2019-07-23, 17:58
Medlem
norther1s avatar
Det dyraste är väl oftast att uppnå en tillräckligt proteinintag. Ägg torde väl då vara ett av de billigaste alternativen. Kika på recept från 30-talet "den stora depressionen".
Citera
2019-07-23, 18:09
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
(Hoppas detta ämne inte finns redan som sådant. Mods låt det helst vara kvar)

Vi skall inte härleda rubriken så mycket till mig själv men som bakgrund är det så att jag redan är skyldig släkt/vänner tillräckligt kyrkan mm har jag pumpat på pengar, och jag kommer att göra vad jag kan med vad jag har nu.Tigger asså heller Inte från någon här! Behöver inte tips på något annat än just kost och vilken kost man kan bunkra.

Har sett att det blir mycket lite pengar över. Så för mig kommer det att vara två månader med vilken kost??

Havregrynsgröt som bas? Surkål är extremt billigt och väldigt bra. Om man vill bunkra icke färskvaror då?
Näringsrik och vitaminrik föda konserverad.
Makrill i tomatsås (billigt på Ö&B, tex)
Torrmjölk
Linser (du har spis?)
Ris
Bönor som du blötlägger själv
Vitkål - gör en storbatch pizzasallad (förutsätter att du har tillgång till kyl)

Vet inte hur du bor, men om du har frys och ugn så bege dig ut i skogen och plocka kantareller (går inte att förväxla med något), blåbär och lingon (gott till havregrynsgröten). Svamp går att torka eller frysa in.

Du har inte funderat på dumpstring? Har flera vänner som håller på med det och deras matkonto är nära nog 0 kr/mån.
Citera
2019-07-23, 20:09
Medlem
TraXzmans avatar
Tror tråden gör sig bättre att fråga en dietist för jag har iaf lite och ingen aning om vilken kost som gör sig mest mättnad och bäst energi med näringsämnen (vitaminer, mineraler etc) som ev kan kompleteras som en tablett till maten...

Handla väl ganska mycket om energi, kalorier osv ochså till billigaste livsmedlen generellt
Alltså om man ska vara super mega petnoga med att optimera näringen till absolut lägsta pris det nånsin går

Men ska jag dra till med nåt billigt så tror jag att fiber havregrynsgröt, socker, med kokt ägg ca 2 kr st klarar man sig nog ganska länge på ... pasta med typ smör och örtsalt tror jag man inte får samma energi - näring på jämfört med gröten ... kanske en kopp protein pulver ochså relativt äta 10 stekar prismässigt ?
Citera
2019-07-23, 20:12
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Koka egen ärtsoppa. Ett kilo gula ärtor kostar typ 15 spänn på Willys, är lätt att göra då det i princip sköter sig själv (kom ihåg att blötlägga kvällen innan du ska koka bara), har ett ganska högt proteininnehåll och mättar rätt bra.

Färdig ärtsoppa går ju bara på en 10a... hur mycket ärtsoppa får man ut av 1 kilo torra gula ärtor? Kosta ju ström åsså o tillaga

Här är en ganska bra tabell på vad man behöver sen får man läsa baki förpackningarna eller leta på livsmedels verkets andra och tredje länk nedan

https://www.livsmedelsverket.se/livs...ookieSupport=1

https://www.livsmedelsverket.se/livs...edelsdatabasen

http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall
Senast redigerad av TraXzman 2019-07-23 kl. 20:22.
Citera
2019-07-23, 21:05
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
När jag själv hade dåligt med pengar så köpte jag proteinpulver som jag drack och potatis, linser, bönor och havregrynsgröt.

Fullkornsris också.

För mej kändes det som ett bättre alternativ då jag alltid hade mat hemma och inte behövde handla så ofta och i längden blev det billigare.

Dessutom blev jag inte sjuk och svag heller som jag såg att några andra medlemmar skrivit om.

Vitkål och andra rotfrukter som du kan koka tillsammans med buljong blir också billigt och mättande.

