2019-07-27, 23:21
Bannlyst
Pro tip, skär potatisen i småbitar, behöver inte koka alls så länge då!
Citera
2019-07-27, 23:22
Medlem
yz44s avatar
Att blötlägga potatisen får den inte att koka snabbare, att dela den i mindre bitar ger kortare koktid.
Annars finns det både sprit- och gasolkök som inte tar stor plats eller väger mycket.
Citera
2019-07-27, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Vattenkokare låter trixigt, potatisen ska ju helst sjuda och inte stormkokas.

Om det är brist på spis och andra tillagningsmöjligheter kan du om du har alt köpa en sous vide, lättare att timea med andra tillbehör samtidigt som mer utav näringen behålls i knölen.

Det kanske kan gå att köpa en "termostat" som man kopplar separat till vattenkokaren
där man kan reglera styrkan av värmen.
Sånt borde väl finnas att få tag på? Det borde även vara väldigt billigt och
minimalistiskt som alternativ tänker jag. Hmm.
Citera
2019-07-27, 23:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Potatis ska inte ligga i vatten som inte kokar, den blir inte lika bra då.
Citera
2019-07-27, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Det kanske kan gå att köpa en "termostat" som man kopplar separat till vattenkokaren

Du beskriver ju i princip en Sous Vide-värmare. Doppvärmare med väldigt exakt värmereglering. Den har redan föreslagits, och låter ju perfekt för dig. För den tar inte stor plats. Och man kan koka fantastiskt goda potatisar.
Citera
2019-07-27, 23:29
Medlem
Citat:
Jag tycker du gör det väldigt omständigt för dig, en potatis behöver upp i en innertemp på 85-90° för att aktivera stärkelsen, en sous vide kostar några hundralappar att köpa.
Citera
2019-07-27, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Du beskriver ju i princip en Sous Vide-värmare. Doppvärmare med väldigt exakt värmereglering. Den har redan föreslagits, och låter ju perfekt för dig. För den tar inte stor plats. Och man kan koka fantastiskt goda potatisar.

Men den ser ganska dyr ut och dessutom är jag inte i Sverige
så jag tror att det kan bli svårt att få tag på en sådan...hmmm...

Den som jag har ser ut lite som en glödlampa (utan glaset) som man stoppar i vattnet bara.
Den är kopplad till en 1 meter lång sladd som man bara stoppar i kontakten och när man är klar så drar man ut den. Väldigt basic! och väldigt billigt!
Citera
2019-07-27, 23:55
Medlem
Citat:
Men den ser ganska dyr ut och dessutom är jag inte i Sverige
så jag tror att det kan bli svårt att få tag på en sådan...hmmm...

Den som jag har ser ut lite som en glödlampa (utan glaset) som man stoppar i vattnet bara.
Den är kopplad till en 1 meter lång sladd som man bara stoppar i kontakten och när man är klar så drar man ut den. Väldigt basic! och väldigt billigt!

Låter ju rätt farligt. Dels att vattnet kan bli strömförande, dels att den kan orsaka brand om den glöms. Hoppas den har en termostat som slår av vid 100 grader eller överhettning iaf.

Har för mig att jag såg en Sous Vide-värmare för 399 på Lidl.

Oavsett vilken doppvärmare måste ju en isolerande behållare vara perfekt. Då är det bara att värma till rätt temp och sedan vänta. En stor termos kanske? I med potatis och vatten, slå på värmaren, och när det sjuder/nästan kokar, ta ur värmaren och sätt på locket. Vad tror du om det?
Citera
2019-07-27, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Är potatisen såpass tunn så blir den snabbt genomvarm

Klart det skulle funka, MEN då behöver jag en potatis-skivar-maskin som gör väldigt tunna skivor!
Citera
2019-07-28, 00:23
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Funderar på hur jag skulle kunna koka potatis på bästa sätt med en
vattenkokare.
Vattnet kokas upp väldigt fort men jag kan inte reglera temperaturen.

Kan jag köpa små potatisar och blötlägga dem (hur många timmar?) för att sedan lägga dem
i kokande vatten i ett par minuter?
Eller hur ska jag göra tycker ni?
Ett energisparande tips jag fått från en Dansk sjuksköterska är att när hon koka potatis, så direkt efter att det kokat upp så tog hon kastrullen och linda runt med tidningspapper och sedan la det hela i sängen och isolerade med täcket. Efter typ timmen (tror jag) var de färdigkokta typ.

Har inte själv provat på det. Idag kör jag mest med ris som sköts automatisk i en riskokare, bara vatten och ris behövs och en knapptryckning samt el. Två tryck på knappen och det blir färdigt på halva tiden.
(Speed Cooking program allows the rice to be cooked 15 minutes faster)
https://buyhome.hk/en/toshiba-thick-...c-18nmfih.html
Senast redigerad av beaver_se 2019-07-28 kl. 00:25.
Citera
2019-07-28, 00:37
Medlem
Man kan koka potäter i samtliga på marknaden förekommande vattenkokare.

Föreslår att du borstar dem först - så att sandkorn inte fastnar i den kinesiska elektroniken.

Du kan tom skala en EL sladd - och kortsluta en potatis - och då blir den bakad .

Doppvärmare fanns ju för - då det fanns riktiga män med riktigt ansvar.

Om du har 3 medelstora potatisar i en termos - och kokar upp vattnet med en doppvärmare skruvar på locket - så har du 3 färdiga potatisar efter högst 2 timmar.
Senast redigerad av Bacto 2019-07-28 kl. 00:44.
Citera
2019-07-28, 00:46
Medlem
Om du har uppsikt så kan du ju alltid koka upp, stänga av, koka upp, stänga av..
Skär du upp potatisen lite så tar det inte alltför lång tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in