• 1
  • 2
2019-07-23, 08:23
Medlem
Diamant-vibbars avatar
(Hoppas detta ämne inte finns redan som sådant. Mods låt det helst vara kvar)

Vi skall inte härleda rubriken så mycket till mig själv men som bakgrund är det så att jag redan är skyldig släkt/vänner tillräckligt kyrkan mm har jag pumpat på pengar, och jag kommer att göra vad jag kan med vad jag har nu.Tigger asså heller Inte från någon här! Behöver inte tips på något annat än just kost och vilken kost man kan bunkra.

Har sett att det blir mycket lite pengar över. Så för mig kommer det att vara två månader med vilken kost??

Havregrynsgröt som bas? Surkål är extremt billigt och väldigt bra. Om man vill bunkra icke färskvaror då?
Näringsrik och vitaminrik föda konserverad.
Citera
2019-07-23, 08:45
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Ärtsoppa.

Eller frysta grönsaker. Men frukt är väl mer konserverad såsom mandariner och persika?
Citera
2019-07-23, 08:49
Medlem
Ut i skogen och plocka blåbär och svamp. Det är gratis.
Citera
2019-07-23, 08:55
Medlem
Bönor och linser i allmänhet. Köp dem torra och koka själv, mycket billigt.
Citera
2019-07-23, 09:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag kör vidare på olasvenssons och mittras tips:

- Bönor. Vita, röda, svarta etc. Billigast om de är torkade, men kokningen tar tid. Så konserverade funkar ju också.
- Råstekkt potatis med lök. När jag pluggade brukade jag råsteka potatis (ej kokt) i skivor och mycket gul lök till i olja och sedan grovmalen svartpeppar och salt på det.
- Stora förpackningar av riven ost (om du inte fixar riva ost själv) att ha i frysen. Koka spaghetti, häll bort vattnet, tillbaka med spagettin i kastrullen på spisen, tillsätt något ur en konservburk - t ex bönor, majs, svamp, ta lite ost från frysen och rör ned och låt den smälta. Glöm inte röra om. Krydda med svartpeppar och salt - eller någon annan krydda du gillar.
- Havregrynsgröt (utan mjölk om man vill komma billigt undan). Blanda i nyponsopsapulver när du kokar den, för lite mer smak och lite C-vitamin. Eller gör en liten smörgrotta - ett hål i gröten där du låter smör smälta. Doppa sedan skeden med gröt i för lite mer smak.
Citera
2019-07-23, 09:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Plocka brännässlor och gör nässelsoppa. Eller nässelstuvning (typ spenatstuvning). Väldigt gott och enkelt att göra tycker jag själv.
Citera
2019-07-23, 09:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
(Hoppas detta ämne inte finns redan som sådant. Mods låt det helst vara kvar)

Vi skall inte härleda rubriken så mycket till mig själv men som bakgrund är det så att jag redan är skyldig släkt/vänner tillräckligt kyrkan mm har jag pumpat på pengar, och jag kommer att göra vad jag kan med vad jag har nu.Tigger asså heller Inte från någon här! Behöver inte tips på något annat än just kost och vilken kost man kan bunkra.

Har sett att det blir mycket lite pengar över. Så för mig kommer det att vara två månader med vilken kost??

Havregrynsgröt som bas? Surkål är extremt billigt och väldigt bra. Om man vill bunkra icke färskvaror då?
Näringsrik och vitaminrik föda konserverad.

Du efterfrågar alltså en diet eller specialkost som är billig? Vad är det då du inte kan äta eftersom du placerar tråden här?

Billig pasta är annars bra bukfylla.
Citera
2019-07-23, 09:11
Medlem
S.O.Stolps avatar
Gör en sökning här annars

https://www.flashback.org/sok/Billig+mat
Citera
2019-07-23, 09:36
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du efterfrågar alltså en diet eller specialkost som är billig? Vad är det då du inte kan äta eftersom du placerar tråden här?

Billig pasta är annars bra bukfylla.

Hejsan.

Det ska vara mer nyttigt till skillnad från pasta eftersom det gäller två månader.
Vi får väl kalla det special eftersom jag inte kan äta normalt vad det kostar.
Citera
2019-07-23, 09:47
Medlem
Undertian.com är en bra sida med recept på billiga, näringsriktiga och goda maträtter.

https://undertian.com/
Senast redigerad av Magban 2019-07-23 kl. 09:50.
Citera
2019-07-23, 09:51
Medlem
Pestoleras avatar
Soppor vatten, buljong lök salt och peppar som grund sen kan du fylla på med det du har råd med.
Surkål den förstod jag inte, ska du köpa färdig eller göra egen ? Baka eget bröd. Man kan lätt leva på en femhundring i månaden under en tid.
Citera
2019-07-23, 09:57
Medlem
Talg och lever.

Havre, potatis osv. kanske är billigt kilopris men pratar vi billig mat som faktiskt innehåller kolossalt med näring finns det inget som slår inälvsmat.
Senast redigerad av Decimal1 2019-07-23 kl. 10:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in