Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-17, 10:25
  #1
Medlem
Är helt nybörjare på området men vill gärna lära mig på hobbynivå. Vill framför allt kunna byta lite plåt i min entusiastbil utan att lämna bort den för dyra pengar.

Har förstått att det är en MIG-svets som är bäst till ändamålet. Men ungefär där blir jag förvirrad av utbudet, med eller utan gas osv. Samt ett ytterligare problem att förhålla sig till, garaget jag hyr har 12-amp säkringar, räcker det till ändamålet öht?

Bättre att köpa en bättre begagnad än en billig ny?
Citera
2019-07-17, 11:49
  #2
Medlem
Köp MiG med gas!
Resultatet utan gas blir aldrig lika bra som med. Skulle satsa på en bättre begagnad av ett kvalitetsmärke, istället för en ny från tex Biltema.
Citera
2019-07-17, 11:51
  #3
Medlem
Kennethkvartings avatar
12 A säkring räcker gott till att mata en mindre MIG-svets, särskilt om du mest ska svetsa tunnplåt.
Citera
2019-07-17, 12:22
  #4
Medlem
Jag kör med pinsvets smidig för små jobb då man inte behöver gas.
Citera
2019-07-17, 19:00
  #5
Medlem
killawifes avatar
Jag använder en svets med flusstråd, dvs utan gas. Funkar bra för allt utom tunnare plåt typ bilplåt så om du ska svetsa detta bör du ha en MIG/MAG med gas. Det blir även mycket finare svetsar med gas men fluss-svetsen är billigare och funkar bra för olika typer av reparationsjobb i tjockplåt över 2mm. Den är även mer portabel när man inte behöver släpa med sig en gasflaska.
Den enda anledningen att jag har den är egentligen att jag inte fick ha gasflaskor i mitt garage och nu har den blivit kvar. Vill minnas att jag gav 599:- för den och det var tio år sen så en grymt bra investering. Men som sagt, ej bra till bilplåt.
Citera
2019-07-18, 06:53
  #6
Medlem
Migsverts med skyddsgas ska du ha. Pinnsvets klarar inte en 12 A säkring.
Flusstråd är en dålig och billig nödläsning. De billigaste migsvetsarna från lågprisvaruhus brukar få problem men det går ju att chansa.
Begagnade yrkessvetsar från Esab eller Kemppi kan vara ett bra altenativ om de verkligen fungerar. Men om svetsen fungerar bra varför säljs den då kan man fråga sig.
Citera
2019-07-18, 11:39
  #7
Medlem
Tack för svar, då var jag inte helt fel ute. Ska börja kika lite på Tradera/Blocket.
Citera
2019-07-18, 17:11
  #8
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Är helt nybörjare på området men vill gärna lära mig på hobbynivå. Vill framför allt kunna byta lite plåt i min entusiastbil utan att lämna bort den för dyra pengar.

Har förstått att det är en MIG-svets som är bäst till ändamålet. Men ungefär där blir jag förvirrad av utbudet, med eller utan gas osv. Samt ett ytterligare problem att förhålla sig till, garaget jag hyr har 12-amp säkringar, räcker det till ändamålet öht?

Bättre att köpa en bättre begagnad än en billig ny?

12A säkringar på konsumentsidan av 230/400V finns inte i Sverige i alla fall, i utlandet någonstans kan hända.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback