Citat:
Ursprungligen postat av
Brunbevern
En utökning av idéen (detta blir dock väldigt hypotetiskt) men en variant skulle kunna vara att du jobbar på ett företag som din kompis har där låt säga att du är konsult och har kortare uppdrag. Skulle det inte då vara möjligt att säga upp sig och nyttja A-kassan för att sedan bli återanställd på företaget av sin kompis när kassan börjar ta slut? Man kan repetera den processen flera gånger där man jobbar ett tag, sedan säger upp sig och blir återanställd. Någon insatt får gärna skänka sin visdom kring det scenariot.
De flesta förlorare brukar gilla att slava för ett företag före att ha möjligheten till frihet. Bara för att ni gillar att vara moderna slavar, så behöver ni inte kalla smarta personer som är lite mindre viljelösa robotar för socialt handikappade.
Inget konsultjobb exakt men vet ett liknande bidrags/skatteupplägg som var väldigt populärt i vid 80-, och 90-talet bland invandrare.
Upplägget grundar sig i att invandrare säljer allt man har i hemlandet och startar företag i Sverige för att sedan anställa sina släktingar från hemlandet. Dom får jobba där något år för att därefter bli uppsagda av 'arbetsbrist' när man faktiskt jobbar kvar på arbetsplatsen, fast svart. Dom uppsagda får därmed svarta löner och bidrag från a-kassa förutsatt att man vill jobba kvar, annars brukar dom spendera tid på sina hobbies och med sin feta tjocka importerade släkt som numera bor i Sverige. Blir man påkommen eller tvingad till meningslös arbetsmarknadsåtgärd eller indraget bidrag återanställer man dom igen.
Detta förekom då inom restaurangbranschen (se kinakrog), vet inte om det fortfarande sker idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
ardathbey
45 dagars karens är ju lite avskräckande. Och vem vill anställa nån på de villkoren?
Jag håller på med en hel del faktiskt som är relaterat till min 'karriär' och jag vet vad jag ska säga för att bli anställd igen. Har lyckats bli anställd några gånger med detta upplägg men har inte lyckats behålla jobben pga min trasiga personlighet men det får bli ett inlägg för en annan tråd.
Har lyckats skaffa, motorsågskort, nytt liftkort och körkort och ströjobbat som bilbud under tiden som frivilligt arbetslös. Givetvis kryddas det för att locka rekryterarens intressen.
Dessutom arbetar jag inom ett 'bristyrke'. Kan vara värt att satsa på något som
Arbetsförmedlingen bedömer har goda jobbmöjligheter, särskilt om man tänker ägna tid åt massa fiffel.