2019-07-19, 18:38
Medlem
Jag r en 18 rig man och fick diagnosen aspergers syndrom frn en tidig lder och jag har under mitt liv sjlv ftt lra mig en hel del om vad det innebr att ha denna formen av autism t.ex knslighet fr ljud och knsel.

Jag vet inte vad jag ska sga om detta men ibland s hjer jag tydligen rsten nr jag pratar och min pappa sger att jag skriker men jag uppfattar det inte s.

Jag fr ibland hra ocks att jag mste trffa vnner i skolan och att jag mste vara mer social och spendera tid med familjen istllet fr att sitta framfr datorn uppe p mitt rum.

Men internet fr mig r det nda sttet att ha ngra vnner eller socialt umgnge verhuvudtaget utanfr min familj ,boendet som jag gr till efter skolan som jag gr mndag till fredag p annan ort eller flera av lrarna p min skola.

Jag trffade t.ex en kille frn Ungern p steam via tf2 som hade autism precis som mig och brukade ofta prata om tecknade program frn Nicktoons/Nickelodeon t.ex Harvey beaks(Harvey nbbson).

Jag har alltid haft svrt att skaffa vnner och behlla dom och det r inte helt ovanligt att det slutat i hetska brk och konfrontationer ven den vldsamma sorten.

Hur det fungerade under grundskolan var att jag fljde ett schema med saker jag skulle gra under dagen drfr att jag r beroende av rutiner fr att f saker gjort.

P det boende jag gr till varje dag efter gymnasieskolan s r det ocks tydliga scheman p olika aktiviteter t.ex lxlsning och en tid p 30 minuter efter skolan dr jag fr anvnda mobilen.

Jag gick ut grundskolan i en vanlig skola men i en specialklass och efter grundskolan brjade jag p en skola fr ungdomar som har olika funktionsvariatoner p annan ort p en privatskola.

Anledningen var att min pappa ville att jag skulle lra mig sociala kunskaper och skaffa vnner. Detta har inte lyckats och egentligen ville jag inte brja dr utan p en annan skola i min egen hemregion.

Men han vertygade mig att gra det valet till ett gymnasium p distans trots att det fanns skolor av den typen i min hemkommun men han lt mig inte vlja dom fr han ansg att jag inte skulle f lra mig att vara social och skaffa vnner om jag valde dom.

Nt som jag fr hra ibland som gr mig mycket arg inombords r nr han sger att jag r handikappad nr jag gr ngot som han tycker r fel.

Jag gillar inte heller att bli pmind om jag att jag har aspbergers av honom drfr att det knns bara som att det anvnds emot mig.

Jag har sjlv en del problem bland annat inlrningssvrigheter och jag brukar ofta vara uppe lngt inne p natten oftast fr att oanera till fotfetish porr fr att frska sova eller surfa p internet.

Nr jag var yngre brukade jag lsa mnga bcker t.ex skriet frn vildmarken samt lyssna p nattradio som oftast var vaken med p3 och p4 vilket jag ibland kunde gra en hel natt utan att somna.

En anledning till att jag har dessa smnsvrigheter samt att jag under en lng tid inte kunde sova med slckta ljus skulle kunna vara en incident som jag hade som barn.

Jag minns det s vl och minnena hemsker mig n idag och det som hnde var att jag drmde att jag lekte p min gamla frskola och jag hrde ett kvinnoskrik.

Nr jag vaknade hrde jag samma skrik men den hr gngen var det vrre drfr jag kunde se en skuggfigur som sprang i mitt sovrum och sen knde jag hur den frskte dra mig ur sngen.

Eftert gmde mig under tcket och jag var mycket rdd och brjade ropa p mamma som kom in.

Jag har ocks vissa problem med att hantera vredesutbrott nr det kommer till vissa spel
speciellt i pokemon showdown nr jag frlorar
d jag kan misshandla mig sjlv och ibland frstra egna saker.

En gng bankade jag av rent raseri min mobil i bordet s hrt att skrmen blev svart och slutade fungera dock inga sprickor.

