Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-19, 13:24
  #1
Medlem
Hej, jag är lite osäker på om jag hamnat rätt, men jag försöker. Fram tills för några månader sedan fungerade helskärmsmöjligheten utan bekymmer som vanligt på min dator, dvs ifall jag spelade ett spel eller tittade på en film kunde jag välja att se det hela i helskärm och hela skärmen täcktes då verkligen av spelet eller filmen ifråga. Men sedan hände något och jag vet inte vad. Men nu, om jag startar en film på datorn till exempel och kör helskärm, så täcker inte filmen, ingen film alls, längre hela skärmen, utan vid filmernas två sidor finns två svarta, rätt stora ränder, från topp till bott. Detta gäller alla filmer jag drar igång, och alla spel jag spelar.

Jag måste ha kommit åt någon inställning eller något, för såhär var det inte förut. Jag har inte bytt någon hårdvara i datorn, utan den är samma som alltid, en Windows 10, laptop. Uppskattningsvis täcker helskärmsläget bara ungefär 70% av skärmen numera, medan övriga 30% är svart. Tidigare täckte en film i helskärmsläget 100% av skärmen.

Någon som vet vad detta beror på och hur det kan åtgärdas?
Citera
2019-07-19, 13:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Hej, jag är lite osäker på om jag hamnat rätt, men jag försöker. Fram tills för några månader sedan fungerade helskärmsmöjligheten utan bekymmer som vanligt på min dator, dvs ifall jag spelade ett spel eller tittade på en film kunde jag välja att se det hela i helskärm och hela skärmen täcktes då verkligen av spelet eller filmen ifråga. Men sedan hände något och jag vet inte vad. Men nu, om jag startar en film på datorn till exempel och kör helskärm, så täcker inte filmen, ingen film alls, längre hela skärmen, utan vid filmernas två sidor finns två svarta, rätt stora ränder, från topp till bott. Detta gäller alla filmer jag drar igång, och alla spel jag spelar.

Jag måste ha kommit åt någon inställning eller något, för såhär var det inte förut. Jag har inte bytt någon hårdvara i datorn, utan den är samma som alltid, en Windows 10, laptop. Uppskattningsvis täcker helskärmsläget bara ungefär 70% av skärmen numera, medan övriga 30% är svart. Tidigare täckte en film i helskärmsläget 100% av skärmen.

Någon som vet vad detta beror på och hur det kan åtgärdas?
Kollat inställning för upplösning?
Citera
2019-07-19, 13:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Kollat inställning för upplösning?

Upplösningen ligger på 1920x1080 (rekommenderas). Men det känns inte som att detta efterföljs av min skärm...
Citera
2019-07-19, 18:26
  #4
Medlem
Det kan tilläggas att när jag gör vad annat som helst på datorn så finns det inga svarta delar. Surfar jag på nätet, som nu när jag sitter på Flashback, täcker webbläsaren hela skärmen (förutom raden längst ned som visar ikoner/appar/tid osv. Sjukt irriterande detta.
Citera
2019-07-19, 23:51
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Det kan tilläggas att när jag gör vad annat som helst på datorn så finns det inga svarta delar. Surfar jag på nätet, som nu när jag sitter på Flashback, täcker webbläsaren hela skärmen (förutom raden längst ned som visar ikoner/appar/tid osv. Sjukt irriterande detta.

Underscan/Overscan problem. Men det drabbar allt:
https://davescomputertips.com/how-to...an-windows-10/

Vilket grafikkort?
Citera
2019-07-21, 16:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Underscan/Overscan problem. Men det drabbar allt:
https://davescomputertips.com/how-to...an-windows-10/

Vilket grafikkort?

Tack för ditt svar. Juste, det verkar som att jag har två grafikkort på datorn, å ena sidan Intel HD Graphics 4600, å andra sidan NVIDIA/GeForce GTX 860M. Jag på "rekommenderat val" så datorn väljer åt mig vilken som ska gälla antar jag. Jag minns att jag bytte fram och tillbaka mellan olika grafikprocessorer när jag hade grafikbekymmer i ett spel. Problemet, nu när jag tänker tillbaka på det, uppstod nog i samband med det. Vet inte varför jag har två grafikgrejer (Nvidia och Intel HD) på datorn.
Citera
2019-07-21, 21:34
  #7
Medlem
Fasen vad skumt. Jag avinstallerade Nvidia från datorn och tänkte installera om det. Men när jag installerar Nvidia igen, med samma version som jag hade innan, den där GeForce GTX 860 för Windows 10 som jag skrev om ovan, så säger Nvidia under installationen att "denna Nvidia drivrutin är inte kompatibel med denna version av Windows", samt "Denna grafikdrivrutin kunde inte hitta kompatibel grafikmaskinvara". Haha alltså, varje gång jag ska fixa något som stör mig på min dator, så åsamkar jag min dator bara mer bekymmer.
Citera
2019-07-22, 11:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Fasen vad skumt. Jag avinstallerade Nvidia från datorn och tänkte installera om det. Men när jag installerar Nvidia igen, med samma version som jag hade innan, den där GeForce GTX 860 för Windows 10 som jag skrev om ovan, så säger Nvidia under installationen att "denna Nvidia drivrutin är inte kompatibel med denna version av Windows", samt "Denna grafikdrivrutin kunde inte hitta kompatibel grafikmaskinvara". Haha alltså, varje gång jag ska fixa något som stör mig på min dator, så åsamkar jag min dator bara mer bekymmer.

Aja, nu har jag fått hem Nvidia igen i alla fall. Jag uppdaterade Windows genom Winupdate och sen fungerade det att installera Nvidia igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback