• 1
  • 2
2019-07-22, 14:06
Medlem
HK1997s avatar
Jag har tänkt på detta ett tag nu och har planerat ett bidragsupplägg där jag säger upp mig från jobbet på egen begäran och inom 45 karensdagar (ca 3 månader) får ut 80 % av min lön via a-kassa, 10 % av lönen via AFA-försäkring, 10-20 % via svartjobb varav jag avsätter 10-20 % av a-kassan till mitt ISK som motsvarar tjänstepensionen samt övriga försäkringar som arbetsgivaren normalt betalar in via arbetsgivaravgiften. På så vis kan jag få samma inkomst och ekonomiska trygghet med minimal arbetsinsats. Detta görs max under ett års tid annars sjunker a-kassan, vilket gör detta upplägget olönsamt. Man måste därför skaffa ett nytt jobb senast innan ett år av bidragsparasiterande.

Grundprincipen i det hela är att redan innan man säger upp sig ha ett stort kapital till sitt förfogande som snabbt kan likvideras om man skulle bli ertappad för bidragsbrott eventuellt skattebrott och riskerar att bli återbetalningsskyldig.

En annan grundprincip är att man i grunden kan klara sig utan inkomst eller bidrag i minst ett år. Därav bör alla bidrag och svarta pengar ses som en ren bonus att man blir rikare av gå på bidrag i och med att man inte bränner sina besparingar. En simpel och sparsam livsstil är därför ett krav för detta bidragsupplägg.

På så vis kan man minst ta ett sabbatsår vartannat år man jobbat eller när man tröttnat på jobbet och få samma ekonomiska trygghet och inkomst som innan med lite till ingen ansträngning. Dessutom är a-kassa en sjukpennings- och pensionsgrundande inkomst vilket innebär att du får bidrag för att potentiellt få ännu mer bidrag.

Bör förtydligas att detta bara är ett hypotetiskt exempel och inget jag tänker utföra.

Moralen går att diskutera men bör undvikas. Här fokuserar vi främst på det ekonomiska.

Någon som testat att fiffla med bidrag på detta sätt, eller känner någon med liknande bidragsupplägg?
Citera
2019-07-22, 14:16
Avstängd
På a-kassa går du inte utan arbete. AF/kassan kan när som helst tvinga in dig i någon form av praktik.
Citera
2019-07-22, 14:25
Medlem
HK1997s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
På a-kassa går du inte utan arbete. AF/kassan kan när som helst tvinga in dig i någon form av praktik.
Men då har man fortfarande fått gratis pengar under tiden man inte blivit tvingad på praktik?
Citera
2019-07-22, 14:46
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Jag har tänkt på detta ett tag nu och har planerat ett bidragsupplägg där jag säger upp mig från jobbet på egen begäran och inom 45 karensdagar (ca 3 månader) får ut 80 % av min lön via a-kassa, 10 % av lönen via AFA-försäkring, 10-20 % via svartjobb varav jag avsätter 10-20 % av a-kassan till mitt ISK som motsvarar tjänstepensionen samt övriga försäkringar som arbetsgivaren normalt betalar in via arbetsgivaravgiften. På så vis kan jag få samma inkomst och ekonomiska trygghet med minimal arbetsinsats. Detta görs max under ett års tid annars sjunker a-kassan, vilket gör detta upplägget olönsamt. Man måste därför skaffa ett nytt jobb senast innan ett år av bidragsparasiterande.

Grundprincipen i det hela är att redan innan man säger upp sig ha ett stort kapital till sitt förfogande som snabbt kan likvideras om man skulle bli ertappad för bidragsbrott eventuellt skattebrott och riskerar att bli återbetalningsskyldig.

En annan grundprincip är att man i grunden kan klara sig utan inkomst eller bidrag i minst ett år. Därav bör alla bidrag och svarta pengar ses som en ren bonus att man blir rikare av gå på bidrag i och med att man inte bränner sina besparingar. En simpel och sparsam livsstil är därför ett krav för detta bidragsupplägg.

På så vis kan man minst ta ett sabbatsår vartannat år man jobbat eller när man tröttnat på jobbet och få samma ekonomiska trygghet och inkomst som innan med lite till ingen ansträngning. Dessutom är a-kassa en sjukpennings- och pensionsgrundande inkomst vilket innebär att du får bidrag för att potentiellt få ännu mer bidrag.

Bör förtydligas att detta bara är ett hypotetiskt exempel och inget jag tänker utföra.

Moralen går att diskutera men bör undvikas. Här fokuserar vi främst på det ekonomiska.

Någon som testat att fiffla med bidrag på detta sätt, eller känner någon med liknande bidragsupplägg?

Funkar väll någit år, sedan kommer du ha svårt att få jobb med tanke på hur ditt cv ser ut.
Citera
2019-07-22, 14:46
Medlem
A-kassa är väl högst 7-800 per dag? Vad har du för lön?
Citera
2019-07-22, 15:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
A-kassa är väl högst 7-800 per dag? Vad har du för lön?
Tecknar man en inkomstförsäkring får man ut 80% av lönen (max60000/månad)
Citera
2019-07-22, 15:06
Medlem
rolemodels avatar
Låter som en plan som kanske kunde fungera, dock många risker, samt att a-kassor oftast har ett max belopp. Mycket hänger också på vad du besitter för hud pigment för ett eventuellt lyckat genomförande.
Citera
2019-07-22, 15:08
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Då ser man till att "praktisera" hos någon man känner som har egen firma,
och inte gå dit sen, ge personen en liten slant om den är girig.

Det gjorde jag som ung
Citera
2019-07-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002

Gäller den vid uppsägning på egen begäran?
Citera
2019-07-22, 15:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Gäller den vid uppsägning på egen begäran?
Ja givetvis gör den det.
Citera
2019-07-22, 15:40
Medlem
HK1997s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Funkar väll någit år, sedan kommer du ha svårt att få jobb med tanke på hur ditt cv ser ut.

Jag antar att en lågkonjunktur sker var 5-10:de år. Tror det blir 1-2 gånger var 10:de år när det finns gott om jobb under en högkonjunktur. Annars är jag flexibel men jag gör det när jag väl hittat en bra ursäkt att säga upp mig eller inväntar eventuell arbetsbrist.

Är idag 22 misstänker att detta upplägg inte skulle fungera för en 40-plussare, misstänker max 30-35.

Citat:

Hos min a-kassa får man 80 % oavsett inkomstförsäkring, så länge man är medlem.

Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Låter som en plan som kanske kunde fungera, dock många risker, samt att a-kassor oftast har ett max belopp. Mycket hänger också på vad du besitter för hud pigment för ett eventuellt lyckat genomförande.

Jag är tillräckligt vit i hjärtat att begå ekobrott.
Citera
2019-07-22, 15:42
Medlem
Citat:
Ja givetvis gör den det.
Givetvis?

Enligt accepts villkor: ”Inkomstförsäkringen för anställda gäller vid ofrivillig arbetslöshet, inte till exempel om du sagt upp dig själv.” https://www.accept.se/inkomstf%c3%b6...nst%c3%a4llda/

Det verkar inte helt självklart. https://www.xn--inkomstfrskring-9kb7...pps%C3%A4gning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in