• 5
  • 6
2019-07-20, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Nej det är hos folktandvården
Ok. Men det är fortfarande inte en skuld till staten som kronofogden kan förhandla kring, Folktandvården drivs av landstinget.
Citera
2019-07-20, 22:52
Medlem
Citat:
Jo, men tänkte det är skillnad på en trasig cd spelare från 2004 och en trasig iphone 7

Hur betalar du mobilräkningen varje månad? Varifrån kommer de pengarna?

Varför har du inte aktivitetsstöd?

Varför kan din pappa inte låna dig pengarna?
Citera
2019-07-20, 23:17
Avstängd
Adelaides avatar
Du skriver att du inte vill jobba. Då undrar jag, vad i helvete vill du med ditt liv?
Vill du inte ha pengar för att kunna betala tandläkaren och visa ditt leende?
Vill du att kronofogden sätter en betalningsanmärkning på dig, som ger dig en rejäl fotboja i 5 år? Under dessa 5 år kommer du inte kunna teckna mobilabonemang, hyra lägenhet eller handla på faktura.
Soc kommer knappast hjälpa dig med dina skulder. Soc hjälper endast om du är akut hemlös eller missbrukare.

Ingenting kommer gratis i livet. Ut och jobba och fixa ditt enda liv medan du fortfarande har det.
Citera
2019-07-21, 00:05
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Själv så njuter jag av livet, men arbetar inte. Vägrar medverka i ett samhälle som är under all kritik, det spelar inte någon roll vilken punkt man ser till så är det dåligt(Och det är verkligen strukturerat för att dåligt, allt är som det är tänkt att vara och ingenting ska förbättras inom en överskådlig framtid. Snarare tvärt om). Är verkligen en arbetsmyra, så det tar rejält emot att inte arbeta. Men man måste göra sina ställningstaganden, att medverka är att acceptera. Ska man göra någonting så får man göra det ordentligt, annars behöver man inte göra det alls.

I TS fall har han i princip inget val om han vill förbättra sin livssituation.
Ju tidigare desto bättre. Så länge skulden finns kvar är man inte fri.
Citera
2019-07-21, 01:18
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Har noll inkomst

Om du har 0 kr i inkomst, så kan det inte direkt komma som en överraskning att du inte har råd med tandvården? Att det därför leder till en skuld hos Kronofogden. Eller? Hur hade du tänkt betala för tandvården från första början?

Om man läser dina andra trådar, så verkar det som om du nyligen hade en del sparpengar i alla fall. Samt en del alternativa inkomster. Hade du inte kunnat använda en del av dessa pengar för att betala tandvården? Istället för att spendera pengar på resor, exempelvis.

Om du skulle vilja ha hjälp från socialtjänsten så skulle du ha behövt kontakta dem tidigare, innan det blev en skuld. Socialtjänsten kan hjälpa till med ekonomiskt bistånd, speciellt om det är akut. Nu är det lite försent.
Citera
2019-07-21, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Ibland meddelar dom innan, ibland står dom bara där helt plötsligt med låssmed.
Och iom att är skriven hos din far så ligger även hans prylar risigt till så länge inte han kan bevisa med kvitto odyl att det är just hans.

Nu kommer det komma massa förståsigpåare här och skriva att dom inte kan ta din pappas grejer, men det kan och gör dom också om som sagt din pappa inte kan bevisa att det är hans.

Om han är gift med pappan stämmer det, nu är han förmodligen inte det, då blir det ett annat lagstöd angående egedom i gemensam besittning, ub 4:19 2st (1st gäller vid gifta/sambo) och när 2 st används har kfm bevisbördan om vems egendom det är. När 1st används måste gäldenären eller tredje man bevisa.
Citera
2019-07-29, 21:40
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Själv så njuter jag av livet, men arbetar inte. Vägrar medverka i ett samhälle som är under all kritik, det spelar inte någon roll vilken punkt man ser till så är det dåligt(Och det är verkligen strukturerat för att dåligt, allt är som det är tänkt att vara och ingenting ska förbättras inom en överskådlig framtid. Snarare tvärt om). Är verkligen en arbetsmyra, så det tar rejält emot att inte arbeta. Men man måste göra sina ställningstaganden, att medverka är att acceptera. Ska man göra någonting så får man göra det ordentligt, annars behöver man inte göra det alls.