Nästan allt av ovanstående finns i frysdiskar och konservburkar annars kan du köpa billigt och skiva och frysa själv.
Proteinpulver. Nu dök det upp ett minne. När jag tränade som student köpte jag sojaprotein på hälsokostaffären. Kom på att det fanns precis likadan på lantmännen som man har till grisfoder. 25 kg för en spottstyver. Räcker till TS två månader.
Citera
2019-07-23, 21:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Proteinpulver. Nu dök det upp ett minne. När jag tränade som student köpte jag sojaprotein på hälsokostaffären. Kom på att det fanns precis likadan på lantmännen som man har till grisfoder. 25 kg för en spottstyver. Räcker till TS två månader.
Det + vitaminpiller.
Citera
2019-07-23, 21:47
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Färdig ärtsoppa går ju bara på en 10a... hur mycket ärtsoppa får man ut av 1 kilo torra gula ärtor? Kosta ju ström åsså o tillaga

Här är en ganska bra tabell på vad man behöver sen får man läsa baki förpackningarna eller leta på livsmedels verkets andra och tredje länk nedan

https://www.livsmedelsverket.se/livs...ookieSupport=1

https://www.livsmedelsverket.se/livs...edelsdatabasen

http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall

Väldigt mycket ärtsoppa. 500 gram färdig ärtsoppa äter jag lätt på en sittning, 500 gram gula ärtor som man kokat soppa på skulle jag få dela upp under flera sittningar över dagen för att få i mig, och lite våld skulle nog krävas på slutet. Särskilt om man kanske trycker i sig något ägg mellan portionerna.

Som med i princip allt annat blir det mycket billigare hemlagat, och mycket mer näringsrikt. Jämför man GoGreens ärtor (14.50 kr/kg) med Felix färdiga ärtsoppa med fläsk (16.80 kr/kg) per 100 gram har vi 320 kalorier i GG:s jämfört med 107 i Felix, 49 gram kolhydrater mot 12, 22 gram protein mot 7.1, 11 gram fiber i GoGreens, för Felix finns det ingen information på Willys hemsida, men det är nog avsevärt lägre där med. Jag hade satsat på att koka egen, busenkelt dessutom.
Citera
2019-07-23, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Tror tråden gör sig bättre att fråga en dietist för jag har iaf lite och ingen aning om vilken kost som gör sig mest mättnad och bäst energi med näringsämnen (vitaminer, mineraler etc) som ev kan kompleteras som en tablett till maten...

Hon som ligger bakom "Portionen under tian" (undertian.com) är leg.dietist och som tidigare i tråden rekommenderar jag recept därifrån då det finns mycket som är både billigt och gott.
Citera
2019-07-23, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Jag hade satsat på att koka egen, busenkelt dessutom.

Men snälla berätta hur man gör då
Citera
2019-07-24, 07:09
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penisianus
Men snälla berätta hur man gör då

Blötlägg ärtorna kvällen innan du ska äta det, koka upp ärtorna i vatten (4 dl ärtor med något mindre än en liter vatten blir bra), stek lite lök att ha i om du vill, krydda med salt och timjan och låt koka i cirka en timme eller tills konsistensen är rätt.

Ska man ha fläsk i (kanske uteslutet om det ska vara så billigt som möjligt) kan man antingen välja att steka det först eller bara koka det i soppan. Jag gillar att steka det och ha i när ärtsoppan nästan är klar.
Citera
2019-07-24, 11:11
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonko
Hon som ligger bakom "Portionen under tian" (undertian.com) är leg.dietist och som tidigare i tråden rekommenderar jag recept därifrån då det finns mycket som är både billigt och gott.

Jovisst...jag ville bara ge mina synpunkter i denna tråd ang var man kan hitta vetenskaplig näringslära men... För övrigt skulle jag personligen alldrig och kommer inte nånsin kompromissa med god varierad och hemlagad mat eller färdigköpt. Smaker är en del av livet anser jag och skulle alldrig hålla på prioritera bort god mat om jag nån gång (som alldrig hänt hittills förutom när jag studerade (länge sen)) står inför nåt val beroende på en ekonomisk situation... För mig är det ren fasa att ha ens en budget för mat för jag spenderar fritt på den
Citera
2019-07-24, 12:49
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonko

Maten där ser nog bra ut på instagram men jag skulle aldrig orka göra någonting därifrån, och en tia per portion slår jag enkelt med en simpel pasta med köttfärssås, men den som har tid & ork kan ju fixa sin rödbetsfalafel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in