Jag r ocks en kompulsiv lgnare och detta r ett problem som funnits dr lngre n jag kan komma ihg.

Ibland har jag ven haft incidenter av vld mot mindre barn nr dom gjort narr av mig eller vgrat lyda t.ex att drmma deras ansikten ner i bnken med huvudet fre flera gnger tills dom brjar grta och skrika t mig . Detta har dock bara hnt ett ftal gnger och jag skulle inte gra ngot snt idag.

Jag behvde ljuga fr pappa att jag snubblat och tappat mobilen i golvet fr att f den skickad till reparation vilket kostade en 1000 lapp.

Jag har 0 % koll p min ekonomi som r i ruiner efter alla inkp av skrpmat och presentkort p google play drfr att jag fr inte handla online med mitt kort.

Jag r vldigt impulsiv och tar ofta impulsiva beslut vilket jag inte heller ftt ngon lsning p .

Mina frsta 4 mnader p gymnasiet var ett levande helvete drfr att jag utvecklade en depression som ledde till flera sjlvmordsfrsk och betyg som gick t skogen samt att jag inte fick ngon hjlp frn ngon lrare alls .

Mina betyg terhmtade sig efter att jag berttade om mina besvr fr mamma och det har blivit mycket bttre nr det kommer till betygen sen dess.

Jag var inte som andra barn heller som liten och jag frskte ofta rymma trots att mina frldrar satte upp staket runt huset vilket jag klttrade upp fr med hjlp av en cykel.

Jag har utvecklats mycket dom senaste ren och gjort stora framsteg i min utveckling men mycket terstr att se hur min framtid kommer att se ut efter gymnasiet.

Jag vet inte vad jag ska bli fr ngot eller vad jag ska jobba som men jag vet att en hg utbildning r inget jag sker utan jag vill g en egen vg och inte leva som ett fr resten av mitt liv.

Jag har haft s mnga tankar p vad jag skulle kunna gra vare sig det r programmering att gra tecknade filmer eller att spela piano men inget av dom har kommit speciellt lngt.

Jag trivs faktiskt mycket btte i skolans vrld och p boendet en vad jag gr hemma hos pappa trots att han r mycket snll. Jag skulle dock aldrig vga sga emot honom och det gr jag inte heller drfr att man vill inte vara nra honom nr han fr ett utbrott vilket mycket sllan sker.

Men nr det hnder och det handlar om mig s ska han alltid vrla om att jag ska lyda och att han bestmmer med en stmma som fr mig att knna skrck ven fast jag kanske inte visar det.

Det r drfr jag har en stor respekt fr honom som en person som r rttvis och mycket snll men som inte tl provocering.

Jag minns tydligt en incident frn flera r sedan d han blev s arg att han frstrde fjrrkontrollen till dvdspelaren i raseri.

En annan gng s slog jag igen bildrren vldigt hrt nr jag skulle beska min farmor och han lyfte upp mig i jackan fr att han uppfattade mig som agressiv vilket jag inte var.

Detta r saker som jag inte har delat med ngon annan och det har varit s mnga tankar i mitt huvud angende mitt frflutna hur det har pverkat mig som person och hur min framtid kommer att se ut att jag var tvungen att dela med mig av detta.

Vad r era livsupplevelser och erfarenheter angende att leva med aspergers samt att vara tillsammans med andra ungdomar p spektrumet? .
Senast redigerad av knarpskaparen 2019-07-19 kl. 19:36.
Citera
2019-07-19, 18:42
Medlem
jbswebecks avatar
Jag har aspergers och har verkligen trnat p just detta att hlla nere rsten morsan sa alltid skrik inte till mig nr jag trodde att jag pratade tydligt.
Citera
2019-07-19, 18:50
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarpskaparen
Jag r en 18 rig pojke och fick diagnosen aspergers syndrom frn en tidig lder och under mitt liv har sjlv ftt lra mig en hel del om vad det innebr att ha denna formen av autism t.ex knslighet fr ljud och knsel.

