2019-10-03, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Vad tror du händer om någon skjuter varningskott? Tänk lite, läs lite vad deras egna organisationer skriver
Finns en video på när hss står o trakaserar jägare och en drar av två skott. Dom börjar bara skrika att han inte får göra så och dom blir än mer fysiska. Troligen unga personer som inte är vana att få nej till ett svar och inte riktigt fattar att om dom träffar på fel personer kommer det bli mer än varningsskott.
Citera
2019-10-03, 23:06
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Ok har inte läst deras organisation, men läst/sett att andra jägare har skjutit varningsskott mot dessa förmodligen veganer... Ska kolla deras sida!

Såg just detta "Vi skyr inga medel för att skydda djuren." detta betyder ju att ni och dem har ett mindre krig på gång? Se till att gå flera varje gång skulle jag säga, och var bered på våld!

Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Finns en video på när hss står o trakaserar jägare och en drar av två skott. Dom börjar bara skrika att han inte får göra så och dom blir än mer fysiska. Troligen unga personer som inte är vana att få nej till ett svar och inte riktigt fattar att om dom träffar på fel personer kommer det bli mer än varningsskott.

Citat:
Det sista jakten behöver är en inspelning aven förbannad jägare som viftar
med sitt vapen!

Citat:
• Ta hand om vapnen. Tänk på att vapen
är med i bilden och att det kan uppfattas
som hotfullt. Du kan till och med beskyllas
för att ha hotat med vapen. Låt någon i sällskapet ta hand om era vapen, så att de är på
betryggande avstånd från sabotörerna.

https://jagareforbundet.se/contentas...ktsabotage.pdf
Senast redigerad av TheBuster 2019-10-03 kl. 23:10.
Citera
2019-10-06, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrillan
Det är väl huvudsakligen Richii Klinsmeister med fru och några hangarounds.

Det verkar inte gå så bra för han
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...aders-fangelse
Citera
2019-10-06, 16:29
Medlem
11433.08s avatar
Jag förstår inte varför inte någon skjutjt den där klinsmeister än. En mer obehagligare person får man leta efter.
Citera
2019-10-06, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11433.08
Jag förstår inte varför inte någon skjutjt den där klinsmeister än. En mer obehagligare person får man leta efter.
Det är ju faktiskt direkt olagligt att mörda människor. Du får vara nöjd med att han dömts till fängelse.
Men han gör inte genom sitt sätt att uppträda djuren någon tjänst, utan snarare en björntjänst.
Citera
2019-11-28, 14:46
Medlem
Onekligen intressant grupp

Jag tvivlar dock starkt på att dem kommer växa sig stora, även om dem på kortare tid har blivit större speciellt i Örebro området. Grunden är att dem är inte politiskt neutrala utan så långt åt vänster det går att komma. Hade dem vart mer neutrala likt Djurensrätt så är jag säker på att dem hade vuxit med anhängare från högerfronten (C,Kd,L,M,Sd, osv) med likvärdig djursyn. Men inom denna gruppen så ska det utöver jakt diskuteras politik, framför allt vänsterpopulistisk åsyn (Afa/Antifa). Något som jag finner bedrövligt då ja själv inte stöttar dem men jag respekterar deras filosofi, likt all annan politik. Som det är angivit tidigare i tråden så är majoriteten barn/ungdomar (14-20år) bland dem aktiva även om det finns äldre sabotörer.

Dem har dessvärre inte det sunda förnuftet att utöva allemansrätten som störning av jakten utan söker konflikter, får dem inte det så försöker dem själva skapa detta, troligen för att få lite god pr genom ett klipp från en 2 timmars video där jägaren under 5 sekunder tas från videons sammanhang och gör något som är fel då denna har blivit provocerad.

Manualen som Jägarförbundet har vid sabotage är förövrigt ett skämt.

https://jagareforbundet.se/contentas...sabotage-1.pdf

"För att tvinga andra att följa denna övertygelse anser vissa djurrättsaktivister att
de har rätt att bryta mot lagen för att dra
uppmärksamhet till frågan. Det är också
därför man kan rättfärdiga en insats som
släpper ut 3000 minkar till en säker död.
Man anser att framtida "räddade" minkar
berättigar de 3000 utsläppta minkarnas
plågsamma död. "

Jag förstår inte vad minkfarmar har med jakten i det vilda att göra.
Citera
2019-11-28, 18:21
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffe2000
Dem har dessvärre inte det sunda förnuftet att utöva allemansrätten som störning av jakten utan söker konflikter, får dem inte det så försöker dem själva skapa detta, troligen för att få lite god pr genom ett klipp från en 2 timmars video där jägaren under 5 sekunder tas från videons sammanhang och gör något som är fel då denna har blivit provocerad.

