" men med bättre konsistens. Dessutom finns den i extrasaltat till skillnad från valios plagiat.

Undvik valio överlag är mitt tips och upptäck Lidls milbona som även har andra goda mejeriprodukter, en riktigt gräddig port salut bland annat! 😊

"Bismaken" är just att det smakar smör. Om man jämför smör från t.ex. Frankrike, Finland, Belgien etc. med svenskt smör är att de har en mer påtaglig smörsmak. Svenskt smör är som allt annat här, det ska vara så slätstruket som möjligt. Den svenska mellanmjölkssmaken...

Ps. Valios Gårdsgoda är inget plagiat. Det har funnits i Finland i över 40 år. Heter dock annat på den inhemska marknaden.
Citera
2019-10-19, 10:18
Medlem
Blanda ihop eget ! Tar kanske 10 min och är helt klart värt det.
Köp vanligt smör.
Låt det bli rumsvarmt och vispa sedan 1/2kg tills det börjar bli vitt.
Tillsätt 2.5dl rumsvarmt vatten i omgångar (och salt) medans du vispar.
Tillsätt 2.5dl olja i omgångar medans du vispar.
In i kylen och voila du har Bregott.
Citera
2019-10-19, 15:54
Medlem
Gosifs avatar
guldsmör på Lidl, exakt samma smak som bregott
Citera
2019-10-22, 12:41
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vesserbisser
Valios Gårdsgoda.
Sen förstår jag mig inte på personer som blandar/inte fattar skillnaden mellan margarin jämfört med smörprodukter...
Man behöver inte en massa kemiska tillsatser för att få fram smör från mjölk.
Om du ska margarin så måste du ha ett mindre laboratorium + en massa kemikalier för att få fram ett äckligt smörsurrogat...

Att ta fram smör från mjölk är en kemiskt process. Förvånad?
Citera
2020-09-19, 02:02
Medlem
Pengabingens avatar
Tråden kan dö, gårdsgoda är det bästa bregott-plagiatet. Det är bara en finsk kossa som tryckt ut mjölken som skapat ett perfekt Bregott men från en finsk spene.

Gårdsgoda vinner spjuverpokalen!

Såvida inte bregott är rea på för 30:- då blir det bregott.

Skärp er Arla, ni (mjölkar) folket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in