Jag vet inte vad jag ska sga om detta men ibland s hjer jag tydligen rsten nr jag pratar och min pappa sger att jag skriker men jag uppfattar det inte s.

Jag fr ibland hra ocks att jag mste trffa vnner i skolan och att jag mste vara mer social och spendera tid med familjen istllet fr att sitta framfr datorn uppe p mitt rum.

Men internet fr mig r det nda sttet att ha ngra vnner eller socialt umgnge verhuvudtaget utanfr min familj ,boendet som jag gr till efter skolan som jag gr mndag till fredag p annan ort eller flera av lrarna p min skola.

Jag trffade t.ex en kille frn Ungern p steam via tf2 som hade autism precis som mig och brukade ofta prata om tecknade program frn Nicktoons.

Jag har alltid haft svrt att skaffa vnner och behlla dom och det r inte helt ovanligt att det slutat i hetska brk och konfrontationer ven den vldsamma sorten.

Jag gick ut grundskolan i en vanlig skola men i en specialklass och efter grundskolan brjade jag p en skola fr ungdomar som har olika funktionsvariatoner p annan ort p en privatskola.

Anledningen var att min pappa ville att jag skulle lra mig sociala kunskaper och skaffa vnner. Detta har inte lyckats och egentligen ville jag inte brja dr utan p en annan skola i min egen hemregion.

Men han vertygade mig att gra det valet till ett gymnasium p distans trots att det fanns skolor av den typen i min hemkommun men han lt mig inte vlja dom fr han ansg att jag inte skulle f lra mig att vara social och skaffa vnner.

Nt som jag fr hra ibland som gr mig mycket arg inombords r nr han sger att jag r handikappad nr jag gr ngot som han tycker r fel.

Jag gillar inte heller att bli pmind om jag att jag har aspbergers av honom drfr att det knns bara som att det anvnds emot mig.

Jag har sjlv en del problem bland annat inlrningssvrigheter och jag brukar ofta vara uppe lngt inne p natten oftast fr att oanera till fotfetish porr fr att frska sova.

Jag har ocks vissa problem med att hantera vredesutbrott nr det kommer till vissa spel
speciellt i pokemon showdown nr jag frlorar
d jag kan misshandla mig sjlv och ibland frstra egna saker.

En gng bankade jag av rent raseri min mobil i bordet s hrt att skrmen blev svart och slutade fungera dock inga sprickor.

Jag r ocks en kompulsiv lgnare och detta r ett problem som funnits dr lngre n jag kan komma ihg.

Ibland har jag ven haft incidenter av vld mot mindre barn nr dom gjort narr av mig eller vgrat lyda t.ex att drmma deras ansikten ner i bnken med huvudet fre flera gnger tills dom brjar grta och skrika t mig . Detta har dock bara hnt ett ftal gnger och jag skulle inte gra ngot snt idag.

Jag behvde ljuga fr pappa att jag snubblat och tappat mobilen i golvet fr att f den skickad till reparation vilket kostade en 1000 lapp.

Jag har 0 % koll p min ekonomi som r i ruiner efter alla inkp av skrpmat och presentkort p google play drfr att jag fr inte handla online med mitt kort.

Jag r vldigt impulsiv och tar ofta impulsiva beslut vilket jag inte heller ftt ngon lsning p .

Mina frsta 4 mnader p gymnasiet var ett levande helvete drfr att jag utvecklade en depression som ledde till flera sjlvmordsfrsk och betyg som gick t skogen samt att jag inte fick ngon hjlp frn ngon lrare alls .

Mina betyg terhmtade sig efter att jag berttade om mina besvr fr mamma och det har blivit mycket bttre nr der kommer till betygen sen dess.

Jag var inte som andra barn heller som liten och jag frskte ofta rymma trots att mina frldrar satte upp staket runt huset vilket jag klttrade upp fr med hjlp av en cykel.

Jag har utvecklats mycket dom senaste ren och gjort stora framsteg i min utveckling men mycket terstr att se hur min framtid kommer att se ut efter gymnasiet.