Som en sorts lågbudget "Whale Wars"
Citera
2019-11-30, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Som en sorts lågbudget "Whale Wars"

Förstår inte helt vad du menade med det.
Jag förtydligar min egna text så kanske du får svar.

Själv är jag emot visa typer av jakt, och jag "saboterar" för jägarna under visa formers av jakt som jag anser är fel. Mitt tillvägagångssätt tycks skilja sig stort ifrån nötterna i filmerna.

Jag går bort till bilen, tar reg och tar reda på vem som är ägaren och hur denna ser ut. Mobilen placerar jag därefter på säkert sätt så ljud kan tas upp och streamas till en låst sida. Detta gör jag av säkerhetsyfte om något skulle inträffa, till exempel en situation där ord står emot ord. Kamera har jag självklart med mig, men den är oftast avstängd. Kameran riktar jag och kommer aldrig att rikta emot jägaren så länge denna inte väljer att filma fotografera mig. Jag är aldrig maskerad utan har vanliga kläder på mig som varierar beroende på temperaturen, det närmsta jag kommer maskering är kanske en mössa som täcker delar av håret men som håller mig varm de kalla månaderna. Mina kamrater har precis som mig ingen maskering dem gånger vi går i grupp. Oavsett så går jag bort till personen vare sig denna sitter i jakttorn eller befinner sig på marken och letar efter något som rätt "kvist" eller "barkslag" till något projekt i dennes närområde. Oftast undrar personen i fråga vad jag sysslar med och ber mig gå därifrån (på ett trevligt sätt) för att jag kan skrämma djuren. Varpå jag förklarar att detta "området" är det bästa för att hitta vad nu jag söker.

Lättare irritation och diskussion brukar följa därefter men sällan direkt hotfullt, presenterar sig jägaren med sitt riktiga namn (samma som jag lite snabbt har efterforskat) så gör jag självklart det samma. Jag anser att dem har lika stor rätt att veta vem jag är som vem dem är. Diskussioner och otrevligheter får man självklart räkna med, men jag har aldrig varit med om att jägarna har hotat mig eller någon av mina kamrater på något sätt. Oftast så ger jägaren upp efter 1-2 och drar tillbaka emot fordonet varpå jag går utom synhåll och avvaktar en tid innan jag går tillbaka igen för att se att denna/dessa verkligen har dragit ifrån platsen. Befinner dem sig inte kvar på platsen så drar vi själva hemåt. Är dem kvar så fortsätter "letandet" fram tills dess att dem har lämnat.

Ska även påpeka att är det någon välkänd jägare som har ett riktigt dåligt humör så kan vi splittra upp oss. Någon smyger runt och dokumenterar vad som händer med en kamera utan att dessa är i jägarens synfält, samtidigt som jag drar till mig dennes intresse med mitt letande. Jag framstår då för jägaren som ensam demonstrant/sabotör (eller idiot som denna brukar kalla en) och oftast så brusar denna upp sig direkt. Fortsatt så har dessa specifika jägarna inte uttalat något hot eller brutit lagen.

Jag skulle säga att 99,9% sköter sig inom lagens ramar. En specifik värmlänning tillför dock de 0,1% som jag har varit med om som inte har sköt sig. Denne jägare blåste av ett skott mot min riktning där jag skulle förmoda att kulbanan var som max 2 meter ifrån mig på ett avstånd på ca 30-40 meter. Sannolikheten att bli träffad må hända vara tämligen liten förutsatt att jägaren är nykter och pricksäker. Oavsett så är detta den endaste som har varit "nära" på att träffa en eller varit riktigt hotfull. Juridiskt så fick denna händelse inte några konsekvenser för någon, något som gjorde mig förbannad. Denna jägaren är nu mera min favorit när det kommer till "kvist letande". Denne filmar jag dolt via en kamera som inte syns utifall att en liknande situation skulle uppstå.

Jag kommer fortsätta störa den jakt jag är emot, men jag kommer att hålla mig inom lagens rammar. När situationen blir hotfull så får man som sabotör blodad tand, man blir mer motiverad för att det händer något. Jägaren som avlossade skottet vet för övrigt väl vem jag är och jag denna, så oftast nu mera håller det med att denne ser mig så vänder denne hemåt.

