2019-07-23, 15:46
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummakarn
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sociopati
Dålig källa. Menade mer egenskaper och vad dom gör som t.ex. överdriven svartsjuka, kontroll osv.
Citera
2019-07-23, 18:49
Moderator
Nospheratus avatar
Relationsakuten --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
2019-07-23, 19:56
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Hej mina kära Flashbackare!
Ibland behöver till och med den bäste hjälp och ibland råkade vara idag!

Jag pratar med en kille som jag tycker om, men jag börjar misstänka att han lider av psykoser. Han är bipolär och etniskt svensk, tror det är viktiga detaljer i det hela.

Mitt stora problem är att denna personen kan anklaga mig för att snacka med andra och vara ”otrogen” (nej, vi är inte ens tillsammans) titt som tätt helt från ingenstans, och börja bete sig väldigt ostabilt och ”needy”. Han misstolkar mycket och drar egna slutsatser ofta och jag blir tvungen att ryta ifrån och säga att jag har inte alls det ljugit om att jag varit och handlat och istället varit på dejt med en annan kille. Ja, ni hör ju själva hur sjukt detta är. Han är jävligt paranoid ALLMÄNT, och när han säger dessa sakerna så är han helt övertygad om att det verkligen är så. Men efter jag pratat honom till rätta så brukar han bli normal igen. Detta är ett återkommande beteende från honom. Mycket svartsjuka och kontrollerande och jag märker hur sur han blir när jag berättat vad jag gjort under dagen om jag umgåtts med vänner eller gått ut.

Jag måste ju erkänna att jag tänder lite på det här beteendet samtidigt som det även stör mig/blir orolig annars hade jag ju inte skapat tråden utan bara sagt adjö.

Förutom att springa, vad borde jag mer göra? Jag börjar misstänka att han är sociopat också men va fan, jag är nyfiken ändå... hjälp mig förstå vad han håller på med (förutom att kontrollera, det förstår jag ju att han försöker med.) Och ja jag får absolut skylla mig själv som söker spänningen i udda personer

Det jag undrar är:
Får han psykoser? Hur är en psykotisk person/hur kan jag veta om detta är psykoser han får? Ändrar dom ofta personlighet också? Han pendlar lite i olika då och då och det är det jag finner sexigt och inte kan sluta intressera mig, det är spännande hela tiden

Det kan vara precis vad som helst, men det är ett jävligt dåligt tecken att han beter sig illa mot folk han håller på att lära känna.
Det är nog önsketänkande från din sida att han försöker kontrollera. Det är snarare så att han saknar impulskontroll. Han har inte vett at bete sig vettigt länge nog för att snärja dig, och det faktum att du inte lägger benen på ryggen säger nog mer om dina problem än om hans.
Citera
2019-07-23, 20:12
Medlem
zammas avatar
Jag var med en tjej som det hela tiden kändes som att här är det nått som inte stämmer. Har aldrig kännt mig så sjuk av att vara i en relation till någon någonsin.
Verkligen hon döljer något känsla. Men jag vet inte vad.
Sjukt obehagligt. Har gått på anti psykotiska till och från efter att jag träffade henne. Hade absolut inga sådana problem innan.
Citera
2019-07-23, 20:23
Medlem
Psykoser hit och dit .Kan vara så enkelt som att detta är person som blivit bränd väldigt många gånger av viktiga personer i sitt liv . Att du uppenbarligen går i gång och vill leka med honom pga hans märkliga sätt . Vådar inte gott för någon av er .
Citera
2019-07-23, 20:53
Medlem
Det kan vara psykoser. Personligheten kan ändras väldigt snabbt och det blir inte sällan obehagligt för omgivningen. Det kan vara så att han är inne i något slags skov där han är långt ifrån sitt riktiga jag.
Citera
2019-07-23, 21:50
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det kan vara precis vad som helst, men det är ett jävligt dåligt tecken att han beter sig illa mot folk han håller på att lära känna.
Det är nog önsketänkande från din sida att han försöker kontrollera. Det är snarare så att han saknar impulskontroll. Han har inte vett at bete sig vettigt länge nog för att snärja dig, och det faktum att du inte lägger benen på ryggen säger nog mer om dina problem än om hans.
Ja alltså vi har inte ens träffats i verkligheten och han ställer väldigt höga krav på en redan och om man inte uppfyller dom så hotas han eller ska straffas och vara sur på en. Eftersom jag vet att det är ett sätt att kontrollera och styra en person så ignorerar jag honom när han gör såhär, jag straffar han tillbaka på SITT straff som han försökte ge till mig Det ska inte löna sig att försöka bestämma över mig.

Vart är önsketänkandet någonstans? Det är ju inte bara 1 sak han gör som är kontrollerande, det är ju flera olika taktiker han använder.
1. Bli sur och ignorera en när man inte gör som han säger.
2. Hotas med att vi inte ska prata mer.
3. Låter mig inte lägga mig när jag är trött och får mig att känna skuldkänslor för att han är needy och inte ska känna sig övergiven.
4. Han bråkar, skuldbelägger mig, anklagar mig för sina vanföreställningar, tar ut sina tillitsproblem på mig, blir arg om man inte har lust att sexchatta med honom, blir sur när man ska gå ut eller hitta på något med sina kompisar och "straffar en" genom att sura och så blir man tvungen att slicka röv och tjata och diskutera för att han ska bli glad igen
5. Det är mycket passiv aggressivitet från hans sida öht.

