Citat:
Ursprungligen postat av
Trolltestet
Som en sorts lågbudget "Whale Wars"

Förstår inte helt vad du menade med det.
Jag förtydligar min egna text så kanske du får svar.
Själv är jag emot visa typer av jakt, och jag "saboterar" för jägarna under visa formers av jakt som jag anser är fel. Mitt tillvägagångssätt tycks skilja sig stort ifrån nötterna i filmerna.
Jag går bort till bilen, tar reg och tar reda på vem som är ägaren och hur denna ser ut. Mobilen placerar jag därefter på säkert sätt så ljud kan tas upp och streamas till en låst sida. Detta gör jag av säkerhetsyfte om något skulle inträffa, till exempel en situation där ord står emot ord. Kamera har jag självklart med mig, men den är oftast avstängd. Kameran riktar jag och kommer aldrig att rikta emot jägaren så länge denna inte väljer att filma fotografera mig. Jag är aldrig maskerad utan har vanliga kläder på mig som varierar beroende på temperaturen, det närmsta jag kommer maskering är kanske en mössa som täcker delar av håret men som håller mig varm de kalla månaderna. Mina kamrater har precis som mig ingen maskering dem gånger vi går i grupp. Oavsett så går jag bort till personen vare sig denna sitter i jakttorn eller befinner sig på marken och letar efter något som rätt "kvist" eller "barkslag" till något projekt i dennes närområde. Oftast undrar personen i fråga vad jag sysslar med och ber mig gå därifrån (på ett trevligt sätt) för att jag kan skrämma djuren. Varpå jag förklarar att detta "området" är det bästa för att hitta vad nu jag söker.
Lättare irritation och diskussion brukar följa därefter men sällan direkt hotfullt, presenterar sig jägaren med sitt riktiga namn (samma som jag lite snabbt har efterforskat) så gör jag självklart det samma. Jag anser att dem har lika stor rätt att veta vem jag är som vem dem är. Diskussioner och otrevligheter får man självklart räkna med, men jag har aldrig varit med om att jägarna har hotat mig eller någon av mina kamrater på något sätt. Oftast så ger jägaren upp efter 1-2 och drar tillbaka emot fordonet varpå jag går utom synhåll och avvaktar en tid innan jag går tillbaka igen för att se att denna/dessa verkligen har dragit ifrån platsen. Befinner dem sig inte kvar på platsen så drar vi själva hemåt. Är dem kvar så fortsätter "letandet" fram tills dess att dem har lämnat.
Ska även påpeka att är det någon välkänd jägare som har ett riktigt dåligt humör så kan vi splittra upp oss. Någon smyger runt och dokumenterar vad som händer med en kamera utan att dessa är i jägarens synfält, samtidigt som jag drar till mig dennes intresse med mitt letande. Jag framstår då för jägaren som ensam demonstrant/sabotör (eller idiot som denna brukar kalla en) och oftast så brusar denna upp sig direkt. Fortsatt så har dessa specifika jägarna inte uttalat något hot eller brutit lagen.
Jag skulle säga att 99,9% sköter sig inom lagens ramar. En specifik värmlänning tillför dock de 0,1% som jag har varit med om som inte har sköt sig. Denne jägare blåste av ett skott mot min riktning där jag skulle förmoda att kulbanan var som max 2 meter ifrån mig på ett avstånd på ca 30-40 meter. Sannolikheten att bli träffad må hända vara tämligen liten förutsatt att jägaren är nykter och pricksäker. Oavsett så är detta den endaste som har varit "nära" på att träffa en eller varit riktigt hotfull. Juridiskt så fick denna händelse inte några konsekvenser för någon, något som gjorde mig förbannad. Denna jägaren är nu mera min favorit när det kommer till "kvist letande". Denne filmar jag dolt via en kamera som inte syns utifall att en liknande situation skulle uppstå.
Jag kommer fortsätta störa den jakt jag är emot, men jag kommer att hålla mig inom lagens rammar. När situationen blir hotfull så får man som sabotör blodad tand, man blir mer motiverad för att det händer något. Jägaren som avlossade skottet vet för övrigt väl vem jag är och jag denna, så oftast nu mera håller det med att denne ser mig så vänder denne hemåt.
Det jag stör mig på med hunt saboteurs sweden personerna är att dem förstör för oss "hederliga" demonstranter och även för jägarna. Har man 280 filmkameror som filmar konstant (i timtal) uppryckt i ansiktet så väljer dem att slänga ut ett filmklipp på 1 minut från en kamera där en situation har uppstått. Ingen är kapabel till att se situationen i helhet, och jag har aldrig varit med om något dylikt beteende som uppstår i deras filmer så frågan är vad det är som händer som inte publiceras. Provokation eller hot från deras sida kanske?
Till skillnad från idioterna som tråden handlar om så skulle jag eller mina kamrater
aldrig:
*Besöka jägarens privata bostad även om jag har namnet på personen. Det är jägarens hobby som jag avskyr och inte personen som utövar den eller dennes familj.
*Förstöra deras egendom som jakttorn eller liknande. Det eskalerar enbart en situation som ingen av oss är ute efter
*Medvetet provocera dem med skällsord. Oftast så kallar jägaren en för det ena och andra, varpå vi brukar svara "så bra att du har en egen åsikt"
* Stoppa upp kameran i trynet på jägaren eller själva vara hotfulla