Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-07-20, 07:45
Medlem
Har haft kronofogden efter mig och ska nu betala drygt 4000 för tandvård.

Jag har inte råd att betala detta och bor hos min pappa.

Hur kan jag göra? Vidarebefodra kronofogdens brev/faktura till soc eller hur funkar det?

Vad händer vidare om jag inte betalar? Utmätning? Jag har i princip inget av värde utöver mobilen. Står ju på samma adress som pappa, kommer de ta hand tillgångar då eller vad?

Såhär ser brevet ut jag fick och det står jag genast ska betala. https://imgshare.io/image/20190720-073856.l7Tlf
Senast redigerad av Andnodden 2019-07-20 kl. 07:51.
Citera
2019-07-20, 07:56
Medlem
Varför har du låtit det går så långt som till kronofogden ?
Om du nu inte har jobb eller inkomst skulle du gått till soc.
Och där bett om hjälp från början.

Antingen hade du fått hjälp eller inte.
Det andra alternativet hade varit att ta kontakt med tandläkaren och försökt med en avbetalningsplan.
Citera
2019-07-20, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plunken
Varför har du låtit det går så långt som till kronofogden ?
Om du nu inte har jobb eller inkomst skulle du gått till soc.
Och där bett om hjälp från början.

Antingen hade du fått hjälp eller inte.
Det andra alternativet hade varit att ta kontakt med tandläkaren och försökt med en avbetalningsplan.

Tack, det svarar ju på frågan. Idiot
Citera
2019-07-20, 08:14
Moderator
v50s avatar
Socialen kommer inte betala dina kronofogdeskulder så det kan du glömma, kronofogden kommer försöka mäta ut din skuld men har du inget av värde eller en inkomst de kan mäta ut kommer skulden ligga kvar hos dem och ticka på i form av räntor och ökade kostnader för dig.

Så förslagsvis ser du till att fixa en inkomst / pengar och betala av kronfogden så snabbt som möjligt för så länge du är där + ett par år efter skulden är betald har du prickar i ditt register vilket innebär att du inte ens kommer få teckna ett telefonabonnemang än mindre hyra en bostad eller liknande.

Börja med att läsa på om hur kronfogden jobbar på deras hemsida och därefter kan du ringa och prata direkt med dem det är det enda rätta, om inte annat så får du svar på dina frågor, att hålla dig från dem löser inte dina problem utan förvärrar dem bara då skulden ökar och tiden att bli fri från dina anmärkningar tar längre tid.
Citera
Medlem
yz44s avatar
Nu är det fogden du får göra upp om en avbetalningsplan med, till ökad kostnad.
Citera
Medlem
Du kan lämna räkningen från tandvården till soc, inte dina räkningar från fogden.
Citera
2019-07-20, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Tack, det svarar ju på frågan. Idiot
undrar vem som är idiot.
Nej men är fogden ute efter dig för den tandvårdsräkningen eller för andra saker?
Citera
2019-07-20, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
undrar vem som är idiot.
Nej men är fogden ute efter dig för den tandvårdsräkningen eller för andra saker?

Ja det är endast pga tandvård jag har kronofogden på mig. Har inga andra skulder än det
Citera
2019-07-20, 08:39
Medlem
Dom kommer inte göra en utmätning på 4000 kr. Ring dom och be dom frysa räntan om di betalar 100kr i månaden. Brukar funka. Dom vill bara se att du betalar, sen spelar det ingen roll hur lång tid det tar
Citera
2019-07-20, 08:49
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
Du kan lämna räkningen från tandvården till soc, inte dina räkningar från fogden.
Ja du Kan lämna tandvårdsräkningar in till soc om du varit aktiv där ett par månader.
Dock ska tandvården vara godkänd av soc innan du utför den eller om det är akut kan soc också hjälpa.

Kortfattat: du kommer inte få några pengar från soc för din tandvård. Gör en avbetalningsplan med kronofogden
Citera
2019-07-20, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slickdaddyfortune
Dom kommer inte göra en utmätning på 4000 kr. Ring dom och be dom frysa räntan om di betalar 100kr i månaden. Brukar funka. Dom vill bara se att du betalar, sen spelar det ingen roll hur lång tid det tar

Vad ska jag säga när jag ringer då? Har aldrig har med dom att göra förut så om inget om det
Citera
2019-07-20, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Nu är det fogden du får göra upp om en avbetalningsplan med, till ökad kostnad.
Kronofogden gör inga avbetalningsplaner på annat än allmänna skulder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in