Det jag stör mig på med hunt saboteurs sweden personerna är att dem förstör för oss "hederliga" demonstranter och även för jägarna. Har man 280 filmkameror som filmar konstant (i timtal) uppryckt i ansiktet så väljer dem att slänga ut ett filmklipp på 1 minut från en kamera där en situation har uppstått. Ingen är kapabel till att se situationen i helhet, och jag har aldrig varit med om något dylikt beteende som uppstår i deras filmer så frågan är vad det är som händer som inte publiceras. Provokation eller hot från deras sida kanske?

Till skillnad från idioterna som tråden handlar om så skulle jag eller mina kamrater aldrig:

*Besöka jägarens privata bostad även om jag har namnet på personen. Det är jägarens hobby som jag avskyr och inte personen som utövar den eller dennes familj.

*Förstöra deras egendom som jakttorn eller liknande. Det eskalerar enbart en situation som ingen av oss är ute efter

*Medvetet provocera dem med skällsord. Oftast så kallar jägaren en för det ena och andra, varpå vi brukar svara "så bra att du har en egen åsikt"

* Stoppa upp kameran i trynet på jägaren eller själva vara hotfulla
Citera
2019-11-30, 13:10
Medlem
Glömde att tillföra, dokumentationen av ljud och film lägger vi aldrig ut på internet. Vi sparar dock denna utifall att något skulle hända i senare skede till exempel som i polisiära/juridiska sammanhang.
Citera
2019-11-30, 13:35
Medlem
Citat:
Jag förtydligar min egna text så kanske du får svar.

Själv är jag emot visa typer av jakt, och jag "saboterar" för jägarna under visa formers av jakt som jag anser är fel. Mitt tillvägagångssätt tycks skilja sig stort ifrån nötterna i filmerna.

Jag går bort till bilen, tar reg och tar reda på vem som är ägaren och hur denna ser ut. Mobilen placerar jag därefter på säkert sätt så ljud kan tas upp och streamas till en låst sida. Detta gör jag av säkerhetsyfte om något skulle inträffa, till exempel en situation där ord står emot ord. Kamera har jag självklart med mig, men den är oftast avstängd. Kameran riktar jag och kommer aldrig att rikta emot jägaren så länge denna inte väljer att filma fotografera mig. Jag är aldrig maskerad utan har vanliga kläder på mig som varierar beroende på temperaturen, det närmsta jag kommer maskering är kanske en mössa som täcker delar av håret men som håller mig varm de kalla månaderna. Mina kamrater har precis som mig ingen maskering dem gånger vi går i grupp. Oavsett så går jag bort till personen vare sig denna sitter i jakttorn eller befinner sig på marken och letar efter något som rätt "kvist" eller "barkslag" till något projekt i dennes närområde. Oftast undrar personen i fråga vad jag sysslar med och ber mig gå därifrån (på ett trevligt sätt) för att jag kan skrämma djuren. Varpå jag förklarar att detta "området" är det bästa för att hitta vad nu jag söker.

Lättare irritation och diskussion brukar följa därefter men sällan direkt hotfullt, presenterar sig jägaren med sitt riktiga namn (samma som jag lite snabbt har efterforskat) så gör jag självklart det samma. Jag anser att dem har lika stor rätt att veta vem jag är som vem dem är. Diskussioner och otrevligheter får man självklart räkna med, men jag har aldrig varit med om att jägarna har hotat mig eller någon av mina kamrater på något sätt. Oftast så ger jägaren upp efter 1-2 och drar tillbaka emot fordonet varpå jag går utom synhåll och avvaktar en tid innan jag går tillbaka igen för att se att denna/dessa verkligen har dragit ifrån platsen. Befinner dem sig inte kvar på platsen så drar vi själva hemåt. Är dem kvar så fortsätter "letandet" fram tills dess att dem har lämnat.

Ska även påpeka att är det någon välkänd jägare som har ett riktigt dåligt humör så kan vi splittra upp oss. Någon smyger runt och dokumenterar vad som händer med en kamera utan att dessa är i jägarens synfält, samtidigt som jag drar till mig dennes intresse med mitt letande. Jag framstår då för jägaren som ensam demonstrant/sabotör (eller idiot som denna brukar kalla en) och oftast så brusar denna upp sig direkt. Fortsatt så har dessa specifika jägarna inte uttalat något hot eller brutit lagen.