Jag vet inte vad jag ska bli fr ngot eller vad jag ska jobba som men jag vet att en hg utbildning r inget jag sker utan jag vill g en egen vg och inte leva som ett fr resten av mitt liv.

Jag har haft s mnga tankar p vad jag skulle kunna gra vare sig det r programmering att gra tecknade filmer eller att spela piano men inget av dom har kommit speciellt lngt.

Jag trivs faktiskt mycket btte i skolans vrld och p boendet en vad jag gr hemma hos pappa trots att han r mycket snll. Jag skulle dock aldrig vga sga emot honom och det gr jag inte heller drfr att man vill inte vara nra honom nr han fr ett utbrott vilket mycket sllan sker.

Men nr det hnder och det handlar om mig s ska han alltid vrla om att jag ska lyda och att han bestmmer med en stmma som fr mig att knna skrck ven fast jag kanske inte visar det.

Det r drfr jag har en stor respekt fr honom som en person som r rttvis och mycket snll men som inte tl provocering.

Jag minns tydligt en incident frn flera r sedan d han blev s arg att han frstrde fjrrkontrollen till dvdspelaren i raseri.

En annan gng s slog jag igen bildrren vldigt hrt nr jag skulle beska min farmor och han lyfte upp mig i jackan fr att han uppfattade mig som agressiv vilket jag inte var.

Detta r saker som jag inte har delat med ngon annan och det har varit s mnga tankar i mitt huvud angende mitt frflutna hur det har pverkat mig som person och hur min framtid kommer att se ut att jag var tvungen att dela med mig av detta.

Vad r era livsupplevelser och erfarenheter angende att leva med aspergers samt att vara tillsammans med andra ungdomar p spektrumet? .

D tar vi det frn brjan: DU r ingen pojke. Du r en man!
Sedan tror jag att du egentligen har fler diagnoser n aspergers.
Kolla med psykiatrin om det inte r s att du ven har ADHD, Tourettes etc ocks.
Citera
2019-07-19, 19:01
Medlem
Du och din pappa r nog lite lika varann va?

Sen tycker jag inte det hr lter som Aspergers. Men jag har ju ingen utbildning fr att pst nt snt men jag tror det kastas diagnoser till hger och vnster fr att det r bekvmt fr vrden att slippa g p djupet.

Oavsett vad du har fr diagnoser s behver du inte fastna i de attribut som hr till den diagnosen. Mnniskan utvecklas. Styr din person mot den du vill vara s kommer du ta mikrosteg hela tiden och komma nrmare den personligheten.
Citera
2019-07-19, 19:51
Medlem
Jag tycker inte det lter som Aspergers alls. Du har vissa psykotiska inslag och verkar lgre begvad n normalt vilket r ett krav fr att ens f en diagnos. Ta inte illa upp men du kan ha ngon form av utvecklingsstrning.
Citera
2019-07-19, 20:16
Medlem
Du har asperger. Troligen har din pappa det ocks. Se till att vlja ett yrke dr detta t o m kan vara en frdel.
Citera
2019-07-19, 20:41
Medlem
Ett skert knnetecken med mnniskor som har ASD, ljuger helst inte. De vill hellre vara rliga och raka. Det r mina erfarenheter av att ha lyssnat p dessa mnniskor vid samtal.

Din orliga sida med att dra upp lgner kan komma ifrn rdsla. Rdsla frn din argsinta far. Nej jag tror inte du har respekt fr honom. Du r rdd tror jag.

Som barn kan du ha agerat ut mot andra, pga att du inte fick utlopp fr dina knslor med dina frldrar?

Angende utbildning. Mnniskor utan utbildning lever tyvrr sina liv som fr. S r det.
Men vad vet jag? Kanske du ndrar dig och vill anvnda din intelligens till ngot?
Citera
2019-07-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Jag tycker inte det lter som Aspergers alls. Du har vissa psykotiska inslag och verkar lgre begvad n normalt vilket r ett krav fr att ens f en diagnos. Ta inte illa upp men du kan ha ngon form av utvecklingsstrning.
Jag vet faktiskt inte vad det skulle kunna vara men det skulle inte skada att kontakta en psykolog fr att se vad det handlar om.

