Citat:
Ursprungligen postat av
Ganonito
Mina avsikter? Jag snackar om vad som gäller juridiskt rent generellt. Du har ingenting på fötterna mer än att du tycker det är äckligt, omoraliskt etc, men det håller tyvärr inte rent juridiskt.
"Den som har samlag med en person under 15 år eller genomför en handling som kan likställas med samlag gör sig skyldig till våldtäkt mot barn, oavsett om våld förekommit eller ej. Andra sexuella handlingar än samlag (eller motsvarande) kan rubriceras som sexuellt övergrepp mot barn."
Så säger lagen. Den är tydlig. Är partnern över 15 så spelar det ingen roll om den andra är 15 eller 45. Inget brottsligt förekommer då.
Nu är vi dock väldigt OT. Så om du vill fortsätta den här diskussionen är du välkommen att göra det i PM.
Nej, jag vill inte diskutera med dig i PM. För vad du här lägger fram som "juridiskt rent generellt" är helt OT och har bara till syfte att stödja din föreställning om att det är fritt fram att ha sex med den som fyllt 15 år. Texten du citerar säger endast att det i Sverige är våldtäkt mot barn om barnet är under 15 år och en vuxen genomför samlag med den yngre. Andra sexuella handlingar än samlag kan rubriceras som sexuellt övergrepp på barn, betyder att det inte klassificeras som våldtäkt. Inget annat.
Lagen är, som du säger, tydlig. Men var snäll och läs på om resten av lagtexten som talar även om ungdomarna upp till 18 år. Sen finns det en hel del praxis som tar upp och beskriver om åldersskillnder mellan ungdomarna. Samt om åldersskillnaderna mellan ungdomar och vuxna. En 17-åring som har samlag med en 19-åring tar domstolarna stor hänsyn till de bägge. Större hänsyn än till som fallet i Florida, där mannen är 44 år gammal och tjejen är max 16 år.