Jag tycker det är ett rätt så kontrollerande beteende från hans sida och är inget önsketänkande från min sida. Jag tycker dock han är söt när han håller på såhär...som ett trotsigt barn som vill ha uppmärksamhet Jag tycker inte det verkar som att han saknar impulskontroll? Han vet vad han gör. Varför lägga benen på ryggen innan det roliga har börjat? Man kan väl alltid lägga benen på ryggen sen också?
Citera
2019-07-23, 21:58
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamma
Jag var med en tjej som det hela tiden kändes som att här är det nått som inte stämmer. Har aldrig kännt mig så sjuk av att vara i en relation till någon någonsin.
Verkligen hon döljer något känsla. Men jag vet inte vad.
Sjukt obehagligt. Har gått på anti psykotiska till och från efter att jag träffade henne. Hade absolut inga sådana problem innan.
Jaha vad var det som var fel då? Varför går du på anti psykotiska efter att ha träffat henne? Han är mycket misstänksam...och kan bygga hela scenarion i sitt huvud och analysera varenda lilla detalj.

Citat:
Ursprungligen postat av GatuSoparen
Psykoser hit och dit .Kan vara så enkelt som att detta är person som blivit bränd väldigt många gånger av viktiga personer i sitt liv . Att du uppenbarligen går i gång och vill leka med honom pga hans märkliga sätt . Vådar inte gott för någon av er .
Mycket möjligt det med då han har väldigt stora tillitsproblem. Nej det har du ju rätt i...det kan ju inte bli mer destruktivt än vad vi redan bäddar för...

Citat:
Ursprungligen postat av nizoza
Det kan vara psykoser. Personligheten kan ändras väldigt snabbt och det blir inte sällan obehagligt för omgivningen. Det kan vara så att han är inne i något slags skov där han är långt ifrån sitt riktiga jag.
Med tanke på att han är bipolär så vet ju inte jag när han är inne i sina "skov" han berättar ju inte heller...eller så vet han kanske inte förrns efter...men ibland känns han som personlighetsförändrad och när han är riktigt glad så tror han att han är bäst...
Citera
2019-07-23, 22:08
Medlem
ShaabAbuRamadas avatar
Citat:
Ja alltså vi har inte ens träffats i verkligheten och han ställer väldigt höga krav på en redan och om man inte uppfyller dom så hotas han eller ska straffas och vara sur på en. Eftersom jag vet att det är ett sätt att kontrollera och styra en person så ignorerar jag honom när han gör såhär, jag straffar han tillbaka på SITT straff som han försökte ge till mig Det ska inte löna sig att försöka bestämma över mig.

Vart är önsketänkandet någonstans? Det är ju inte bara 1 sak han gör som är kontrollerande, det är ju flera olika taktiker han använder.
1. Bli sur och ignorera en när man inte gör som han säger.
2. Hotas med att vi inte ska prata mer.
3. Låter mig inte lägga mig när jag är trött och får mig att känna skuldkänslor för att han är needy och inte ska känna sig övergiven.
4. Han bråkar, skuldbelägger mig, anklagar mig för sina vanföreställningar, tar ut sina tillitsproblem på mig, blir arg om man inte har lust att sexchatta med honom, blir sur när man ska gå ut eller hitta på något med sina kompisar och "straffar en" genom att sura och så blir man tvungen att slicka röv och tjata och diskutera för att han ska bli glad igen
5. Det är mycket passiv aggressivitet från hans sida öht.

Jag tycker det är ett rätt så kontrollerande beteende från hans sida och är inget önsketänkande från min sida. Jag tycker dock han är söt när han håller på såhär...som ett trotsigt barn som vill ha uppmärksamhet Jag tycker inte det verkar som att han saknar impulskontroll? Han vet vad han gör. Varför lägga benen på ryggen innan det roliga har börjat? Man kan väl alltid lägga benen på ryggen sen också?

Vet du - han låter ju exakt som min man på flera punkter. Du som är ”expert på att förnedra” tillbaka då. Kan du ge mig effektiva motmedel mot allt? Punkt för punkt... Min man har varit pissed på mig idag för att jag mot hans ord köpte en jacka jag velat ha i ett år när det var 30%... trots rea kostade den 2 600 kr. Sen råkade jag köpa potatis (3,5 kg) vilket kostade 100kr (dyrt i norr tydligen) så nu är jag slösaktig.

Jag har verkligen försökt ta hjälp av mina insikter och har därför testat att vara lika glad som vanligt (vilket fått honom att överdriva sina signaler för han verkar tro att jag inte fattade, haha) till att förebrå honom för att inte kunna uppföra sig. Nu ignorerar jag honom. Gjorde misstaget att ge honom en puss i en sekunds genuin glädje men det var en stor miss.
Citera
2019-07-24, 06:00
Bannlyst
Citat:
Nej det är faktiskt inte sant, det där pm:et var jävligt gammalt för fleeera månader sedan. Det var du som inte hade loggat in på länge och som skrev till mig sen och då brukade jag ju inte svara som du märkte, sen blev du sur och skulle skapa trådar för att du kände dig dissad. Men du behöver inte vara ledsen, du är också sexig!

Jag tycker det är bättre om han bjuder mig på sin glass istället
Fel. Du tänker för mycket lilla gumman.
Det blir bara
Gör glasstricket nu på honom, alltså få honom att bjuda dig på en glass. Och som tack ge en puss på kinden.
Eller vill du bara ha honom som brevvän?
Vet han ens hur du ser ut?
Citera
2019-07-24, 07:34
Medlem
Tycker ni verkar passa jättebra tillsammans ju!

Din plan är att utnyttja honom sexuellt och sen sticka vidare och han vill antagligen mörda dig. Ser egentligen inga konstigheter?
Citera
2019-07-24, 08:42
Medlem
BorkaOdalmans avatar
TS, att hålla på så där ligger tyvärr i deras beteende. Mycket paranoia, dåligt självförtroende och manipulativt beteende. Du måste sätta gränser och stå på dig annars kommer han att utnyttja dig i all evighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in