Det kan vara som du sger att jag kanske r lgre begvad n normalt men det kan ocks vara ngot annat oknt.

Fram tills dess att jag tar kontakt med en psykolog s ska jag frska leva s normalt som mjligt och inte fundera fr mycket p det dr drfr att det r inte bra.

Det finns ocks en annan mrkare sida som jag ocks vill prata om kortfattat som jag inte hann ta upp i mitt ursprungliga inlgg p grund av timern p 60 minuter.

Jag vet inte varfr det jag r s men yngre barns ftter r ngot som jag tnder p men som jag samtidigt tycker r oemotstndligt sta.

Detta r dock inte enbart begrnsat till denna gruppen och jag gillar ocks kvinnor i min lder och ven ldre kvinnor om dom r vackra nog fr min smak.

Jag avskyr dock dom som vill ha sex och sexuella relationer med barn och som vill gra illa barn med sexuellt vld.

Dom som begr dessa grsliga och omnskliga brott br sitta i fngelse i mnga r utan mjlighet till frigivning.

Det r sant att jag har gjort en hel del mrkliga och ifrgasattbara saker under mitt liv men jag har samtidigt en sida av mig sjlv som inte vill skada andra utan frska hjlpa andra.
Senast redigerad av knarpskaparen 2019-07-19 kl. 22:01.
Citera
2019-07-19, 22:36
Medlem
Det dr med barns ftter... "tnd" r inte passande att beskriva snt. Det rcker med att du tycker barnftter r gulliga.

Jag sjlv kan uppleva att det "gr ont i hjrtat" om ett litet barn tappar sitt gosedjur eller bara av att hra p kattungar som tigger mat. S gulligt...!

Sjlvklart r det ingen hjrtinfarkt p gng. Bara blandade knslor.
Citera
2019-07-19, 23:11
Medlem
PixlJunkies avatar
Din pappa fr gra vad han vill mot dig men du ska bara ta emot det och lyda som en hund. Han lter som en snll person.
Citera
2019-07-20, 01:27
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarpskaparen
Jag vet faktiskt inte vad det skulle kunna vara men det skulle inte skada att kontakta en psykolog fr att se vad det handlar om.

Det kan vara som du sger att jag kanske r lgre begvad n normalt men det kan ocks vara ngot annat oknt.

Fram tills dess att jag tar kontakt med en psykolog s ska jag frska leva s normalt som mjligt och inte fundera fr mycket p det dr drfr att det r inte bra.

Det finns ocks en annan mrkare sida som jag ocks vill prata om kortfattat som jag inte hann ta upp i mitt ursprungliga inlgg p grund av timern p 60 minuter.

Jag vet inte varfr det jag r s men yngre barns ftter r ngot som jag tnder p men som jag samtidigt tycker r oemotstndligt sta.

Detta r dock inte enbart begrnsat till denna gruppen och jag gillar ocks kvinnor i min lder och ven ldre kvinnor om dom r vackra nog fr min smak.

Jag avskyr dock dom som vill ha sex och sexuella relationer med barn och som vill gra illa barn med sexuellt vld.

Dom som begr dessa grsliga och omnskliga brott br sitta i fngelse i mnga r utan mjlighet till frigivning.

Det r sant att jag har gjort en hel del mrkliga och ifrgasattbara saker under mitt liv men jag har samtidigt en sida av mig sjlv som inte vill skada andra utan frska hjlpa andra.

Kontakt med en psykolog..? Du vet att din pstdda neuropsykiatriska underskning r gjord av en psykiatriker, utnyttja dina kontaktpersoner som du har ftt.

Och du kan omjligen vara lgre begvad n normalt.
Grundkriteriet fr autism r hg intelligens.

Dessutom r du nyreggad och har pedofilia tendenser. Trollvarning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in