2019-07-23, 10:07
Medlem
Jag tänker att det bör mätta och innehålla protein.

Pasta är inte så illa så till vida att det innehåller förhållandevis mycket protein.

Röd linsgryta bestående av röda linser och krossad tomat - också mycket protein.

Fryst broccoli från Ica Basic - klassisk grönsak.

Havregrynsgröt, ja.

Kokt potatis (mycket c-vitamin).

Fullkornsris.

Ovanstående kan du överleva på och klara dig okej.

Om du har möjlighet att kompletta med en multivitamin så skadar det nog inte om du äter ganska enformigt.

Du Kan överleva på endast havregrynsgröt också. Det innehåller alla essentiella aminosyror.
Citera
2019-07-23, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Talg och lever.

Havre, potatis osv. kanske är billigt kilopris men pratar vi billig mat som faktiskt innehåller kolossalt med näring finns det inget som slår inälvsmat.
Precis vad jag tänker. Försökte leva billigt ett tag på gröt och ärtsoppa och sånt förut vilket resulterade i att jag blev sjuk. Ingen ork, konstant bajsande, orolig och nervös, smalfet.
Om jag idag skulle snåla sådär skulle jag hellre äta ingenting alls än massvis med bukfylla. För stärkelse hellre då ris (även om det innehåller mkt kadmium).

Buljong på benmärg är god och stärkande.
Citera
2019-07-23, 10:35
Medlem
Gå ut på en åker och ryck upp en massa potatis och lök.

Istället för att snåla in på annat skit så vill du snåla in på maten. Herregud
Citera
2019-07-23, 11:42
Medlem
Isnatts avatar
Skriv upp 20 varor som du tycker är billiga och håll dig till dom så du inte lockas köpa annat 'åh, oxfilen kostar bara 249 istället för 499:-!'.
Lägg in varor du vill köpa i appen matpriskollen.
Citera
2019-07-23, 13:25
Moderator
Allaballawallas avatar
Dieter och specialkost --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera
2019-07-23, 13:28
Medlem
Strongmanx2s avatar
Kan vara klokt att uppge vilken budget du har och ev allergier.
Citera
2019-07-23, 14:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
Hejsan.

Det ska vara mer nyttigt till skillnad från pasta eftersom det gäller två månader.
Vi får väl kalla det special eftersom jag inte kan äta normalt vad det kostar.

Som ovan. Inälvor.

Förr i världen åt man allt på en gris. Fötter, lever, tunga osv. Faktiskt godare än övriga grisen om du frågar mig. Numera väljer de flesta bort sådant varför kilopriset i butik blir därefter. 20 spänn för ett kilo ren protein jämfört med det flerdubbla är inte svårt att hitta.

Leverbiff är oerhört gott.
Citera
2019-07-23, 14:35
Medlem
Punklivs avatar
Koka egen ärtsoppa. Ett kilo gula ärtor kostar typ 15 spänn på Willys, är lätt att göra då det i princip sköter sig själv (kom ihåg att blötlägga kvällen innan du ska koka bara), har ett ganska högt proteininnehåll och mättar rätt bra.
Citera
2019-07-23, 14:46
Medlem
boqpods avatar
Framgår inte av din trådstart ifall du fortfarande är med i kyrkan.
Så mitt tips: gå ur skiten (JH?) och ät oxfilé och löjrom istället för att kasta pengarna på ingenting.

Har du inget med förtryckelserörelsen (kyrkan) att göra är rådet att planera vad du ska äta och handla storpack, kolla hg/kg-pris istället för priset på prislappen.
Citera
2019-07-23, 14:47
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
(Hoppas detta ämne inte finns redan som sådant. Mods låt det helst vara kvar)

Vi skall inte härleda rubriken så mycket till mig själv men som bakgrund är det så att jag redan är skyldig släkt/vänner tillräckligt kyrkan mm har jag pumpat på pengar, och jag kommer att göra vad jag kan med vad jag har nu.Tigger asså heller Inte från någon här! Behöver inte tips på något annat än just kost och vilken kost man kan bunkra.

Har sett att det blir mycket lite pengar över. Så för mig kommer det att vara två månader med vilken kost??

Havregrynsgröt som bas? Surkål är extremt billigt och väldigt bra. Om man vill bunkra icke färskvaror då?
Näringsrik och vitaminrik föda konserverad.

Linser, pasta bland annat.
Citera
2019-07-23, 15:11
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Vi skall inte härleda rubriken så mycket till mig själv men som bakgrund är det så att jag redan är skyldig släkt/vänner tillräckligt kyrkan mm har jag pumpat på pengar, och jag kommer att göra vad jag kan med vad jag har nu.Tigger asså heller Inte från någon här! Behöver inte tips på något annat än just kost och vilken kost man kan bunkra.

Har sett att det blir mycket lite pengar över. Så för mig kommer det att vara två månader med vilken kost??

Havregrynsgröt som bas? Surkål är extremt billigt och väldigt bra. Om man vill bunkra icke färskvaror då?

När jag själv hade dåligt med pengar så köpte jag proteinpulver som jag drack och potatis, linser, bönor och havregrynsgröt.

Fullkornsris också.

För mej kändes det som ett bättre alternativ då jag alltid hade mat hemma och inte behövde handla så ofta och i längden blev det billigare.

Dessutom blev jag inte sjuk och svag heller som jag såg att några andra medlemmar skrivit om.

Vitkål och andra rotfrukter som du kan koka tillsammans med buljong blir också billigt och mättande.

Nästan allt av ovanstående finns i frysdiskar och konservburkar annars kan du köpa billigt och skiva och frysa själv.
Citera
2019-07-23, 15:42
Medlem
Googlas avatar
Citat:

Någon fett behöver du, vitaminer/mineraler och protein.

Köp en flaska oliv/rapsolja, frysta grönsaker, nudlar.

kokanudlar och grönsaker, häv på olja i efterhand. Alternativt lyxa till med burk tonfisk /ägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in