Jag skulle säga att 99,9% sköter sig inom lagens ramar. En specifik värmlänning tillför dock de 0,1% som jag har varit med om som inte har sköt sig. Denne jägare blåste av ett skott mot min riktning där jag skulle förmoda att kulbanan var som max 2 meter ifrån mig på ett avstånd på ca 30-40 meter. Sannolikheten att bli träffad må hända vara tämligen liten förutsatt att jägaren är nykter och pricksäker. Oavsett så är detta den endaste som har varit "nära" på att träffa en eller varit riktigt hotfull. Juridiskt så fick denna händelse inte några konsekvenser för någon, något som gjorde mig förbannad. Denna jägaren är nu mera min favorit när det kommer till "kvist letande". Denne filmar jag dolt via en kamera som inte syns utifall att en liknande situation skulle uppstå.

Jag kommer fortsätta störa den jakt jag är emot, men jag kommer att hålla mig inom lagens rammar. När situationen blir hotfull så får man som sabotör blodad tand, man blir mer motiverad för att det händer något. Jägaren som avlossade skottet vet för övrigt väl vem jag är och jag denna, så oftast nu mera håller det med att denne ser mig så vänder denne hemåt.

Det jag stör mig på med hunt saboteurs sweden personerna är att dem förstör för oss "hederliga" demonstranter och även för jägarna. Har man 280 filmkameror som filmar konstant (i timtal) uppryckt i ansiktet så väljer dem att slänga ut ett filmklipp på 1 minut från en kamera där en situation har uppstått. Ingen är kapabel till att se situationen i helhet, och jag har aldrig varit med om något dylikt beteende som uppstår i deras filmer så frågan är vad det är som händer som inte publiceras. Provokation eller hot från deras sida kanske?

Till skillnad från idioterna som tråden handlar om så skulle jag eller mina kamrater aldrig:

*Besöka jägarens privata bostad även om jag har namnet på personen. Det är jägarens hobby som jag avskyr och inte personen som utövar den eller dennes familj.

*Förstöra deras egendom som jakttorn eller liknande. Det eskalerar enbart en situation som ingen av oss är ute efter

*Medvetet provocera dem med skällsord. Oftast så kallar jägaren en för det ena och andra, varpå vi brukar svara "så bra att du har en egen åsikt"

* Stoppa upp kameran i trynet på jägaren eller själva vara hotfulla
Jag vill tillägga att HSS gör mer skada än nytta, då det gäller opinionsbildning mot osunda inslag inom jakten. Att försöka skapa opinion och upplysa om dåliga sidor inom jakten, då främst jakten på våra stora rovdjur gynnas inte av sådana som HSS.
Citera
2019-11-30, 14:56
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

"Whale Wars" var en TV-show som gick för några år sedan, och där "aktivisterna" på egen hand skapade incidenter med japanska valjägare för att sedan göra skandalklipp och få sig själva att se ut som offer. Deras sista tilltag var att sänka sin egen båt och sedan försöka få det till att valfångaren hade kört på dem. They failed and became History.

"Hunt Saboteurs Sweden" verkar köra med ett liknande upplägg där de själva provocerar fram problemen och sedan blir upprörda när de "kränks" och får svar på tal.

Citat:
Någon smyger runt och dokumenterar vad som händer med en kamera utan att dessa är i jägarens synfält,

Det låter som en utmärkt metod att använda för den som längtar efter att bli vådaskjuten.
Senast redigerad av Trolltestet 2019-11-30 kl. 14:59.
Citera
2019-12-01, 00:39
Medlem
Spud-boys avatar
Men herregud vilka imbeciller...

Människan ÄR en jägare - har alltid varit, ska dom döda alla lejon oxå??

Fattar dom inte att om människan inte hade varit jägare från grunden så skulle dom troligast inte existera själva - tänk om dom skulle ta en tidsmaskin till nån Indianby och be dom lägga ner pilbågarna, eller till Amazonas regnskogar för att be dom lägga ner blås-röret...

Problemet är när människan slutar tacka moder jord, nästan andligt, för att han får vara jägare och ta ett djur för att äta - man jagar inte för skojs skull man jagar för att överleva.. Men då man inte längre visar vördnad till moder jord kärleksfullt, det är en sak. Djuren är våra bröder, jorden vår mor--men vi är jägare..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in