Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-22, 20:53
  #1
Medlem
Slummers avatar
Jag har snubblat över ett mycket lätt begagnat moderkort från HP för en extremt låg summar och jag undrar över om jag blir blåst på något sätt. Det är så pass billigt (och har två månaders fakriksgaranti kvar)
När jag söker hittar jag en specs sida men det enda dom moderkortet är "Berks", dom lämnar dock (generöst nog /s) generöst SSID: 844c Chipset: H370 Socket: LGA1151

Frågan: är det här ett moderkort exklusivt för HP eller säljs det någon "nära nog" exakt motsvarighet med annan tillverkares stämpel på det eller missförstår jag helt den underbara världen av moderkort?
Den har som sagt socket LGA1151, tror ni att det kommer ytterligare processorer som utnyttjar 1151, säg en processor i8/i9?

De "snälla" /s människorna på HP har pluggat i kontakterna för moderkortets integrerade grafik kretsar, innebär det att dom plockat bort chipet men låtit kontakterna på datorns baksida vara kvar?!
Den senaste frågan är om det externa grafikkortet skulle packa ihop och jag kan fortfarande se på film tills ett nytt extern köps in?

Länk till HP's "spec" sida
Citera
2019-07-23, 00:57
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slummer
om jag blir blåst på något sätt.
Det är nog inte en blåsning, men det är nog inte heller nåt du bör grunda ett nytt datorbygge på i nuläget.

Citat:
LGA1151, tror ni att det kommer ytterligare processorer
Om du läser specen så står det vilka exakta processorer det stöder, 8100-8700. Osäkert varför de endast listar 65w-modellerna, om det kan vara nån strömmatningsbegränsning så t.ex 8700K som drar 95w inte funkar ok, det ser lite mysko ut med listningen av uppgraderingsprocessorer, eller om den begränsningen sitter mer i originalchassiet och dålig avkylning där. Hp kan ha oerhört begränsade bios och inga garantier finns att de har stöd för samtliga varianter, som de normala hemmabyggesmoderkorten har.

Citat:
har pluggat i kontakterna för moderkortets integrerade grafik kretsar, innebär det att dom plockat bort chipet
Det borde klara processorgrafik, så de kanske pluggat kontakterna för att den dator de levererar har ett externt grafikkort och hp vill då inte att kunden råkar sätta kontakten i fel hål. Jag tror processorgrafiken kommer funka om du sladdar i monitorn där. Kan kanske kräva nån åtgärd i bios först.

Det är ett väldigt udda format på moderkortet. Står ATX, men måtten stämmer inte. ATX är 305x244 och det här 365x249, 6cm bredare än standard, t.o.m bredare än EATX, så det kan bli marigt att få in det i nåt normalstort chassi.

Sedan att fp-anslutningarna, kortläsare mm sitter lödda på kortet, istället för headers, gör dem lite mer svåranvända, får köra skarvsladdar istället för headers med chassianslutningar. Är f.ö bara turen om skruvhålen sitter enligt norm, det kan mycket väl diffa på sisådär 5-40mm om du har oflyt och kortet dinglar löst nånstans.

Det kan vara ganska mycket special på sådana här märkesdatormoderkort, går inte förvänta sig att bios har stöd för riktigt alla processorer, minnen, inställningsmöjligheter osv.

Bäst nytta av det har du om du råkar ha precis en sån där hp-burk där originalmoderkortet rykt och du vill byta ut det, jag tycker inte det verkar vara nåt att bygga en helt ny dator på, då är det bättre att göra det riktigt från grunden och välja ett mer kvalitativt hemmabyggesmoderkort från t.ex msi eller gigabyte.
Citera
2019-07-26, 21:47
  #3
Medlem
Slummers avatar
Vilken fantastiskt post du kommer med, svar på allt plus bonus information..

TACK!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback