2019-07-28, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Man kan koka potäter i samtliga på marknaden förekommande vattenkokare.

Föreslår att du borstar dem först - så att sandkorn inte fastnar i den kinesiska elektroniken.

Du kan tom skala en EL sladd - och kortsluta en potatis - och då blir den bakad .

Doppvärmare fanns ju för - då det fanns riktiga män med riktigt ansvar.

Om du har 3 medelstora potatisar i en termos - och kokar upp vattnet med en doppvärmare skruvar på locket - så har du 3 färdiga potatisar efter högst 2 timmar.

haha, kortsluta en potatis? Har du provat?

En bra doppvärmare är det jag behöver. Visste inte vad det hette.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Doppv%C3%A4rmare
Citera
2019-07-28, 01:49
Medlem
2560ps avatar
Köp en liten kokplatta annars, de är ju inte större än en vattenkokare. Billiga kastruller hittar man väl överallt i världen, så det behöver du inte ta med dig. Då kan du ju laga all möjlig sorts mat, även steka osv.
Citera
2019-07-28, 08:35
Medlem
Vill TS koka sin potatis snabbt så föreslår jag en tryckkokare.
Kolla på nätet efter försvarets kokvagnar. Det går Asbra o snabbt att koka potatis med dessa.
Men varför har TS bråttom?

Vill TS spara tid så dra den okokta potatisen o allt annat som ska ätas i en mixer. Drick sedan upp det på 30 sekunder.
Citera
2019-07-28, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Det blir enklast när man reser mycket.

När du är ute och reser, kan du inte bo på ett ställe med tillagningsmöjligheter då? Att exempelvis hyra en lägenhet (via exempelvis Airbnb) eller bo på vandrarhem (som brukar ha kök). Även om köksutrustningen kan variera, så brukar det åtminstone finnas kastruller, tallrikar och bestick. Så att koka potatis på boendet och äta där, borde ju vara det enklaste alternativet.
Citera
2019-07-28, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
När du är ute och reser, kan du inte bo på ett ställe med tillagningsmöjligheter då? Att exempelvis hyra en lägenhet (via exempelvis Airbnb) eller bo på vandrarhem (som brukar ha kök). Även om köksutrustningen kan variera, så brukar det åtminstone finnas kastruller, tallrikar och bestick. Så att koka potatis på boendet och äta där, borde ju vara det enklaste alternativet.

Då hade jag inte frågat.
Har hittat mkt billigare boende på olika hotell.
Citera
2019-07-28, 10:21
Medlem
Citat:
Men den ser ganska dyr ut och dessutom är jag inte i Sverige
så jag tror att det kan bli svårt att få tag på en sådan...hmmm...

Den som jag har ser ut lite som en glödlampa (utan glaset) som man stoppar i vattnet bara.
Den är kopplad till en 1 meter lång sladd som man bara stoppar i kontakten och när man är klar så drar man ut den. Väldigt basic! och väldigt billigt!

Det låter ju som det är en doppvärmare du har, så kör med den tills potatisen är klar. Låt vattnet koka bara, det blir inte varmare än 100 grader i alla fall.

Sedan undrar man ju lite eftersom du inte har matlagningsmöjligheter vad du tänker äta till potatisen? Eller ska du leva bara på potatis?
Citera
2019-07-28, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bodvahr
Det låter ju som det är en doppvärmare du har, så kör med den tills potatisen är klar. Låt vattnet koka bara, det blir inte varmare än 100 grader i alla fall.

Sedan undrar man ju lite eftersom du inte har matlagningsmöjligheter vad du tänker äta till potatisen? Eller ska du leva bara på potatis?

Det kokar ju så vilt om vattnet.

Kött eller nått annat.
Citera
2019-07-28, 11:04
Medlem
Om du skalar potatisen och blötlägger den så försvinner stärkelsen. Gör sedan pommes frites som blir extra knapriga.
Citera
2019-07-28, 14:06
Medlem
Gabogibos avatar
Du får använda pulvermos istället, eller snabbnudlar, pulversoppa osv osv. Just potatis blir svårt med bara en vattenkokare.

Pro tip, du kan ha de olika påsarna i själva vattenkokaren när den är packad i din väska, för att spara utrymme. Se bara till att den är torr när du packar ner allt
Citera
2019-07-28, 15:01
Medlem
Citat:
haha, kortsluta en potatis? Har du provat?

En bra doppvärmare är det jag behöver. Visste inte vad det hette.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Doppv%C3%A4rmare

Jag har provat att kortsluta korv samt att kortsluta större potatis - iofs i USA (110 Volt)

Man skalar en kabel så att 1 cm koppar sticker ut - sen fäster man "katod och anod" - i matvaran som skall värmas - sen backar man 10 meter och slår på strömmen
Citera
2019-07-28, 15:02
Medlem
Bbobis avatar
Skär i mindre bitar bara?

Sen kokar du antingen med locket öppet så den inte slår av alternativt låter det koka upp för att när värmen börjat bli svag slå på den igen.

Brukar koka ägg i min vattenkokare, jag kör med sistnämnda.
Citera
2019-07-28, 15:21
Medlem
JerryCottons avatar
Köp torkad potatis, tillsätt vatten. Problem solved.

https://www.amazon.com/slp/dried-pot...fvo5u6xum6o9nq
Senast redigerad av JerryCotton 2019-07-28 kl. 15:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in