2019-07-20, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Det kommer inte hända något för 4000. Du kan slappna av. Detta är Sverige. Betala när du kan.
Saknar ts utmätningsbara tillgångar så händer inget nu, men skulden finns kvar och växer med ränta, om några år är det betydligt mer som skall betalas för att bli skuldfri.
Citera
2019-07-20, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Syftar på att gammal och dessutom trasig elektronik tages i mät.

Okej. Men hur är det en trasig mobil då?

Kommer dom bara med polisen och bryter sig in eller får man nån brev innan åt man blir utmätt?
Citera
2019-07-20, 12:26
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Saknar ts utmätningsbara tillgångar så händer inget nu, men skulden finns kvar och växer med ränta, om några år är det betydligt mer som skall betalas för att bli skuldfri.

Ja visst. Har själv haft skuldsanering och just kronofogden var dom bästa att prata med, dom löste bort många hundra tusen direkt. Hur har du haft råd att leva etc frågade handläggaren på kronofogden. Bästa är att betala direkt givetvis.
Citera
2019-07-20, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden

Kommer dom bara med polisen och bryter sig in eller får man nån brev innan åt man blir utmätt?
Ta fram en påse logik nu – koppla din fråga till mitt tidigare svar angående möjligheten att sälja utmätt gods i syfte att reglera skuld.

Vad gäller avisering så föekommer båda alternativen, men normalt får du information innan.
Citera
2019-07-20, 13:10
Avstängd
Ksenia74s avatar
Du kan få hjälp av socialen även fast man har skulder hos kronofogden.

Bara att ringa och boka tid med en handläggare på ditt socialkontor så gör dom en utredning om din situation.
Citera
2019-07-20, 13:13
Medlem
Citat:
Har knappt sett ett enda bra råd. Ut och jobba, visst varför tänkte jag inte på det. Hade jag orkat eller velat jobba har e jag väl gjort det redan.

Frågan står rätt tydligt i rubriken redan. Men är det så att sig eller annat inte kan hjälpa en om man redan är hos kronofogden så får jag väl vänta på utmätning då.

Nä men ser man på, du kan ju vara riktigt trevlig om du vill. Har du tänt av nu?

4000 spänn är ju en piss i mälaren. Det suger du nog ihop på en dag.
Citera
2019-07-20, 13:20
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:

Ibland meddelar dom innan, ibland står dom bara där helt plötsligt med låssmed.
Och iom att är skriven hos din far så ligger även hans prylar risigt till så länge inte han kan bevisa med kvitto odyl att det är just hans.

Nu kommer det komma massa förståsigpåare här och skriva att dom inte kan ta din pappas grejer, men det kan och gör dom också om som sagt din pappa inte kan bevisa att det är hans.
Citera
2019-07-20, 13:28
Medlem
Citat:
Ta fram en påse logik nu – koppla din fråga till mitt tidigare svar angående möjligheten att sälja utmätt gods i syfte att reglera skuld.

Vad gäller avisering så föekommer båda alternativen, men normalt får du information innan.

Jo, men tänkte det är skillnad på en trasig cd spelare från 2004 och en trasig iphone 7
Citera
2019-07-20, 13:29
Medlem
Citat:
Är alla utvecklingsstörda här eller? Verkar så.

Jag skiter fullständigt i framtida läkarbesök, det är länge tills dess och mycket kan hända.

Frågan är vad jag kan göra nu för att det inte ska bli värre med just denna anmärkning.

Känns konstigt att man inte kan gå till soc med sina skulder. Är det bara för att ärendet nått kronofogden?
Tack för att du bekräftar våra ståndpunkter gång på gång.
Du tycker att alla omkring dig är idioter. Kan du försöka tänka för en stund att det kanske bara finns en idiot, och det är han som lyckats hamna hos kronofogden för några tusenlappar? Är vi andra idioter som inte har affärer med kronis? Vad gör vi i så fall för fel menar du?
Ta chansen att göra ett omtag på ditt liv. Ge dig själv en jäkla spark i arslet. Ta ett tråkigt vitt jobb. Ge fan i brott och droger. Annars kommer spelet spela dig och mosa dig.
Det där med att du inte orkar och inte vill jobba... Herregud.
Citera
2019-07-20, 13:30
Medlem
Citat:
Har haft kronofogden efter mig och ska nu betala drygt 4000 för tandvård.

Jag har inte råd att betala detta och bor hos min pappa.

Hur kan jag göra? Vidarebefodra kronofogdens brev/faktura till soc eller hur funkar det?

Vad händer vidare om jag inte betalar? Utmätning? Jag har i princip inget av värde utöver mobilen. Står ju på samma adress som pappa, kommer de ta hand tillgångar då eller vad?

Såhär ser brevet ut jag fick och det står jag genast ska betala. https://imgshare.io/image/20190720-073856.l7Tlf
SOC är inte till för att betala dina skulder.
Citera
2019-07-20, 14:04
Medlem
Tjoflos avatar
Kontakta Kronofogden och prata med dom. De kan nog göra upp en plan för dig så du inte får en prick, om det nu inte gått för lång tid. Eller fråga din pappa att låna ut och betala tillbaka under fyra månader.
Citera
2019-07-20, 14:32
Medlem
Citat:
Har haft kronofogden efter mig och ska nu betala drygt 4000 för tandvård.

Jag har inte råd att betala detta och bor hos min pappa.

Hur kan jag göra? Vidarebefodra kronofogdens brev/faktura till soc eller hur funkar det?

Vad händer vidare om jag inte betalar? Utmätning? Jag har i princip inget av värde utöver mobilen. Står ju på samma adress som pappa, kommer de ta hand tillgångar då eller vad?

Såhär ser brevet ut jag fick och det står jag genast ska betala. https://imgshare.io/image/20190720-073856.l7Tlf

Det enda råd som finns är att fixa pengar och betala då soc inte kommer att betala en redan utförd behandling. Det är dessutom inte en skuld som inte går att bestrida då det finns papper på utförd behandling.

Och du borde redan veta hur du lätt kan fixa pengar.
Citat:
Korkad fråga.

Är du gammal kanske du måste ha glid men annars inte.

Jag har tagit 10 på en dag flera gånger och har aldrig haft problem bli våt. Man får tänka på pengarna så blir det lättare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in