Vilken pretantiös syn på livet. "Jag är verkligen en arbetsmyra, men jag tycker samhället är dåligt på alla punkter så jag tänker fan inte jobba nått!!" Du vinner nog pris för största pajasen 2019. Fattar att det tar emot att arbeta för dig pga hur verkligheten ser ut. Men du måste ju ändå göra ett ställningstagande så det är stort av dig att motvilligt skippa jobb!

Du är verkligen det folk menar när man talar om en arbetsmyra. Någon som slitit från ungdomen för att försörja sin familj, bygga företag och se möjligheter, jobbat 60h veckor år efter år och skippat semester för att bygga karriär. Slita det lilla extra för att komma längre i livet än de som nöjt sig med att stå på en industri och klicka på knappar i 30 år. Eller du var så klart det när du ansåg att i alla fall tillräckligt mycket med samhället var bra. Men nu är det minsann inget som kan få ens en så arbetsvillig krigare som dig att gå till ett jobb. Det är att medverka och acceptera till att samhället är skit precis som du säger! Så sitt du på röven och tro att du bidrar till något. Eller att du någonsin varit i närheten av en "arbetsmyra" för det har aldrig funnits en sådan som samtidigt har din attityd.
Citera
2019-08-04, 15:27
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Vilken pretantiös syn på livet. "Jag är verkligen en arbetsmyra, men jag tycker samhället är dåligt på alla punkter så jag tänker fan inte jobba nått!!" Du vinner nog pris för största pajasen 2019. Fattar att det tar emot att arbeta för dig pga hur verkligheten ser ut. Men du måste ju ändå göra ett ställningstagande så det är stort av dig att motvilligt skippa jobb!

Du är verkligen det folk menar när man talar om en arbetsmyra. Någon som slitit från ungdomen för att försörja sin familj, bygga företag och se möjligheter, jobbat 60h veckor år efter år och skippat semester för att bygga karriär. Slita det lilla extra för att komma längre i livet än de som nöjt sig med att stå på en industri och klicka på knappar i 30 år. Eller du var så klart det när du ansåg att i alla fall tillräckligt mycket med samhället var bra. Men nu är det minsann inget som kan få ens en så arbetsvillig krigare som dig att gå till ett jobb. Det är att medverka och acceptera till att samhället är skit precis som du säger! Så sitt du på röven och tro att du bidrar till något. Eller att du någonsin varit i närheten av en "arbetsmyra" för det har aldrig funnits en sådan som samtidigt har din attityd.
Samtidigt ska man betala 70 % skatt och sedan behöva bekosta all sin tandvård själv som TS, eventuellt bli fattigpensionär på kuppen. TS är dock så otrevlig och snorkig/repulsiv, så hade jag varit arbetsgivare hade jag inte anställt vederbörande ens mot 110%-igt anställningsstöd.
Citera
2019-08-04, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Samtidigt ska man betala 70 % skatt och sedan behöva bekosta all sin tandvård själv som TS, eventuellt bli fattigpensionär på kuppen. TS är dock så otrevlig och snorkig/repulsiv, så hade jag varit arbetsgivare hade jag inte anställt vederbörande ens mot 110%-igt anställningsstöd.

Känner att jag behöver inflika att tandvården i Sverige är kraftigt subventionerad.
Citera
2019-08-05, 11:05
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Har haft kronofogden efter mig och ska nu betala drygt 4000 för tandvård.

Jag har inte råd att betala detta och bor hos min pappa.

Hur kan jag göra? Vidarebefodra kronofogdens brev/faktura till soc eller hur funkar det?

Vad händer vidare om jag inte betalar? Utmätning? Jag har i princip inget av värde utöver mobilen. Står ju på samma adress som pappa, kommer de ta hand tillgångar då eller vad?

Såhär ser brevet ut jag fick och det står jag genast ska betala. https://imgshare.io/image/20190720-073856.l7Tlf

Tror du på fullt allvar att det bara är att skicka vidare fakturan för din tandvård till kommunen så måste du ha någon form av mental funktionsnedsättning.

Skaffa dig ett jobb och betala av fakturan, ingen kommer göra det åt dig. Du kommer inte att få en spänn från kommunen bara för att du inte vill jobba. Herrejävlar vad är det din far har avlat? Arbetar han inte själv? Vad är det för usel farsa som låter sitt myndiga barn sitta hemma bara för att denne inte orkar bli vuxen?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in